Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Remmen.....

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 nov. 2013 19:47 
Mijn tweede CX500, min of meer bedoelt als pekel geval, doet het, na wat hulp met de carburateurs, al weer redelijk tot goed.

Ik besloot om vandaag maar weer eens een proefrondje te maken.......
maar moest de startkabels gebruiken omdat de accu al weer vrij leeg was....

Het duwen naar de auto koste wel wat moeite. En na terugkomst heb ik direct even aan de schijven van de voorrem gevoeld.
rechts: koud.
links: wel erg warm.

Conclusie: rem blijft hangen op links.

Wat is de juiste oplossing? Reviseren? hoe eng is dat? En ook, wat moet ik bestellen, als er al iets besteld moet worden?

Ikzelf ben wat huiverig om met de remmen aan de slag te gaan. Als ik het fout doe, kan ik het in 't ergste geval niet meer navertellen.........
Maar 't zou moeten kunnen, zeggen ze.....

Harmony,
Hans.
( die de grens van wat hij in totaal aan deze CX wilde uitgeven met rasse schreden ziet naderen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Nocx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 nov. 2013 20:27 
Revisie setje voor de voorkant is bij Roukama 50,40 euri.

Iedereen wist dat het niet kon, totdat er iemand kwam die dat niet wist.

Schrijver Jeroen de Rijke
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 nov. 2013 20:28 
Hans, kijk hier eens:

http://www.hondacx500.nl/html/verslag_marco_voorrem.html

Dat is het eigenlijk wel zo'n beetje. Het blijven hangen van de zuiger in de klauw is vrijwel altijd een oxidatie verhaal. Met name als de stofhoes (die dus niet alleen stof tegen houdt) niet perfect afsluit of beschadigd is ontstaat er oxidatie. Aan de zuiger zelf in de vorm van roest wat in ver gevorderde staat ook de chroomlaag aantast, en aan de klauw in de vorm van de bekende aluminium bloemkool. Met name deze bloemkool ontstaat aan de binnenkant van de cilinder boven de afdichtring van de zuiger en onder diezelfde afdichtring waardoor deze de zuiger te vast drukt.

In nou geval gaat het om één klauw die blijft hangen? Dan kun je hem er met de remhandel uitpersen, let wel op de vrijkomende remolie en bindt de remhandel even aan het handvat vast achteraf in de geremde stand. Zo voorkom je dat je gehele systeem leegloopt. Als de stofhoes nog heel is, is in veel gevallen de afdichtring ook in orde. Als je beide er zonder te beschadigen uit krijgt kun je ze, mits in perfecte staat, hergebruiken. Dit zeg ik op basis van je budget-opmerking. Velen zijn je voorgegaan, zonder problemen, ikzelf vervang ze ALTIJD door nieuwe! Remmen mogen wat mij betreft de wereld kosten

Na het demonteren en schoonmaken/ontroesten van de afdichtringgroef en zuiger/cilinderwand kun je de boel weer monteren. Liefst met ATE-remmenvet zoals in de beschrijving van Marco, wederom, als budgetoplossing kun je ook de remvloeistof gebruiken. Daarna ontluchten, eventueel ervoor kiezen om meteen het hele systeem te verversen om vocht te voorkomen. Remvloeistof trekt onwijs vocht aan en water gaat koken bij hard remmen. Daarbij ontstaat damp (lees lucht) in het systeem en kan ineens je remvermogen weg zijn! Ga hier dus verstandig mee om!!!

Als laatste noot: als je bij het plaatsen van de blokken koperpasta mocht gebruiken, wees dan bijzonder spaarzaam! Het stofrubber kan hier namelijk zeer slecht tegen, en dan zit je binnen een jaar weer met dezelfde problemen! Ikzelf plaats alles altijd droog, aangezien ik de klauwen/blokken jaarlijks schoonmaak levert dit geen enkel probleem op.

Succes!

Schrijver sieds

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 nov. 2013 20:49 | Aangepast door: sieds 
Wiel er uit en met behulp van een bandenlepel tussen de blokken even de cylinder wat indrukken, en met de remhendel weer uitdrukken (wel iets er tussen houden .
Doe dit een paar keer en misschien is het probleem opgelost.

Heb evt. nog wel een accu voor je.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 18 nov. 2013 09:29 
Hans, het is best goed zelf te doen. Iemand anders verwijst al naar mijn verhaal, en een setje rubbers kan ik je ook aan bieden voor 50 euro nieuw.
Bij die rubbers zit ook een hoeveelheid juiste vet.

Rubbers zijn alleennodig als ze kapot zijn, in veel gevallen nog wel te gebruiken.

Ik denk dat jij niets fout gaat doen. Ik denk dat je ook voordat je gaat rijden eerts een paar proefen doet met remmen. Eerst stil staan, dan langszaam rijden, en dan steeds een beetje harder. Ik kan je vertellen dat als het bij langzaam rijden al goed gaat, je het prima hebt gedaan.

En je kunt altijd nog om hulp vragen.

Trouwens, ik heb nog een compleet werkende set los liggen voor een CX500C model enkel zuiger type.
Olie, slangen remmen alles is nog in takt. Monteren, en remmen maar.
Kosten van deze set is 50 euro.

zie marktplaats de advertentie zoals ik hem nu heb staan.
URL

advertentie nummer:743467644

groetjes marco Becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 nov. 2013 19:39 | Aangepast door: Hansv 
Nou, hij doet het weer een stuk beter.

Samen met Theo J. hebben we de rechter-rem uit elkaar gehaald. Eerst voor de helft, dus zonder de zuiger te verwijderen, maar toen dat bleef aanlopen toch maar alles uit elkaar gehaald en schoongemaakt. 't Was wel nodig. En ook weer in elkaar gezet natuurlijk. Zonder onderdeeltjes over te houden......

Rechts loopt weer een stuk 'vrijer' en het remt ook nog goed.

Ik ben erachter gekomen dat ik een natuurtalent ben met het plaatsen van de veerring....

Harmony,
Hans.
( verkopen of niet verkopen, dat is de vraag.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 nov. 2013 16:22 
zie, ik wist het, en had ook vertouwen in je. Komt wel goed.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Tinus 1952

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 nov. 2013 16:44 
Je hebt wel erg veel vertouwen Marco.
Honda CX500 1979 en Suzuki Burgman 650 Executive 2008 (Donateur 2024)

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 21 nov. 2013 17:26 
Ja ik zie het, onbedoeld wel 3x....

Hoe dat komt weet ik niet, maar ik bedoel het goed hoor.
Groetjes Marco.

(2 van de drie heb ik verwijderd. Als je iets plaatst kan het even duren voor het zichtbaar is. Als je dan te snel nogmaals op enter drukt, staat het er 2 of 3 x. Grtz. Moderator)
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Remmen.....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven