Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Blok verwijderen

 
Schrijver Arnold

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 21 mei 2014 20:11 | Aangepast door: Arnold 
Hallo Allemaal

Ik moet mijn blok onder mijn zilverling weghalen, omdat de dynamo vervangen moet worden.
Zijn er nog instructies te vinden op de site hoe ik dat moet doen, wat moet ik allemaal loskoppelen.
En hoe zwaar is het blok eigenlijk, als ik hem los heb kan ik hem dan achter in mijn auto tillen.?
Ik wil zo graag de 11 sledetocht rijden op een hele motor, dus ik moet snel iets gaan doen.
Help!!!!

groetjes

Arnold
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 mei 2014 20:38 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb ooit het blok onder mijn CX-je weggehaald. Behalve het plaatwerk van de kuip is er niet al te veel verschil. Kabels, tank, cardan.....
Wijst zich vanzelf. Wanneer wou je gaan schroeven ? 't Is niet om de hoek, maar zaterdag zou ik kunnen...
Dan meen ik ook een 'Peters' handboek voor de Silverwing mee. Kunnen we volgens het boekje werken.
Stuur maar een PB-tje met adres als het je zaterdag uitkomt.

Het is mogelijk om zo'n blok alleen op te tillen. Niet aan te raden, maar wel mogelijk. Of je rug het daarna nog doet is de grote vraag.....

Harmony,
Hans.
( Elf-stedentocht is toch op 9 juni? Moet kunnen.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Joram
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 mei 2014 23:03 
Blok weegt ruim 60kg, zou dat liever met zn 2'en tillen...

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 mei 2014 09:14 
Blok hebben we ooit eens gewogen met een meeting, op de weegschaal tikte het kale blok toen 69 kilo aan.
Een 650 blok is zwaarder.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 mei 2014 09:26 
Koop bij de Lidl een hefkrik. Die met twee grote wielen, en twee kleine zwenkwieltjes.

Zet deze onder het blok, voor jouw gevoel onder het zwaarte-/middelpunt blok. Wel zo dat je de krik aan de hef stang schuin zijdelings naar voren kunt trekken.

Haal alle bouten, bedrading, en startmotor los van het blok. Haal de boutjes los van de aanzuigrubbers. Haal toeren teller kabel los. En maak de bovenste ontlucht slang radiateur los. Nu is alles los, bouten er uit, en dan staat het blok op de krik. Vergeet ook niet het boutje in de aandrijf as.

Met één hand op het blok, en de anders aan de hef stang krik, kun je nu het blok er onder uit trekken. Iets naar voren, en als de aandrijf as los is dan kun je het blok iets laten zaken.

Het is een gepiel, maar zo heb ik het tijden gedaan. Blok nu laten zaken tot dat krik weer in begin stand is. Blok weg rijden op de krik naar een werk plek.
Blok aan de tieten van de krik tillen, en aan het werk gaan.

Monteren doe je op dezelfde manier. Echter hulp is er door pennen/ schroevendraaiers klaar te hebben liggen die je dan in de bout gaten kan drukken. Ik gebruik vaak dikke kruiskop schroevendraaier die ik dan met geweld gebruik om het blok op zijn plek te krijgen.

Nog een hulp je. als het jouw type toe laat, druk de aandrijfas de cardan klok in. Dit geeft werk ruimt. Lukt dat niet, dan is dat het punt waar je naar toe werkt. Dus eerst aandrijf as op zijn plek krijgen. Nog niet er helemaal op, maar als het begin er maar is. Trek hem niet uit je achter brug de aandrijf as. Laat hem zitten. Duw hem er in, of blijf er af.

Dan als het blok hangt in de bouten, kun je met de waterpomp tang de aandrijf as op zijn plek trekken / duwen.

Meer is het niet.
Geschat aantal uren dat jij er mee bezig bent,
Blok verwijderen. 3 / 4 uur
Blok demonteren, en nieuwe dynamo er in zetten. ook 3 uur.
Blok terug bouwen. 4 uur.

Ging ik er wel van uit dat de uitlaat los gekomen is in delen. als deze nog één geheel is, dan ben je zeker hier nog lang mee bezig.
Dan heb je hulp nodig van een tweede of zelfs derde persoon.


Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver coenox

Voorzitter 
#6 | Geplaatst: 22 mei 2014 18:45 
Ik vind het altijd een machtig gevoel om zo'n blok op een werkbank of zo te tillen. Maar dat ben ik...
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 22 mei 2014 18:54 
Ik til zo'n ding met één hand op
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver coenox

Voorzitter 
#8 | Geplaatst: 22 mei 2014 19:17 
@JiMi

Pica's or it didn't happen.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 22 mei 2014 20:10 
Ha ha Jimi
Ook liefhebber van spinazie net als.
Popeye the sailor man.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 mei 2014 10:08 
ja ja, ik til hem ook, ja, maar niet met 1 hand,,, en wel pijn in de rug. Ja ook de 650 kan ik hebben, maar leuk is anders.
Ik maak wel gebruik van hulp middelen.
Takel aan het plafond is voor mij een waarde volle hulp middel, samen met een heftafel zodat de motorfiets op hoogte staat.
Voor mij hobby zijn het zeer waarde volle hulp middelen. Als ook maar 1 kapot gaat, koop ik gelijk weer een dergelijk hulp middel.

Er komt er zijne tijd wel een filmpje van op you tube.
Dan kun je zien hoe ik dat tuis doe.
Trouwens, ik heb er net weer 3 filmpjes bij gezet over de start motor.
Voor de liefhebber zeg maar.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver chantal

Bestuur 
#11 | Geplaatst: 23 mei 2014 11:46 
ook ik til het blok op

ik weet niet of de ophanging het zelfde is alss van cx maar wat wij altijd doen is eerst natuurlijk alles los maken qua kabels, uitlaten, cardan enz. en dan een meubel transporter met 1 of 2 tegels erop er onder zetten, dan de bovense ophanging losmaken en voorzichtig het blok laten kantelen op de tegels en dan het laatse ophanging losmaken en dan staat hij op de tegels en kun je hem erzo onder vandaag rijden..... zo ongeveer geloof ik dat we dat hier doen

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 mei 2014 10:17 
Ik zeg : "Flondje"
zie het verhaal onder DEZE link.

Harmony,
Hans.
( zwaar tillen moet je een andere laten doen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 24 mei 2014 10:23 
Ik volg Hansv,

Ik heb me zo'n fondje in elkaar geknutseld voor zo'n 25 euro en al veel geniet van gehad. Dan moet je gewoon niets tillen.

Je kan het zelf gebruiken om je rommel op te zetten

Schrijver Rob Dijkhuizen
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 juni 2014 10:14 
Ik las het verhaal van Marco, en dacht hee. dat heb ik zojuist ook gedaan....


Demontage motorblok (ivm vervangen dynamo).
Dit is mijn eerste CX, en omdat ik totaal geen ervaring heb met een CX leek me dit een klus die mijlenver weg lag.
Maar ja, naar een motorzaak gaan is erg duur(en of ze sowieso nog aan zo'n oude motor willen sleutelen ? ).

Dan maar zelf doen.
1 Verwijder buddy en tank
2 draai vuldop en dan de aftapdop onder aan de radiateur los. Ik heb de radiateur ook losgekoppeld, maar het hoeft niet.Die plastic cover kap is lastig te verwijderen.
3 olie aftappen en oliefilter losnemen
4 bochten v/d uitlaten loshalen, dempers losnemen. Bij mij zat het vastgeroest en moet ik het geheel met middenstuk losnemen. Draai de reactiestang van de achterrem los zodat je het rempedaal ver genoeg naar beneden kan indrukken.Zo crëeer je genoeg ruimte om dat grote gevaarte eruit te halen.
5 kabeltje oliedruk en voeler v/d koelvloeistof losnemen.
6 kabel van startmotor op startrelais loshalen (startmotor ook loshalen)
7 koppelingskabel losnemen
8 toerenteller kabel boven op het blok losnemen. Kom je een beetje lastig bij. Ik heb dopsleutel met knie gewrichtje en verlengstuk gebruikt.
9 bougiedoppen los
10 carburateurs losnemen (is niet noodzakelijk, wel handiger)
11 harmonika rubber naar achter duwen. Lockboutje cardanas losnemen, en cardanas naar achteren drukken in de cardanklok.
12 motorschets platen losnemen
13 motorbouten losdraaien
14 blok voorzichtig laten zakken met krikje of takel of andere hulpmiddelen.
Ik kreeg het achterdeksel niet los. Had al 15 min. Met rubber hamer lopen tikken, maar wou niet los.
Heb het blok op zijn kant gelegd. Blokbouten er losjes in doen. Met een paar stroppen/spanbanden vastgemaakt aan een handbediende kettingtakel aan het plafond.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Blok verwijderen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven