Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motor loopt slecht

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver danny
Gast 
#1 | Geplaatst: 16 maart 2014 19:52 
Hoi allen,

Hulp is nodig!
Casus:
De motor loopt niet goed stationair, begint te schudden bij ca.1200toeren en slaat af met een duidelijke en harde *klik* . Stelschroef doet niet veel, toerental wordt alleen hoger gezet en is alleen uitstel van afslaan.
Het is heel plotseling begonnen, de motor schoot ff uit de versnelling (das opzich al zorgwekkend, maar op dat moment trapte ik het beestje behoorlijk op zn staart in het limburgse heuvelland), het toerental schoot door naar maximaal en sindsdien is de ellende begonnen. Het beestje is altijd goed onderhouden en tot nu geen problemen mee gehad.
Advies en hulp wordt zeer gewaardeerd
Danny.

Schrijver danny
Gast 
#2 | Geplaatst: 16 maart 2014 20:27 
In mijn jeugdig enthousiasme vergeet ik te vermelden dat ik schrijf over een Honda GL650 D2 uit 1985(?),bouwjaar weet ik niet zeker.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 16 maart 2014 21:48 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Danny,

beginnen met klepspeling na te kijken, als je daar duidelijik moet bijstellen en je probleem is niet over dan compressie meten, mogelijk heeft een klep een tik van de zuiger gehad?

De tik die je hoort is mogelijk de startkoppeling als de krukas even terug draait bij het stoppen. Niet echt bevorderlijk voor de levensduur ervan ...

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver beussie
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 maart 2014 10:34 
Ik ben eerder geneigd de bougies of de bougiestekers de schuld te geven ook al omdat je zelf al aangaf dat het probleem begon nadat je aardig hoog in de toeren kwam

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 17 maart 2014 12:57 
Was het voor of na de Carnaval ,maar zoals Beussie vroeg heb je de twee bogiestekkers na gezien als het nee is haal de weerstand er uit gooi deze weg trek de veer de lengte van de weerstand uit monteer alles en probeer of hij dan beter draaid je zal nu wel de schroef van de toeren terug moeten draaien naar 800 toeren ,stuur wel even een berichtje als het gelukt is,anders gaan we niet verder met de antwoorden,groeten Ouwe_Jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 maart 2014 13:13 
Mijn zeer ongefundeerde idee;
Kleppen nakijken, wat Frans ook al zei. Als het begonnen is NADAT je op die maximale toeren hebt gezeten, dan zou ik daar mee beginnen

't Hoeft niet zo te zijn, natuurlijk....

Harmony,
Hans.
( weet meer van CX elektra dan van CX kleppen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver danny
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 maart 2014 13:20 
Heel erg bedankt. Ik ga als eerst aan de slag met de kleppen.
ik laat jullie het weten.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 maart 2014 23:34 | Aangepast door: erikcx 
Ha Danny,

Een aantal zaken zijn mij niet duidelijk.....
maximaal in de toeren? een piek in het rood of vol gas naar maximum toeren?

Dan het probleem:
Hoe is je bougie-vonk?
hoe zien je bougies er uit?
-Punt van Ouwe Jan kan uitmaken.

Wat is de algemene staat van onderhoud en KM stand?

Kan je de compressie van de cilinders meten?

Antwoorden op deze vragen maken het veel makkelijker om je te helpen.

Het kan goed aan je kleppen/zuigers liggen, maar dat hoeft niet.

Groet Erik

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 maart 2014 10:43 
Gl650....
Door uit versnelling schieten even te hoog in het rode gebied.
Daarna problemen.

Loop stationair op 1 cilinder.
Dat duidt op vuil in de sproeiers.

Let op, je moet ook je radiateur na lopen, en kijken of het koelvloeistof niveau goed blijft.
Een 650 staat er om bekend dat de koppaking er wel eens uit wil vliegen.
Dan krijg je hier ook dergelijk storingen door.

En om verder te zoeken, welke kant geeft stationair problemen?
Is het de rechter kant of de linker kant? Als het de rechter kant is, dan ook je benzine kraan nalopen. Juist bij stationair toerental kan een kapot membraan in de benzine kraan de oorzaak zijn.

Dus loop de volgende zaken na:
Carburateurs schoon maken, vooral de kant waar hij slecht loopt.

Benzine kraan na lopen, dit is al terug te vinden aan een zwarte bougie aan de rechter kant, en een nette witte bougie linker kant.

Dan bij doorgeslagen koppakking alleen de radiateur na lopen.

Voor meer vragen en of onderdelen: mail marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver danny
Gast 
#10 | Geplaatst: 18 maart 2014 11:13 
Oke,

Ik heb helaas niet de apparatuur om de compressie te meten.
Koelvloeistoefniveau is goed, olie is op peil en mooi schoon (onlangs vervangen). Uitlaat is schoon, geen witte rook enzo.
Dus...
-Ik ga eerst aan de slag met kleppen checken/stellen.
-Bougies bekijken en zonodig vervangen.
-Dan gaan de carbs eruit en uit elkaar.
-Benzinekraan.

Morgen heb ik de tijd, ik laat het weten uiteraard
Bedankt!

Schrijver sieds

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 maart 2014 14:18 
Ik heb ook zo iets gehad met een 650 maar toen was de koppakking lek.
Ik zit nu ook te denken aan kleppen, bougies kun je altijd controleren maar het directe gevolg van hoge toeren (hoe hoog ?? werd er nog gevraagd ??) is toch niet ineens een carburateur of benzinekraan lijkt mij.
Eerder iets met de ontsteking maar daar heb ik geen verstand van.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 maart 2014 15:05 
ontsteking is altijd goed bij een GL500 / GL650
Daar komt nooit een probleem naar voren op deze manier.

Wel kan het zo zijn dat door een keer mis-schakelen vuil in de sproeier is gekomen, en door gas dicht draaien er een extreme onder druk is geweest.
Hierbij kunnen zaken zoals carburateur / en benzine kraan wel degelijk iets op lopen. Deze twee onderdelen werken immers om onderdruk, en dat ga je krijgen als je vol gas, bij vol toeren mis schakelt. Je draaid dan gas dicht, en de onderdruk is dan extreem.
Vandaar dat ik hier naar kijk.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver danny
Gast 
#13 | Geplaatst: 19 maart 2014 10:48 
Hey,

Zojuist ff de klepspeling nagekeken, dat bleek hard nodig te zijn. De klepspeling aan de linkercilinder was nog prima. ietsie moeten aanpassen maar was meer voor de vorm dan de functie. Bij de rechtercilinder bleek dat de inlaat te veel speling had en de uitlaat geen speling. En ja....de cilinder stond op het juiste BDP. Mijn verbazing was dermate dat ik dat het driedubbel gecheckt heb.

Resultaat: Kleppen juist gesteld, maar helaas niet de oplossing van het probleem. Dus ik heb zojuist de tank leeg laten lopen zodat de benzinekraan eraf kan. Dan kunnen meteen de carbs eraf en die nagelopen worden.

Maar dat komt moren weer, dalijk eerst ff een avonddienst draaien (werk is een vervelende onderbreking van mijn vrije tijd).

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 19 maart 2014 15:46 
Tank had je ok op zijn zij kunnen leggen.
Dan even snel kijken.

En de bougies, heb je kleur verschil gezien?

Let bij los nemen van de carbs op de gas schuiven /cilinders, liggen die laag?

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver danny
Gast 
#15 | Geplaatst: 20 maart 2014 00:01 
Hey,

Er was duidelijk kleurverschil. Rechterbougie was zwart, veel aanslag. Links ook niet al te schoon, zijn al met al ouwe dingen denk ik. Dus die zowieso vervangen.
Morgen de carbs eraf halen. Ben benieuwd,

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motor loopt slecht

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven