Akkoord heren, maar het gaat in dit geval niet om het amperage, maar om het aantal door de handvatverwarming afgenomen Watts. De normale CX dynamo heeft een capaciteit van 220 Watt en da's niet bepaald veel bij ingeschakelde verlichting (we rijden toch allemaal overdag met dimlicht ?), richtingaanwijzers en stoplicht bijv. En als de verwarming op de testbank al bijna 14,5 Volt trekt en de dynamo laadt de accu met bijv, maar 13,8 Volt op dan kom je geloof ik toch echt tekort.
En handvatverwarming heb je alleen nodig in de koude periode en dan is de accucapaciteit ook niet optimaal (vaak niet meer dan 60% van die bij 20 graden C). En met een helemaal lege accu heeft ook de CDI ontsteking het heel moeilijk (motor moet je dan flink op toeren houden; stationair slaat ie gewoon af en moet je 'em aanduwen).
Ik ben dan wel geen 'licht' op elektragebied, maar heb gelukkig wel verstand van al het mechanische van motorfietsen en auto's.
Ik denk nog steeds dat het heel moeilijk is handvatverwarming te laten functioneren op een CX. In ieder geval is het nmm niet bevordelijk voor de levensduur van de kwetsbare dynamo. Vandaar ook dat zoals ik al melde Bernd Muhl zwaardere CX dynamo's aanbiedt. En hij heeft zelf echt veel ervaring met de CX.
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.