Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Tikgeluid en inhouden

 
Schrijver Mark4130
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 mei 2014 17:17 
Beste Forumleden,

Heb mij net voorgesteld op het prikbord, heb net een CX Deluxe gekocht uit 78. Leuke motor, heeft een tik geluid bij stationair, als je gas geeft gaat het weg, dacht zelf aan de nokkkenasketting. Kan dit kloppen ? Misschien nog andere opties ?

De vorige eigenaar had naar zijn zeggen de carburateurs schoongemaakt. Toen ik ging kijken naar de motor liepen de vlotterkamers over, en stroomde hier wat benzine uit. De man pakte een rubberhamer en tikte op de carburateurs ( dan zakt de naald weer in positie zei hij ) het lekken stopte inderdaad.

Nu vraag ik mij af of de afstelling goed is gedaan. Motor start goed, komt soms lastig op toeren, als hij eenmaal gang heeft kan je doortrekken, maar als je loslaat is het of hij niet voldoende benzine krijgt om door te kunnen trekken. Ook klonk er af en toe kleine plof uit de uitlaat.
Wat kan ik aan de carburateurs Doen qua afstelling en waar moet ik op letten.

Hebben jullie wel eens sleuteldagen of avonden? , zou graag eens een specialist op CX techniek naar mijn motor willen laten luisteren en kijken, dan weet ik wat ik er aan moet doen
Rock hard, Ride Free.

Schrijver Joram
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 mei 2014 17:33 
Zit de standaard uitlaat erop? Zo ja zou kunnen kijken welke sproeiers er nu in zitten.

Waat komt het tikken vandaan? Goed luisteren of het bij achterdeksel vandaan komt of misschien wel de kleppendeksels dat je tuimelaars tikken.

Schrijver Teto

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 mei 2014 18:01 | Aangepast door: Teto 
Kleppen stellen a.u.b.

Wellicht trekt hij valse lucht door lekke inlaatrubbers.

Wat heeft de vorige eigenaar schoongemaakt aan de carburatoren, de buitenzijde?
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 mei 2014 18:22 | Aangepast door: JiMi 
Ik zal mijn antwoord ook nog even hier neerzetten:

Als het tikkende geluid inderdaad van de nokkenasketting komt dan kun je deze stellen met de stelschoef achterop het blok. Dat moet je doen terwijl de LINKERcylinder in de juiste positie voor kleppenstellen staat. Je draait de stelschroef 2 of 3 slagen los en geeft evt. met een rubberen hamer een tik tegen het blok zodat de spanner zichzelf stelt. Dan de stelschroef weer aantrekken en klaar is kees.
Als je daarmee klaar bent moet je via de inspectiedop (en een tandartsspiegeltje) controleren of de spanner nog niet op zijn eind staat. Als hij inderdaad nog niet op zijn eind is, dan gaan rijden en is de tik hopelijk weg. Als de spanner op zijn eind is en het getik nog aanwezig, dan moet je rap een nieuwe distributieketting monteren.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Mark4130
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 mei 2014 21:05 
Dat van die valse lucht ga ik eens onderzoeken.
Vrijdag vrij, dan de boel eens uit elkaar halen.
Luchtfilter nakijjken etc..

Zou het ook kunnen zijn dat een sproeier er niet goed is ingedraaid op de juiste stand, waardoor hij niet genoeg benzine doorlaat ?
Rock hard, Ride Free.

Schrijver Mark4130
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 mei 2014 21:20 
Hierbij een paar foto,s van mijn motor
Rock hard, Ride Free.

Schrijver Mark4130
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 mei 2014 21:22 


Hoop dat dit wel werkt.
Rock hard, Ride Free.

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 mei 2014 22:51 | Aangepast door: peter cxje 
Verhip dat lijkt de mijne wel, alleen de spiegels zijn niet origineel. en o ja de achterveren niet. maar wel zeer mooi.



hier mist ie aleen nog het plaatje cx500 deluxe, dat heeft ie inmiddels wel
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 12 mei 2014 10:50 
Tikkende geluiden kunnen vele zaken zijn. Alle zaken zijn al benoemd. Echter het blok mag hier en daar best wat geluid maken, maar wat is dan normaal. De kenner mag het zeggen.

Slaan met rubberen hamer op de carbs is voor mij altijd van toepassing als ik de carbs heb schoon gemaakt. Dus een normale behandeling. Echter als het éénmaal in gebruik is, dan niet meer. De benzine houd als het ware alles gangbaar.

Dan sproeiers kunnen verkeerd gemonteerd zijn. zie you tube

Mocht je het type hebben met de arme sproeiers, ik meen 72 uit mijn hoofd, dan kun je die vervangen voor 78 sproeier maat. Zeker doen. Je hebt dan een grijze inport fiets, en daar waren de regels heel strikt in brandstof verbruik. Dus die aanpassing doen, en of na lopen.

Dan de weerstanden uit de bougie doppen halen, dat wil ook helpen.\

Sleutel avonden, de club heeft die niet, ik persoonlijk wel. Men kan gewoon langs komen en zeggen, ik wil onderhoud hebben, kosten 130 euro. Zit alles bij in.

Soms komen mensen langs die gewoon willen weten hoe of wat, en dan luister en kijk ik er naar. Ik reken 30 euro per uur. Doe dan niet echt sleutel werk, maar is puur informatie verstrekken, en of kosten plaatje maken.

Bij het onderhoud blijf je er bij, en leer je ook hoe je zelf zaken kunt doen. Meestal in de avond uren doe ik dat.

Voor meer info, mail naar Marcobecker@zonnet.nl
Ik doe ook inkoop en verkoop van onderdelen, en heb ook veel uitleg staan op you tube.



Kijk maar, er staat nog veel meer op.

marcobecker@zonnet.nl
0321 312336
vliegerveld 37
8256 GN
biddinghuizen.

Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Mark4130
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 12 mei 2014 21:16 
Bedankt allemaal voor de reacties !!

Vanavond weer even wezen rijden, hij gaat steeds beter doortrekken ( na half uurtje rijden). Ga gewoon eerst een flesje Forte motorpower 1 halen voor reinigen van het brandstofsysteem en kijken wat dat extra doet.
Heb het al eens eerder gedaan bij een soortgelijk probleem en dat werkte wel.

Als dit niet werkt gewoon alles uit elkaar halen en schoonmaken.
Rock hard, Ride Free.

Schrijver Mark4130
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 14 mei 2014 21:36 
Heb het al vermeld in een te koop prikbord item.

Deze motor is te koop.

Prachtige motor, paar kleine problemen, zoals hierboven beschreven. ( licht vervuilde carburateur, en naar mijn idee nokkkenasketting geluid, verder prachtige motor. Prijs komen wij altijd uit.

Geen verborgen gebreken etc...of voorkennis van defect, gewoon eerlijke motor.
Rock hard, Ride Free.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Tikgeluid en inhouden

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven