Beste CX rijders,
Laatst de CX500c (1980) uitgeleend aan een vriend van me, zonder motor maar met rijbewijs. Dat liep wat minder af, de motor loopt nog maar op 1 cilinder. De rechter cilinder doet zo goed als niets (niet zijn fout overigens).
Symptomen: starten zonder extra gas is moeilijk, zonder gas bij te geven valt hij direct uit. Hij loopt dan alleen op de linker cilinder. Ik kan hem aan de praat houden met extra gas, maar dat gaat gepaard met knallen. Als ik de rechter bougie eruit haal is die nat.
Ik heb de carburateurs schoongemaakt (in thinner laten weken, remmenreiniger, perslucht etc) maar dit mocht niet baten. De bougies en bougiekappen heb ik gewisseld, getest buiten de motor en hij vonkt goed. Met de stroboscoop timing gecontroleerd en die staat ook goed (precies op FR, CDI lijkt me dus in orde).
Kleppen stonden enigszins aan de strakke kant. Ik heb ze voor de test op gevoel wat losser gezet maar dit geeft ook geen verbetering.
Voor de test had ik de net schoongemaakte carburateurs erop gezet zonder de rubbers naar het luchtfilter. Ik merkte dat ik last had van backfire, er kwam een duidelijke terugslag uit de rechter carburateur. Na een testje met remmenreiniger inspuiten in die carburateur vloog de boel in de fik dus daar ben ik gauw mee gestopt.
Tijdens starten merk ik dat de rechter zijde minder hard zuigt dan de linker (door mijn hand erop te houden). Dit gaf mij, samen met de backfire, het idee dat er een klep kapot zou kunnen zijn.
Ik heb de carburateurs en uitlaat eraf gehaald en met een zaklampje in het bougie gat geschenen. Dit bevestigde het probleem, er is een uitlaatklep stuk (zie foto). (de oorzaak hiervan zou kunnen zijn dat er te weinig klepspeling aan de uitlaat was. Alleen snap ik niet dat de speling na verloop van tijd minder kan worden)
Gelukkig zien de cilinder, zuiger en kop er nog goed uit. Ik kan nergens een afdruk vinden van een stukje. Gezien de vorm van de breuk van de klep is deze waarschijnlijk meteen de uitlaat in gevlogen tot mijn geluk. Of de klepzitting nog in orde is, moet ik nog zien. Ik verwacht dat ik hem wel weer goed geslepen krijg.
Dat brengt mij tot de vraag: heeft er iemand nog een uitlaat klep voor een CX500 van 1980? Hoeft niet te glimmen. Dat doe ik zelf
En mocht je nog een koppakking hebben liggen zou dat ook heel fijn zijn.
Groeten,
Erik (woont in Eindhoven)
Klep stuk
| Cilinder en zuiger nog in orde
| | |