Nee, het grote lager is van zij los te nemen. Dat deel wat tegen het wiel aan ligt is met de grote bouten zo los te pakken. Je pakt dan het aandrijf gedeelte voor het wiel, met deksel, keerring en tandwiel zo los uit de cardan. Dan kun je het tandwiel met lager zo uit de deksel los tikken.
Je mag me een mail sturen: marcobecker@zonnet.nl
Ik heb nog wat staan dacht ik hier en daar aan foto's kan ik je toe mailen.
Dan als je lichte waas hebt in de olie, kan het zijn dat het metaal is. Beginnende slijtage kun je nog wel even mee door. Uit ervaring weet ik dat je er grofweg zeker nog 7500 kilo meter mee kunt rijden.
En ik ben blij om te horen dat je de olie regel matig vervangt. Zo kun je inschatten hoe het er voor staat. Maar ook eens trap tegen het wiel geven , en laten draaien is een indicator.
Het word pas op passen als er olie gaat lekken. Dat is heel belangrijk om dat in de gaten te houden.
Dan hoor je ook al jankt geluiden.
Dan nog kun je er meer door, zelfs met een kapote keerring die voor 3/4 weg is waardoor de olie er uit zijkt, kun je nog even rijden.
Vraag maar aan henk tonkers.
Dan in al die jaren dat ik er mee bezig ben, heb ik ooit 1x een echter kapote cardan vervangen van mijn vader. Hij probeerde met de kapote cardan van de ketelbrug biddinghuizen te halen. Met zijn vrouw van 100 kilo achter op. Klapperen en stotetens kwam hij binnen. De cardan was heet, en ja er zaten echte brok stukken in.
Ik zelf heb met een motorguzzi een vast geslagen cardan gehad bij lage snelheid, 10 kilo meter per uur. Daarvoor had ik nog 140 gereden.
Kreeg op mijn kloten van de wachtmeester, die ik vervolgens verrot schold met de vraag waar hij de lef vandaan haalde om te zggen dat ik hem bewust kapot had gereden.
Meer ervaringen over de cardan kan ik je niet geven,.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html