Gisterochtend normaal naar het werk vertrokken op mijn GL500. Na ongeveer 3 Km hield de motor plotseling sterk in (alsof de benzine op is) en sloeg af.
Met geen mogelijkheid meer te starten. Na gecontroleerd te hebben of ik wel benzine had (genoeg) maar de Wegenwacht laten komen (uurtje wachten).
1e vraag: Heb je wel benzine (Ja dus)
1e reaktie van de WW: ontsteking doet het niet.
Bougiekap eraf, kap van kabel af getrokken (zat wat weinig ruimte op de bougiekabel). Kap er weer op, bougie uit de WW-auto erin. Starten, mooie vonk.
Benzineslangetje los en kraantje open, geen benzine.
Op reserve, geen benzine.
Tank openen en schudden, benzine klotst uit de tank.
Misschien vacuum kraantje, dus starten, geen benzine.
Kraantje verstopt? Doorblazen met perslucht (Die jongens hebben ook alles mee), geen benzine.
Met een zaklantaren goed kijken en ja hoor, vacuum slangetje op de benzine kraan ligt eraf. Slangetje erop, starten en Hoera! Benzine.
Benzineslangetje erop en starten maar. Hoera, hij loopt.
Nou, zegt die WW, loopt niet mooi, laat maar even warm draaien.
Motor loopt slecht, soms stopt 1 van de cilinders, slaat regelmatig af, je hoort een soort plof/puf geluid bij de rechter cilinder, loopt alleen met volledig uitgetrokken chocke.
WW probeert de bougie eruit te halen, maar heeft geen passende sleutel.
Hij weet het niet meer. Of ontsteking, of kleppen, of carburateurs niet goed.
Afslepen naar de garage mag hij niet regelen, want ik heb geen woonplaatsservice en volgens het adres waar ik stilstond is dat nog in mijn woonplaats (1 km buiten het dorp).
Mijn garage neemt niet op en de WW vertrekt na mij sterkte gewenst te hebben (hoefte niets te betalen en ook niet alsnog woonplaatservice af te nemen, waarvoor dank WW).
Motor naar huis duwen zag ik niet zo zitten, laten staan ook niet, dus toch maar starten en in z'n 1 met 6000 toeren een paar honder meter kunnen 'rijden' voordat hij afsloeg. Na ongeveer 8 keer starten, rijden, afslaan de laatste 300 meter naar huis geduwd (puf, hijg).
Motorzaak heeft gisteren de motor met een aanhanger opgehaald en hij wordt vandaag onderzocht. Ondanks de drukte met voorrang omdat hij weet dat ik elke dag rijdt en eigenlijk niet zonder motor kan. Hij dacht eerst aan vervuilde carburateurs, omdat die leeg gereden zijn, maar sloot ontsteking ook niet helemaal uit (hoop ik niet).
Vandaag dus met de auto naar het werk (voor het eerst in 3 jaar). Vanmiddag maar even langs de zaak om te horen wat er aan de hand is.
Ik houd jullie op de hoogte.
Orm. |