Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

hoofdremcilinder pompt niet

 
Schrijver Jottum

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 nov. 2013 14:11 
Al een tijdje ben ik aan het stoeien met mijn rem. Het probleem is dat de hoofdremcilinder(vierkant potje) geen vloeistof de leiding in perst.

Nadat ik de remklauwen gereviseerd had lukte het ontluchten maar niet. De remhendel had geen weerstand. Na het loshalen van de banjobout aan de hoofdremcilinder bleek dat de remvloeistof niet uit het reservoir gepompt werd.
Schoonmaken en een nieuw revisiesetje er in maakt ook niets uit. Het gaatje tussen reservoir en cilinder is open.
Een nachtje remhendel ingeknepen houden (had ik hier ergens gelezen) helpt ook niet.
Ik weet niet meer waar ik het probleem moet zoeken want zo spannend is een hoofdremcilinder toch niet?

Heeft iemand de gouden tip?

P.s. geen acquisitie aub.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 nov. 2013 15:43 
Beste Jottum,

Dit verhaal komt mij bekend voor. In sommige gevallen wil het domweg niet. Waarom? is niet altijd bekend.
Ook ik heb hier wel eens problemen mee, maar eigenlijk geen tijd voor deze onzin. Dus wat doe ik,,,,, als de leidingen schoon zijn, dan pers ik via de ontlucht nippel olie terug het rempotje in. Ik ga net zolangdoor dat ik geen lucht meer hoor. IK gebruik hiervoor een grote spuit, te koop bij de apotheek voor nog geen 1 euro. Ik geloof dat die dingen 84 cent kosten of zo. Ik sluit hier een slangetje op aan, en sluit dit weer aan op de ontlucht nipper die los is. Wel even het schroefdraad in vetten. En controleren dat het gaatje vrij is. Trouwens, ook hier kan het rpobleem zitten in de ontlucht nippel.

Dan pers ik de olie omhoog naar het rempotje. Als dat lukt, is dat een goed teken. Vaak heb je dan gelijk remdruk.
Dan kun je overgaan tot het normale ontluchten.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 nov. 2013 18:22 
Ha Marco,

Waarschijnlijk terwijl jij dit zat te schrijven was ik met een injectiespuit in de weer. Ook dit hielp niet! Klopt het dat er behoorlijk veel kracht gezet moet worden om de vloeistof naar het reservoir te pompen?

HIER het relaas.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Joram
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 nov. 2013 19:40 
Nee, als het nippel los is kun je vrij gemakkelijk de vloeistof erdoor duwen.

Ik ontlucht mijn systemen altijd vanuit de klauwen, je drukt zo bijna alle lucht er direct uit en maakt het voor jezelf een stuk makkelijker.

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 24 nov. 2013 19:44 
Duidelijk is dat er ergens een blokkade zit Willem. Ik heb niet alles gelezen wat je hebt geschreven, maar ik zou de leidingen 1 voor 1 eens met lucht doorblazen en ook het verdeelstuk op het T stuk en de hoofdremcilinder.

Wellicht dat je dat allemaal al gedaan hebt hoor. Maar dan maar ten overvloede.

Suc6
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver udent

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 nov. 2013 19:55 
Zit de cup in de hoofdrem cilinder met de lip naar de perszijde?
in het huis van de hoofdremcilinder zitten twee gaatjes, een grote die je zo ziet, een een van 0,2 mm, die onder een plaatje zit, dat moet open zijn voor ontlasten na het remmen.dat zit bij jouw dicht!! zeker weten.

dit gaatje openen met een haar van de staalborstel, en dan van onderen met een spuit op de ontluchtnippel vullen, tata: binnen 5 minuten werken je remmen.

Gr Theo
theo cx ds

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 nov. 2013 19:59 
Theo, het tweede gaatje heb ik inderdaad niet gezien. Maarre onder een plaatje? Waar zit dat plaatje? Ik heb geen plaatje gezien.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 nov. 2013 20:44 | Aangepast door: Erik1 
"Een nachtje remhendel ingeknepen houden (had ik hier ergens gelezen) helpt ook niet."

Om deze truck tot een goed einde te brengen moet je minimaal een beetje "druk" hebben. Doordat je de lucht die nog in het remsysteem zit onder druk zet worden de luchtbellen die in de olie zitten kleiner en gaan makkelijker door de remleiding naar boven. Na een nachtje zit de lucht bovenin en als je dan voorzichtig de remhandel los laat dan komt de laatste lucht in het remolie reservoir naar boven....

Zo werkt dat

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver theojansen
Gast 
#9 | Geplaatst: 24 nov. 2013 22:02 
Jottum; bij de meeste 4-kante rempotjes is het plaatje wat Theo (Udent) bedoelt allang niet meer aanwezig.
Dat is geen probleem hoor, jouw probleem is meestal gewoon geduld. Het kleine retourgaatje zit waarschijnlijk een beetje dicht door prut(=oude remvloeistof) die �nder het rempotje zit. Heb je die eraf gehaald?
hoofdremcylinder
Zie plaatje met groot en klein gat
Succes, theoj

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 nov. 2013 22:51 
undefined:
jouw probleem is meestal gewoon geduld



Ik heb inderdaad het potje er niet afgehaald! Bedankt voor het plaatje, ik voel dat de oplossing nabij is. Ik zou het anders niet weten (ik wist het nu al niet meer). Morgen proberen! Zo te zien kan ik het potje er zo uit wippen? Ik zie een O-ring en geen schroefdraad. Dus dat moet haast wel.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver theojansen
Gast 
#11 | Geplaatst: 25 nov. 2013 09:43 
Ja, onder het potje verzamelt zich de prut en het potje zit er met een O-ring op.
Soms wel wat lastig omdat het meestal de eerste keer is dat het rempotje eraf gaat na 30 jaar! Heel voorzichtig wat wrikken met iets wat er tussen past en proberen te draaien; zo lukt het bij mij eigelijk altijd.
Succes maar weer, theoj

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 2 dec. 2013 19:05 | Aangepast door: Jottum 
Inderdaad was er erg veel vuil onder het potje:

Even later zag het er zo uit:

Ook het stiekeme gaatje doorgeprikt. Nadat ik de boel weer gemonteerd en gevuld had was er nog steeds geen druk. Nadat ik me suf had gepiekerd kwam ik op het idee dat door de wat schuinere stand van de hoofdremcilinder misschien toch lucht in de banjobout is blijven zitten. Na dat ik het weer los had gehaald maar wel aangesloten gehouden kwamen de bellen er uit en de druk er op!!!! Man wat kan een mens toch blij zijn met eenvoudige dingen.
Daarna wilde ik een testritje gaan doen. Toen wilde de motor niet aanslaan... Grrr. Maar dat is weer een ander topic.
De remmen zijn in ieder geval weer in orde.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver borisz
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 2 dec. 2013 22:57 
Mooi werk Jottum! Op naar de 500 Euro Challenge met de "Swingape"!
Wie later remt is langer snel!

Schrijver theojansen
Gast 
#14 | Geplaatst: 3 dec. 2013 21:04 
Mooi dat ie weer remt, nu het blok nog netjes laten lopen. Succes, Theoj

Schrijver Hans c
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 6 sept. 2015 12:22 
Bedankt voor de goede raad die ik hier gelezen heb , ik had net hetzelfde probleem met mijn yamaha xs . Dat kleine gaatje van 0.2 mm was het probleem. Staaldraadje er door en remreiniger en nadien perslucht en het floot me toe . (Open dus) remmen werken weer optimaal . Nogmaals bedankt voor de gedeelde ervaringen .

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 hoofdremcilinder pompt niet

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven