Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Voordelen dubbele remklauwen CX GL

 
Schrijver GL5
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 feb. 2014 15:22 
Zelf heb ik een GL500D naked version en
sinds kort ook een interstate version sloper.

De naked heeft één klauw en schijf, de interstate 2.
Nu heb ik dus de mogelijkheid om de dubbele remmen op de naked te zetten.

Maar wat is nu precies het voordeel van de dubbele klauw?
Racen doe ik niet en naast de evt. betere remwerking van het dubbele systeem hangt er volgens mij ook een nadeeltje aan tov een noodstop.
Hou wel graag tractie op het voorwiel.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 feb. 2014 17:44 
Ik denk dat het voordeel is dat hij gewoon beter en directer zal remmen. Ik kan het niet vergelijken want heb enkel de dubbele remklauwen en nog nooit met een enkele gereden.

Ik denk niet dat het een nadeel is ivm de noodstop als je weet hoe te remmen. Naast techniek is het ook belangrijk goede banden te hebben.

Dus als je kan kiezen zie ik niet in waarom je de dubbele niet zou nemen.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 feb. 2014 17:54 | Aangepast door: GL5 
Dat is het nadeel van een (echte) noodstop, niemand weet dan juist te remmen.
Vorig jaar nog een echte gehad, wiel klapte zo weg. Vraag is of in zo'n situatie er sowieso verschil is tussen enkel en dubbel.

Met één rem is de motor wel sneller en zuiniger ...

Vind het wel raar dat Honda beide systemen toe heeft gepast ... prijskaartje?

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 feb. 2014 18:07 | Aangepast door: Boterkoek 
Geen idee misschien wel. Ik weet in de us zijn bijna alle modellen buiten sport en turbo enkele remklauw en ik dacht de custom vanaf '82 of '83 ofzo met dubbele piston. Kan ook mis zijn.

Bwa sneller en zuiniger misschien wel maar het zal miniem zijn volgens mij.

En ja, een echte noodstop is altijd anders zekers, moeilijk om te oefenen En liever te vermijden natuurlijk.

Ik zou voor de dubbele gaan als je ze toch hebt liggen.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 feb. 2014 18:43 
Bedankt voor de info.

Ik ga eens bekijken welke voorpoot in betere staat is en wat gelikter staat ..

Soms tellen de kleintjes ..

Tja, het was een rothoek en ik had mijn snelheid al tot een minimum terug gebracht (stapvoets).
Een fietser stak volle poele over zonder op of om te kijken.
Dus mijn schrikreactie was remmen en ik voelde meteen het voorwiel wegklappen.

Als ik iets harder had gereden, laten we daar maar even niet aan denken.
De fietser heeft in ieder geval ongelofelijk veel geluk gehad.
Hij heeft alleen een duwtje van mij gekregen, maar ik lag ook plat.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 feb. 2014 20:56 
Ai ai ja dat kan je niet ontwijken dan. Alé hopelijk niet teveel schade gehad aan uzelf en de motor..

Alé alleszins succes met de (her)opbouw!

Schrijver Joram
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 28 feb. 2014 20:58 
Je kan nooit teveel stopkracht hebben...

Ik zou niet met een motor met een enkele remschijf willen rijden, dat doet niks.

Heb nu Goldwing remmerij icm een radiale rempomp op mijne gezet, wil graag kunnen stoppen als het moet.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 feb. 2014 22:13 
Het staat natuurlijk nergens in de reclames, maar de al oude anecdote is eenvoudig :

- die amerikanen willen alleen maar snel sprinten naar het volgende stoplicht, rijden nooit hard en durven toch niet te remmen, maar één schijf is groter en dat vinden ze dus beter

- in europa rijden ze allemaal de hele dag volgas op de autobahn en komen dan onderaan de berg met roodgloeiende remschijven tot stilstand, ze zijn er van overtuigd dat twee schijven beter zijn (ben ik ook eigenlijk wel), met twee schijven kan je al die hitte sneller kwijt en de schrijvers van motorkrantjes vinden het leuk.

Wie beter weet mag 't zeggen, mooie theorie is altijd welkom

(Wel zelf ooit ook met een enkele schijf gereden, en had altijd het idee dat de voorvork helemaal krom stond bij echt hard remmen)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 1 maart 2014 09:47 
De verdeling van de (rem)krachten op het wiel worden met een dubbel systeem wel veel mooier verdeelt.
Misschien dat bij heftig remmen het moment op het voorwiel toch groot genoeg wordt om iets te 'sturen' in die richting.
Maar dan snap ik weer niet geheel waarom de enkele schijf dan links zit.

Maar ja, de naked versie is hier ook nooit nieuw te koop geweest.
De CXen hadden er d'r toch altijd twee?

Schrijver Joram
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 1 maart 2014 10:26 
Hier wel, Amerika had veel enkele.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 22 maart 2014 19:04 | Aangepast door: GL5 
Hallo,

Nog wat rondgekeken op het net.
Voordeel enkele is natuurlijk de prijs en
het onafgeveerd gewicht.
Maar dat zal betreffende het laatste onder mijn GL niet zo spannend zijn.

Grootste voordeel is natuurlijk over capaciteit bij veel remmen en volgens mij het remmen bij nat weer, daar doen klauwtjes het wat slechter bij eerst gebruik.
Ook worden de poten gelijkmatiger belast en zit de klauw dichter bij de naaf, dus kleiner moment.

Ik ga denk ik toch de boel naar dubbel ombouwen.
Nog een vraagje:
hoe makkelijk is de boel te blokkeren bij een Interstate. Moet je dan flink toepakken?

Schrijver waffie
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 22 maart 2014 21:23 
remmen is het opnemen van bewegingsenergie en deze om te zetten in warmte
en 2 schijven kunnen meer warmte opnemen dan 1
Met 1 remschijf vergroot je de kans op torderen van de voorvork al zullend e meeste dit niet voelen
hoe hard je kunt vertragen hangt enkel en alleen af van de grip die je banden hebben
2,7 % slip staat gelijk aan het verliezen van controle
Daarom zitten abs systemen hier net onder

wat beschreven worden als blokkeren is eigenlijk het wiel compleet stil zetten en dit gaat nooit lang goed.

gevoel krijgen in het remmen en dan vooral de slip voelen is een ware kunst die door veel ervaring steeds beter wordt
www.msd-motorbandenservice.nl

Schrijver GL5
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 22 maart 2014 21:44 
Op dit moment kan ik met mijn (enkele) voorrem de boel niet aan het blokkeren krijgen.
In geval van een noodstop kan ik dus helemaal los gaan.
Maar ik kan dus nu ook niet geheel gebruik maken van een evt. maximale vertraging.
Slippen zal ie dus niet, maar de kortste remweg behalen ook niet.

Ieder voordeel .........

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Voordelen dubbele remklauwen CX GL

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven