Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Stator

 
Schrijver Arnold

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 juni 2014 13:48 | Aangepast door: Arnold 
Hallo Allemaal

Kan het ook zo zijn dat je stator er tijdelijk mee stopt ?
Ik heb de 11 steden tocht uitgerede met een extra accu, maar na 8 uur en 250 km was mijn voltmeter niet gedaald.
Ik heb die dag zeker 8, a9 x gestart.
Nu heb ik vandaag een uur gereden met mijn radio aan en de voltmeter staat nog steeds op 12 volt.
Kan het zijn dat de storing tijdelijk was, of wijst dit op iets anders.?
De ANWB heeft die dag dat ik zonder spanning zat alles doorgemeten, en die vertelde dat hij niet meer bijlade.

Groetjes
Arnold
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 juni 2014 14:09 
Lijkt onwaarschijnlijk.
Echter, maak geen aaname van het een of ander.
Stelling is: meten is weten.
Meet de drie gele draden, wissel spanning.
Zet hier maar op de site wat je meet.
De meesten weten wel hoe of wat, en dan weet je ook gelijk wat je wel aan mag nemen.

Voor als nog, doe ik geen uitspraak, en ga ook niet verder in het verhaal, aan u het verzoek in driefout om de drie gele draden te meten, hoe maakt niet uit, u dient drie metingen te verichten, en als je die waarden hier neer zet, dan gaat u de mededeling van derden op deze mooie site vanzelf krijgen.

Een klein tipje, mocht u over wegen tijdens de meting het gas open te draaien teneinde tot doel om een hoger spanning te noteren, dan is dat aan te bevelen. Echter probeer in alle drie de metingen een glijkwaardig toerental te verkrijgen. Probeer 6000 a 7000 toeren.

Dan weten wij wel hoe of wat. U zou uw motor rijwiel daar een welkomen plezier mee doen.


Met vriendelijke groet Marco Becker
Die vandaag verschrikkelijk lui / moe is, en daardoor ook nog eens bijzonder melig.......
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver coenox

Voorzitter 
#3 | Geplaatst: 24 juni 2014 15:27 
Ik zou inderdaad eens goed meten om het zeker te weten. Toen ik het Silverding net had, was ook ineens de accu leeg. Ik dacht gelijk aan de stator. Heb er een andere accu ingezet en er was geen probleem meer. Mogelijk had ik de accupool niet goed vastgedraaid, ook dan - heb ik me door Michael laten vertellen - kan de accu leeggetrokken worden. Maar in ieder geval zaak om het te checken voordat het blok eruit gaat.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 juni 2014 15:36 
Ja kon, wat jij hebt gehad, komt vaker voor.
En er is nog een probleem wat over het hoofd wordt gezien, de groene draak...
sorry de groene draad, bij de wing zit die onder het zadel. Deze moet aan massa liggen.... Anders kookt de accu over......
Met alle gevolgen van dien..
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Arnold

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 juni 2014 08:13 | Aangepast door: Arnold 
Wat is nu eigenlijk de veroorzaker van een defecte startor.
Of zijn het een opeenhoping van factoren.
Kan het door een radio veroorzaakt worden.?
Of misschien door mijn druppellaar.?
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Schrijver Arnold

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 juni 2014 09:05 
Marco

Bedoel je deze 3 gele draden ??

URL
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 25 juni 2014 09:08 
Arnold
het heeft te maken met de laklaag die op het wikkeldraad zit die gaat barsten, en dan heb je een kapotte stator.
de kwaliteit van het wikkeldraad en het lak maakt de levensduur uit.
de helft van de stator staat boven het olie pijl waardoor de laklaag uitdroogd als de motor lang stilstaat.
Oude olie, daar kan het lak op de draad ook niet tegen.
Verder een stator niet te veel belasten door bijvoorbeeld verstralers.
Hoeveel je een stator kunt belasten weet ik niet.
Als ik een kapotte stator heb laat ik deze opnieuw wikkelen.
Zie link
URL
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 juni 2014 09:25 
URL


Ja die gele draden.

Dan hoeveel je de stator kan belasten. 200 watt continu is geen probleem. De grap is namelijk dat de stator altijd flink belast wordt. De spanningsregelaar zal altijd de dynamo afknijpen, en teveel geleverde energie terug voeren naar massa. Dus bij maximale afname zal de regelaar niets doen. Bij te veel afname gaat wel de dynamo warm lopen.
Deze is achter in het blok altijd minimaal 60 graden en kan op lopen tot 120 graden. De turbo club heeft dit gemeten.

Dan een nieuwe dynamo kost 120 euro, en is beter dan de oude. Het koper draad met de lak laag is altijd van het type heavy deuty draad. Dus dikke lak laag, bestand tegen hoge temperaturen.

Ik heb het nog even na gelopen, volgend de boeken, 252 watt bij 5000 toeren. Ik heb ook wel ergens zien staan 275 watt.
Hier moet je maar van uit gaan, en dat kan die dynamo ook maar zat hebben.

Dus je kunt continu de dynamo 250 watt belasten, en dan zal de dynamo daar geen moeite mee hebben. Let wel, bij 300 watt belasting, zal de accu niet meer opgeladen worden, en zelf bij gaan springen, en dus leeg lopen.


Dan de meting, trek stekker los, en meet direct op de dynamo, op de drie gele draden. Wissel spanning. Let daar op.
zet je meter ook op 100 of 250 volt wissel spanning.
Dus je kunt drie metingen doen. Echter er is nog een vierde meting. Met nu eens alle drie de draden door naar massa.
Meet of kijk of er wissel spanning is naar massa. Doe dat bij 5000 toeren, en de meter staat dan op dezelfde stand als bij de drie gele draden meting.

Ik hoef maar 4 antwoorden te hebben van je, en ik weet genoeg.
kapot of goed.
Meer is het niet.
Groetjes Marco,
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 juni 2014 10:17 | Aangepast door: Jaap43 
Even ter aanvulling op wat hierboven staat. De isolatie van wikkeldraad kent bepaalde temperatuursgrenzen, corresponderend met een letter van het alfabet. Met de letter H tot 180 graden Celsius.

Wat verder mee zal spelen is de vorm van de metalen spoelkernen. Deze zullen vrij hoekig zijn waardoor de buigradius van de wikkeldraad erg klein zal zijn, waardoor barsten in de isolatielaag kinnen ontstaan.

Schrijver Arnold

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 juni 2014 13:36 | Aangepast door: Arnold 
Als de motor uit staat meet ik via aarde op alle drie de draden 0,5 Ohm, dus geen sluiting t.o.v. aarde.
Bij 5000 toeren meet ik het volgende
2 x 13 volt en 1 x 5,9 volt
tegen aarde 8 volt , 7,2 volt en 6,5 volt
Black on White Wing . . . . . . . http://silverwing-gl500.jimdo.com

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 juni 2014 16:49 
ai fout.
Overleden.
je had moeten meten,
3x 14 volt bij 900 toeren op lopend tot wel 3x 60volt of meer bij 6000 toeren.
Geen massa meten, en ook geen spanning via massa meten.
Dus de dynamo is keihard overleden.
Ja had ook geen weerstand via massa mogen meten.
Dus jammer,
overleden.
0,5 ohm is de rest waarde die de meter intern heeft, dus je meet altijd een lage weerstand.
daarom is het ook niet te doen om de draad van de spoel te meten. die is zo laag ohmig dat je geen verschil meet.

mocht je onderdelen nodig hebben, ik ben tot aan komende zaterdag tuis, en daarna even drie weken niet beschikbaar.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Stator

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven