Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

wat met roest te doen!

 
Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 nov. 2013 18:07 
Hallo allemaal,
Een ieder die een cx heeft is bekend met het fenomeen roest, de frame,s werden van fabriek uit niet van binnen getectyleerd met het wel bekende doorroesten van binnen uit.

De meeste hebben dus roest in het frame en op andere plaatsen zitten, de vraag is of dit te stoppen is ook al heeft de roest duivel al toe geslagen. Het antwoord daarop is JA, ik gebruik al jaren voor alles wat metaal is OWATROL. http://www.verfwebwinkel.nl/owatrol-olie.html?source=googlebase&gclid=CNnArJqd4roCFQ1 f3godGQMAfw

Dit spul is dun en kruipt overal tussen en in, je kan met weinig heel veel doen.

Het is zelfs zo goed, dat ik een jaar rond heb gereden met een kale zij standaard (gegrit) die alleen met owatrol behandelt was, en er zat nog geen spatje roest op.

Hoe nu je frame van binnen met dit spul te bewerken, wel nu dat is lastig maar niet onoverkomelijk.
Ik heb een slangetje van een ML bus gehaald met zo,n sproei kopje, deze heb ik aan een nevelspuit http://www.1ekeus.nl/einhell-vloeistofspuit-nevelspuit.html gemaakt en door de bestaande water afvoer gaatjes geduwd en zo het hele frame van binnen bewerkt.
Zelfs als zich er roest in de pijpen bevind, pakt dit spul het in en voorkomt dat het verder roest.
Ook voor andere delen is dit zeer goed te gebruiken, je kan het op kaal staal smeren en daarna ook in je verf mengen (1 component) Bij een 2 componenten verf alleen op het kale ijzer (wel eerst laten drogen).

Ik heb hier al jaren ervaring mee, en ik weet zeker dat delen die hiermee behandelt zijn niet meer roesten, mits niet beschadigd natuurlijk.
Het is niet duur, dus doe je voordeel hiermee
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver sieds

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 nov. 2013 18:56 | Aangepast door: sieds 
Mooi verhaal Peter, ik ken Owatrol en heb ook al vele busjes gebruikt bij de boot en op zich werkt het goed.
Uiteindelijk gaat staal behandeld met Owatrol ook weer roesten.

Echter Owatrol heeft mij ook veel geld gekost omdat het geen goede hechtgrond bleek te zijn voor de epoxy die er daarna op kwam. Na een paar jaar kon de hele onderkant van het schip opnieuw behandeld worden. (ondanks positief advies van de fabrikant)

Maar ik heb nu voor mijn gevoel nog beter spul ontdekt, bestaat ook al jaren, maar had het nog nooit gebruikt.
Beide producten zijn op basis van lijnolie.

Ik heb deze zomer een oude aanhanger gerestaureerd en helemaal behandeld met RX, een produkt van Nelf, vh. Koopmans Ferwerd, nu Marrum.
Eerst een paar lagen RX 5 en vervolgens RX 10.
RX 5 is vergelijkbaar met Owatrol en loopt overal tussen.
En het resultaat vind ik geweldig!

Voor de holle ruimtes eerst RX 5 en vervolgens met RX 7 inspuiten, een soort was die nooit hard wordt.

Het verschil met Owatrol is, dat RX een systeem van een aantal lagen is.

Toevallig vorige week bij Caprotech in Zweeloo geweest met de Volvo club.
In plaats van tectyl worden auto's nu van onderen helemaal behandeld met RX.

Info: CAPROTECH

RUSTBUSTER

RX5.nl

Gr. Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 wat met roest te doen!

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven