Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Accu vloeistofniveau daalt.

 
Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 juli 2014 13:12 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Wat mij (bijna) elk jaar overkomt is, dat het vloeistofniveau van de accu daalt. Meestal als het warm (hoge temperatuur, vaak >30graden C) is. Met Marko naar De Harz na een 500km, één cel voor de helft leeg, andere 10 tot 25% lager. gelukkig op tijd gemerkt en aangevuld. In Corvara voor de terugreis gecheckt, ook weer lager niveau, maar een gewaarschuwd man had gedestilleerd water meegenomen!!! Ik schat ongeveer 60cc bijgevuld. Als de motor stationair loopt, daalt de voltmeter naar 10 volt, rijd ik weer, dan staat de meter op 12-14 volt.
Aangesloten, maar niet in gebruik, zijn: handvatverwarming, alarmlichtschakelaar. Extra achterlicht en richtingaanwijzers van de Freebird werken wel. De Garmin staat altijd aan. Bij de Silverwing staan de lampen altijd aan, zijn niet uitschakelbaar. Dus een hele batterij lampen en toebehoren. zijn dit de veroorzakers, of is het toch iets anders????
Graag een oplossing of mogelijke oorzaak (graag Jip en Janneke taal)

Groetjes van Henk

(Heb in het verleden ook eens een halve droge accu uit de Dolomieten overgehouden, bracht me wel thuis).
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#2 | Geplaatst: 9 juli 2014 14:08 | Aangepast door: Michaelr 
Beste Henk
....
Zuur verdampt niet....water wel....en kan dus via het slangetje weg.....daarom is bij de gewone accu...wel enig onderhoud noodzakelijk...immers de cellen in lood/zuur en gedestilleerd water altijd in beweging is...bij afname van stroom...kan het wel moeilijker maken...maar doe dat niet. ...

Gr michael
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 juli 2014 17:04 
Ha Henk.

Helaas weet ik de oorzaak niet.
Ik ben er wel benieuwd naar aangezien ik in het verleden ook een CX heb gehad waar het zelfde probleem bij optrad.
Ik heb het toen bij bijvullen gehouden, en de oorzaak ervan niet gevonden.

Welke CX-er kan het probleem oplossen??

Erik

Schrijver udent

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 juli 2014 20:56 
wat is de laadspanning? 14,2 v is normaal , erboven maakt de accu warm , en dus verdampt het water uit het accuzuur.
regelmatig bijvullen , of laadspanning verlagen(regelaar vernieuwen)

grt Theo.
theo cx ds

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 juli 2014 21:44 
Wat Theo schreef was ook het eerste waar ik aan dacht, een te hoge laadstroom. Dit kan veroorzaakt worden door een te hoge laadspanning of een te lage inwendige weerstand van je accu, in Jip en Janneke taal: de regelaar of accu niet goed.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 9 juli 2014 23:14 
ook ik denk het zelfde als Theo..
meet de laadspanning maar eens..

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 9 juli 2014 23:26 
Het is niet zo zeer het verdampen door een te warme accu als wel het gassen door een te hoge laadspanning. Dat gassen is niets anders als het water elektrisch ontleden in waterstof en zuurstof.

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 juli 2014 06:42 
Ik had afgelopen winter dezelfde ervaring. De accu gaf wel spanning maar geen stroom en mijn cx ging steeds slechter starten. Bleek mijn accu vrijwel geen vloeistof meer te hebben in alle cellen .......... Bijgevuld met gedestilleerd water en het probleem was verholpen. Ik denk ook dat mijn laadspanning te hoog is en dat de accu daardoor gaat gassen, warm wordt en zijn vocht (alleen het water) laat verdampen. Inderdaad, dan rest slechts een nieuwe regelaar of, zoals ik doe, steeds bijvullen met gedestilleerd water.
Enfin, mijn accu doet het nog steeds prima, ondanks de dikke draad die ik aan de afgebroken min-pool heb gesoldeerd (daar heeft Werner nog een foto van gemaakt tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst!).
groet,
Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 10 juli 2014 09:37 
Heb ik ook tegen Henk gezegd:
Vervang je spanningsregelaar maar eens.
Heeft niets met het warme weer te maken volgens mij.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 10 juli 2014 13:15 
Bedankt voor alle informatie, de laadspanning is volgens mij wel in orde, als ik de voltmeter mag geloven. Zoals boven is omschreven, geeft de meter tussen 12 en 14 volt aan. Boven het streepje van 14v (tussen 12 en 16 op de meter op de Silverwing) is hij nooit geweest. Dat wordt dus regelmatig in de gaten houden en bijvullen.

Groeten van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver dirk413
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 10 juli 2014 22:17 
Henk heb je het ook gemeten met een "echte" voltmeter?
de meters die in motoren zijn ingebouwd zijn niet altijd even precies..

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Accu vloeistofniveau daalt.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven