Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

niet één maar twee uitdagingen...

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 feb. 2014 19:33 | Aangepast door: Hansv 
Gisteren was ik in Nijkerk om bij Frans een onderdeeltje af te geven.
Bij vertrek aldaar: benzinelucht rond de motor, en druppels op de grond.
Conclusie: Vlotterkamer lekt...
Het starten ging ook niet al te best.
Toch maar op huis aan, want staan blijven is ook weer zo wat.....
Maar de Rode Rakker 'trok' voor geen meter, en zat steeds tegen het afslaan aan.
Op een geschikt plekje (vlak bij Erik) eerst even op de midden-poot gezet. Slangetjes van aftap lagen anders, dat wist ik. Weggehaald van plekje waar ze lagen. Er zat benzine in het rechter aftap slangetje, wat ik eruit liet lopen en dat was voldoende. Helaas sloeg de motor wel af..... en m'n startrelais liet alleen maar 'klik' horen.

Zal je net zien, geen euro bij me. Wat te doen?
50cent munt? Nee, ook niet, en dan loopt 'ie natuurlijk op 1 cilinder.

Maar wel had ik de bougie sleutel bij me. Daarmee lukte het ook de motor weer te starten. Rakkertje trok weer als vanouds, en tot aan de afrit van de A12, bij Ede, geen problemen meer gehad. Maar daar begon de motor weer te sputteren, alsof 'ie op één cilinder liep of zo.

Het start-relais zit er ondertussen weer onder en tussen. De contacten zijn schoongemaakt en opgepoetst.
Nu nog eens kijken naar de vlotterkamers.

En ja, er zit een benzine filter tussen het kraantje en de carburateurs.

Harmony,
Hans.
( één fout is de kenmerk van het ware, maar twee fouten tegelijk ? )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 19 feb. 2014 21:26 
Hallo Hans, 1 uitdaging heb je al opgelost. Het startrelais. Zo'n relais kan ook opengemaakt worden (althans dat is me bij mijn 650 wel eens gelukt), en dan kan je de contacten aan de binnenkant schoonmaken.
Nu nog op zoek naar de reden waarom de carburateurs overliepen en je motor niet lekker wilde lopen. Ondanks een filter in de benzineleiding toch ergens een vuiltje losgekomen?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 feb. 2014 21:38 
En ik zei nog dat je even moest bellen als de Rakker bleef staan ... dan was ik wel met een euro muntje langs gekomen

En MAST heeft m'n enige reserve carburateurs want die chopper is ook nog steeds verkouden, lijkt me dat je ze toch zal moeten openmaken.

Maar ik heb nu wel een zadel neusje, dank !

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 feb. 2014 23:15 | Aangepast door: Hansv 
@Marcel,

Het relais heb ik opengemaakt. Er was wel een reserve in de bak, maar van een ander type CX, dus had ik niet zoveel aan. Openmaken, en schoomaken. Dan weer dichtmaken, plaatsen, testen. En nu doet 'ie het weer.

@Frans,
Ik heb de Rakker sputterend en wel tot bij Erik in de buurt gekregen. En daar had ik dus drie mogelijkheden:
- zelf proberen
- Frans bellen
- naar Erik's huis lopen
Uiteindelijk wist ik het zelf op te lossen, ter plekke. Is weer goed voor m'n ego.
Bovendien weer een mooi verhaal erbij.

Harmony,
Hans.
( moet het verhaal nog wel schrijven...... )



Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 feb. 2014 11:58 
Heey Hans,

Ik had je natuurlijk graag willen helpen maar wij waren in Den Helder toen jij bij ons langs kwam. Gelukkig kon je het zelf "oplossen" zodat je wel thuis kon komen. Wat de carburateurs betreft denk ik dat de vlotternaalden niet goed afsluiten. meestal is dit met schoonmaken snel verholpen.

Groet Erik. ( Die liever Hans geholpen had dan iemand begraven in Den Helder. Maar ja, ook de dood hoort bij het leven. )
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 20 feb. 2014 20:18 | Aangepast door: brinkcx 
Zoveel volharding verdient een beloning ! Ik heb dan ook alsnog een A-type startrelais voor je uit de bak gevist, de regelaar zit er ook nog bij. Zal 'm volgende week meebrengen!

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 feb. 2014 10:08 
Volgens mij is een startrelais van een CX/GL redelijk universeel en omwisselbaar met elk ander startrelais van een wat zwaardere motorfiets. Zolang je maar een ophangpunt hebt.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 21 feb. 2014 10:49 | Aangepast door: Hansv 
Ja Jaap,

Maar naast een ophangpunt, waar dat universele relais ook nog eens in moet passen, is er ook nog de stekker aansluiting op de rest van het elektrische systeem.
Bij googlen op afbeeldingen van 'startrelais motorfiets' kwam ik inderdaad een hoop startrelais tegen.
Niet alle stekker verbinding waren universeel met de stekkers van mijn ouwe CX-je.....

Harmony,
Hans.
( we are all equal, but some are more equal than others )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 niet één maar twee uitdagingen...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven