Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Witte rook, toch niet de kopppakking

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 juni 2014 16:27 | Aangepast door: Hansv 
Vanmorgen een half dagje werken. Niet met de "Rode Rakker"die bijna klaarstaat voor Vechta, maar met de Zwarte/Wiitte reservist. Heen...geen probleem, loopt als het spreekwoordelijke zonnetje / CX.
Terug: Starten, geen probleem. wegrijden, niets aan de hand, nog geen halve kilometer weg, minder vermogen? huh? Moet zeker opwarmen of zo.
Wegrijdend bij het verkeerslicht : hoop witte !! rook uit de uitlaat, en op snelheid komen wil ook niet meer lukken. Nog een paar kilometer door gemodderd, maar niets.
ANWB gebeld. Komt erbij.
(Iridium) bougies bekeken. Links, mooi beeld, rechts, zwartig, onevenredige aanslag.
Olie lijkt goed, water nivo is goed, compressie wordt gemeten, is aan beide zijden 9,5-10, is dus goed genoeg.
Maar mooi draaien? Ho maar.
Met moeite naar Bennekom gereden, bij Rixt Jansen neergezet. Verder durfde ik niet te rijden. Verkeer werd drukker, en de CX begon steeds onvoorspelbaarder te reageren op gas en choke. In Bennekom waren Joost en Henk ook, maar ook die wisten het niet op te lossen.
ANWB-er, die achter me aan had gereden rook erge benzine lucht, en de CX gaf prachtige knallen.

Nu staat de reservist zielig eenzaam in Bennekom, wachtend op wat gaat komen.
De geopperde ideeën zijn :
- Carburateurs
- CDI

Heeft er iemand een ideetje?

Harmony,
Hans.
( die eerst naar Vechta gaat met de Rode Rakker, en dan gaat nadenken over reserve dingen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 19 juni 2014 16:45 
Witte rook duidt toch meestal op een lekke koppakking. Waarom denk je dat die nog goed is?
Een klein drupje water kan al een flinke stoomwolk veroorzaken. Water in gasvorm(stoom) neemt al snel meer dan 2000 x groter volume in.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver chantal

Bestuur 
#3 | Geplaatst: 19 juni 2014 16:54 
werner heeft zelfde probleem met ratje....of toch in elk geval witte rook, en koelvloeistof wat verdwijnt... en dat is denk ik lekke koppakking...dus die heb ik vandaag al mogen ophalen, hij was al onderweg naar camping de rose om vandaaruit morgen naar vechta te gaan... nu is hij op slagschip verdergegaan...

als de problemen van snelheid, vuile bougie normaal niet voorkomen en nu ineens wel met witte rook zou ik toch aan koppaking denken.. maar de cdi is makkelijk uit te sluiten... gewoon ff een andere instaleren. cabrateurs en koppakking vervangen is in mijn ervaring allebij een kleine klus maar je bent wel ff bezig (niet binnen uurtje geklaard bij mij ) maar tja of je dan eerst cabrateurs of koppakking nakijkt dat weet ik niet...

gr chantal ( die met flicka ook een lekke koppakking had maar olie was in orde, ook liep blok niet warm en was water nivo goed)

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 juni 2014 18:20 
Dat het niet de koppakking is, MAST, dat is geleende wijsheid. Ik beweerde namelijk tegen de ANWB meneer dan het de koppakking moest zijn (witte rook), maar die was het daar niet mee eens.
Water nivo was goed, en er zat kennelijk geen water bij de olie. Olie was wel vrij dun, naar mijn smaak, maar rook ook weer niet naar benzine....
Maar het verhaal van Chantal lezend zou je zeggen dat het wel de koppakking is.

Blijft over: links of rechts. Ik heb maar 1 pakking liggen. En dan gok ik op links, want rechts is er twee jaar geleden door mij persoonlijk op gedaan, met een kop wissel. Kans is natuurlijk dat dat niet goed is gedaan en dat het probleem toch daar zit.....

Er is in de tussentijd slechts 1500 km mee gereden, vanwege tank- en carburateur problemen.

Keuzes, keuzes, keuzes......

Volgende week eerst maar eens een kleppendeksel los halen. Als daar mayo zit........

Harmony,
Hans.
( We hebben het er nog wel over, op Vechta...... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 juni 2014 19:13 
Beste Hans,

Controleer eerst de rest:
Als je Carbs vuil zijn kan je het zelfde euvel hebben
Als je bobine niet goed werkt kan je ook het zelfde probleem hebben
Net als overige ontstekingsproblemen.

Je compressie is goed (teken dat de koppakking goed is)

Start hij met "hulpbrandstof" (snelstart, rijmreiniger oid) ?
Als dat werkt kijk dan in je koelvloeistof tankje (niet de radiateur, het bakje waar je bijvult) Als daar belletjes te zien zijn -bij een draaiende motor- heb je een lekke koppakking.

Heb je een nieuwe bougie geprobeerd?

Ik heb een zelfde probleem gehad. Geen vermogen, witte rook. Thuis gekomen op een cilinder en later niet meer starten.
Koppakking lek verklaard en het blok gewisseld. Volgende blok had het zelfde "probleem".
Lag dus niet aan het blok.
Draadboom gewisseld, met alle overige elektra, schone carbs geplaatst
en?
Lopen als een zonnetje!
Wat het probleem was?? Geen idee!
Maar het was wel weg!

Succes
Vriendelijke groet
Erik

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 juni 2014 19:15 | Aangepast door: erikcx 
Je geeft al aan "Tank en carb problemen" zijn die echt weg....?

Ik zou de kop laten zitten tot je al het andere hebt geprobeerd. Koppakking kan je nog altijd doen, maar het is zo'n klus......
Helemaal als het niet nodig is.

Groet
Erik

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 19 juni 2014 19:34 
Erik,

Het apparaat heeft een paar honderd ( 500-700 ) kilometer gewoon gedraaid, zonder problemen. Boven de 130 ben ik niet gekomen, daar begon het geheel wat onrustig te worden. Tank en carb problemen zijn sinds de vuile tank in het oud vuil is beland, en de carbs zijn omgewisseld (ook in oud vuil ?) niet meer opgetreden.
't Is vast m'n eigen schuld. Ik zat net heel blij te denken; "ik heb zo'n beetje de oudste rijdende CX van nederland....." en toen dus niet meer.

CDI gaat is het snelste, ong 5-10 minuten. Carburateurs wisselen is ongeveer 45 min. , en ik hegb, met dank aan Chantal, een 'schone' set liggen die past. Koppakking vervangen toch echt wel een ochtend doorwerken, of een middag......

Harmony,
Hans.
( zolang er CX-en zijn, is er hoop... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 20 juni 2014 17:43 | Aangepast door: marcobecker 
Hoop verhaal.
Maar er wordt steeds gezegt: water nivo is goed,,,, waar heb je dat gemeten?

Heb je werkelijk de tank er af genomen om te zien hoe of wat in de radiateur?

Voorbeelden,
zag het er zo uit?








Dit is ook ongeveer 5 jaar geleden, met een trip naar vechta.....


En het was wel degelijk de koppaking.
En voor een lekke koppakking, altijd onder de dop van de radiateur kijken. Nooit in overloop tankje.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 juni 2014 17:15 | Aangepast door: Hansv 
Nou, de Zwarte Zwerver staat weer bij huis.

Het koste even wat moeite om het apparaat te starten. Andere CDI geprobeerd, maar ook geen succes. Na zoeken, proberen en flink piekeren de gele stekker goed vast geklemd ( d'r zat geen vonk op links ) en ook zwart/witte draad stekker goed vastgeklemd met een tang. En in enen begon er wat leven in te zitten.

Wel zag ik even later aan de rechterzijde, onder de uitlaat, een plasje met water of zo. Vrijwel geurloos, en vrijwel smaakloos. Recht onder de uitlaat, waar de bocht in de collector steekt.

Het is gelukt naar huis te rijden. maar wel met flinke witte rookwolken achter de CX.

Jammer, meneer van de ANWB, maar ik ga toch voor een lekke koppakking, en wel aan de rechterkant. Ik denk dat het bougiebeeld dat gaat bevestigen. Kennelijk heb ik de vorige keer toch wat verkeerd gedaan, zoals één bout niet goed of verkeerd aangetrokken, of een schroefgat niet schoon genoeg gemaakt.

We zullen zien

Harmony,
Hans.
( die overweegt wat hulp in te roepen bij dit klusje ....... )

PS, wat ik net zit te bedenken: Zou de langere bout, M10x1.25x90, die ik heb gebruikt voor het vastzetten van de Polaris te lang zijn geweest ? Je weet maar nooit.........
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 juni 2014 21:57 
En voor een lekke koppakking, altijd onder de dop van de radiateur kijken. zei Marco.

Welnu, dat heb ik zojuist gedaan.
Tank los, en naar achteren geschoven, en de dop van de radiator losgehaald. Sleutel in het contact, maar wel de 'kill switch' op de OFF geschakeld. Weet ik zeker dat 'ie niet per ongeluk gaat starten. (geeft boze buren, zo 's avonds laat)

Startknop in gedrukt. En wachten op de belletjes, of het borrelen of zelfs ( ooit gezien) de fontein. Maar niets verstoorde de kalm groen/blauw glanzende oppervlakte van de radiator-inhoud.

Dus niet de koppakking? Maar die witte rook dan, en het slecht draaien, en de waterdrupsels onder de uitlaat?

Vragen, vragen, vragen ....

Harmony,
Hans.
( de meeste antwoorden roepen weer meer vragen op...... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 24 juni 2014 22:50 | Aangepast door: JiMi 
Ik denk even hardop.
In je eerste bericht schrijf je dat de rechterbougie zwart is. Dat kan duiden op een te rijk mengsel. Volgens het Peters handboek zou dat moeten leiden tot zwarte rook, echter jij hebt witte rook.
Maar tijdens wat googlen naar een te rijk mengsel kwam ik ook een omschrijving tegen als "een witte vettige rook". Dus ja, is het nou wit of zwart? De meningen verschillen kennelijk.
De ANWB'er rook kennelijk ook een sterke benzinelucht. Het lijkt mij dat dat ook het gevolg zou kunnen zijn van een te rijk mengsel.
Na het lezen over jouw waarnemingen m.b.t. de koelvloeistof, zou ik me nu vooral richten op het brandstofmengsel.

Luchtfilter verstopt?
Even een ander setje carbs proberen?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 juni 2014 22:54 
Ik heb een goede test set liggen, kan je zo lenen (als het nodig is).
Woon in Brummen (Gld).

Groet Erik

(die ook verder kijkt/denkt dan de koppakking.....)

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 24 juni 2014 22:56 
Ik heb dit ook voorgehad, oorzaak veertje van de sjookklep van rechter carb gebroken zodat de klep gesloten bleef.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 24 juni 2014 23:23 
Ander setje ligt , met de al eerder vermelde dank, klaar. En ik heb de afgelopen maanden een geweldige hoop ervaring kunnen opdoen ik het verwisselen van carburateurs.
(ellek nadeel hep sen voordeel)

Maar eens een gaatje zoeken om d'r even iets anders onder te prutsen.

En ook de CDI te wisselen/nakijken.

Harmony,
Hans.
( nooit een moment rus.... euh, een moment verveling, zo'n CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 27 juni 2014 15:59 
Update-tje....

Nog maar eens gestart, nu met een andere CDI. Lijkt goed te lopen, maar bij controle van de temperatuur, aan de uitlaatbocht, blijft rechts koel, en loopt de temperatuur van links vrij snel op.

Rechts doet dus niet mee met het op- en neer ontstekings-dansje van de cilinders.
Maar, is de vraag, vonkt 'ie wel?
Ja hoor, is het antwoord, een scherp iridium vonkje als ik de bougie buiten het gat heb. Bougie komt trouwens wel kleddernat uit de cilinder.

En weer drupt het onder de uitlaat bocht. Dan maar eens proeven, want ruiken, als je handen al naar benzine stinken, dat helpt niet.

Smaakt vies, maar wel erg benzine achtig.

Morgen (of vanavond al? ) carburateurs eventjes er onderuit, en een ander setje er onder.

Harmony,
Hans.
( wel op een goed plekje, waar een beetje wind is, want achter het huis blijft de benzine lucht nu wel erg hangen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Witte rook, toch niet de kopppakking

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven