Koop bij de Lidl een hefkrik. Die met twee grote wielen, en twee kleine zwenkwieltjes.
Zet deze onder het blok, voor jouw gevoel onder het zwaarte-/middelpunt blok. Wel zo dat je de krik aan de hef stang schuin zijdelings naar voren kunt trekken.
Haal alle bouten, bedrading, en startmotor los van het blok. Haal de boutjes los van de aanzuigrubbers. Haal toeren teller kabel los. En maak de bovenste ontlucht slang radiateur los. Nu is alles los, bouten er uit, en dan staat het blok op de krik. Vergeet ook niet het boutje in de aandrijf as.
Met één hand op het blok, en de anders aan de hef stang krik, kun je nu het blok er onder uit trekken. Iets naar voren, en als de aandrijf as los is dan kun je het blok iets laten zaken.
Het is een gepiel, maar zo heb ik het tijden gedaan. Blok nu laten zaken tot dat krik weer in begin stand is. Blok weg rijden op de krik naar een werk plek.
Blok aan de tieten van de krik tillen, en aan het werk gaan.
Monteren doe je op dezelfde manier. Echter hulp is er door pennen/ schroevendraaiers klaar te hebben liggen die je dan in de bout gaten kan drukken. Ik gebruik vaak dikke kruiskop schroevendraaier die ik dan met geweld gebruik om het blok op zijn plek te krijgen.
Nog een hulp je. als het jouw type toe laat, druk de aandrijfas de cardan klok in. Dit geeft werk ruimt. Lukt dat niet, dan is dat het punt waar je naar toe werkt. Dus eerst aandrijf as op zijn plek krijgen. Nog niet er helemaal op, maar als het begin er maar is. Trek hem niet uit je achter brug de aandrijf as. Laat hem zitten. Duw hem er in, of blijf er af.
Dan als het blok hangt in de bouten, kun je met de waterpomp tang de aandrijf as op zijn plek trekken / duwen.
Meer is het niet.
Geschat aantal uren dat jij er mee bezig bent,
Blok verwijderen. 3 / 4 uur
Blok demonteren, en nieuwe dynamo er in zetten. ook 3 uur.
Blok terug bouwen. 4 uur.
Ging ik er wel van uit dat de uitlaat los gekomen is in delen. als deze nog één geheel is, dan ben je zeker hier nog lang mee bezig.
Dan heb je hulp nodig van een tweede of zelfs derde persoon.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html