Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Bouten transmissie - te strak?

Schrijver Bobheinen
Gast 
#1 | Geplaatst: 3 april 2014 21:48 
Beste leden,

ik ben bezig met het in elkaar zetten van een GL500 blok. De bouten die op de houder van de transmissie horen, heb ik met bijbehorende aantal nM aangetrokken.

Wanneer ik de maximale nM benader, voel ik geen extra weerstand en kan ik de bout erg ver doordraaien. Is dit normaal, of zit ik dan tegen (of over) de grens van doldraaien?

Dank voor meedenken!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 3 april 2014 22:48 | Aangepast door: brinkcx 
Nee, da's niet normaal. Met exact welke waarde werk je op de moment sleutel, en wat voor gereedschap? Met zo'n grote voor wielbouten moet je geen M6 boutje doen.....

Bekijk ook de bout zelf eens goed. Ingesnoerd (dunner) onder de kop? Alu in schroefdraad?

In ieder geval uitzoeken wat er loos is, niet zo laten zitten, moet wel vast. En het kan natuurlijk ook zijn dat je de hele boel nog niet ver genoeg naar binnen geschoven hebt en met de boutjes nu het laatste stukje forceert. Bij correcte montage moet je de hele bak met de hand kunnen plaatsen en dan ligt het deksel netjes aan tegen het motorblok. De boutjes zetten de boel vast maar zijn beslist niet om alles op z'n plaats te trekken.

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 april 2014 00:43 
klopt wat Frans zegt.
de schroefdraad in het draadgat moet wel schoon zijn.
ook moet de bout goed zijn en je zou de bout met de hand in de draad moeten kunnen draaien.
als je dan de bout natrekt met de moment sleutel zou het geen problemen moeten geven..

succes Dirk

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Bouten transmissie - te strak?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven