Hoelang gaat de ketting mee.
Zolang je hem niet hoord, is er niks aan de hand.
Wel is het zo dat de ketting voor een groot deel bepalend is voor de slijtgage, en daardoor weer de afstelling van je geleiding.
Vraag blijft dan, hoelang gaat de ketting mee.
Normaal gesproken gaat die uit ervaring ongeveer voor een oer cx500 80.000 kilo meter mee.
Dan kun je de zaken niet meer afstellen, en gaat de boel op een hoop lopen. Op het moment dat de ketting gaat rammelen, en langs het boutje gaat lopen, dan pas ben je heel duidelijk bezig de levensduur van de ketting te beperken in een rap tempo.
Mocht je voor die tijd de zaken willen vervangen, en bijvoorbeeld nieuwe spanners er in te zetten, dan kan de ketting zonder problemen nog wel 80.000 kilo meter aan. Echter, je bent gelijk al een hoop stel ruimte kwijt. Ketting is toch wel ingesleten.
Momenteel doe ik het volgende, als de geleiding nog goed is, dan vervang ik altijd de ketting als deze meer dan 3/4 van de stel mogelijkheid heeft verloren. Ik zie met het monteren van een nieuwe ketting ook gelijk dat hij bijna weer als nieuw staat, met oude geleiders. Dus de ketting bepaald een groot deel van de slijtage.
Dus op de vraag hoe lang gaat de ketting mee,,,,,, ruim 200.000 kilo meter, geen probleem, op één voorwaarde, er mag totaal geen aftekening van slijtage te zien zijn aan de binnen kant ketting. Ook de nokken aan de binnen kant ketting moeten netjes en gelijk matig zijn. Is er op de nokken van de ketting ook maar iets te zien van spoor forming, dan gooi ik ketting gelijk weg.
Ik heb in het verleden beweerd dat de ketting niet kan breken. Nu weet ik wel beter. Reden dat ketting kan breken is als volgd, ketting is bij eerdere storing beschadigd aan binnen kant. Nieuwe geleiding is gemonteerd, maar ketting is niet vervangen. Dit had wel gedaan moeten worden. Als je dan toch weer 60.000 kilo meter er mee weet te rijden, dan is de ketting te ver verzwakt, en zal dan begeven moment wel degelijk breken.
Dus wat is wijsheid.....
Als ketting netjes is aan de binnen kant, en je hebt nog 3/4 stel mogelijkheid, dan laat ik ketting zitten.
OOk al was de storing een gebroken geleider. Klant heeft goed gehandeld, en is gestopt om het te laten repareren. Ketting heeft geen spoor vorming aanbinnen kant, dus dan bruikbaar.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html