Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Stallen motor

 
Schrijver frankvink
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 juli 2014 12:41 | Aangepast door: frankvink 
Beste allemaal,

Ik vertrek voor een jaartje naar het buitenland en ga m'n CX500 Custom stallen. Wat kan ik daarvoor het beste doen zodat ik volgende zomer de grootste kans heb dat ik hem weer aan de praat krijg?

Ik hoor dat ik de accu eruit moet halen en aan een druppellader moet hangen en dat ik de carborateurs moet leeg halen. Enig idee hoe ik dat het eenvoudigst doe? En wat zou ik nog meer kunnen doen?

Hij gaat in een onverwarmde schuur staan met een stofdekje eroverheen.

Alvast bedankt voor de tips!

Groeten,

Frank

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 23 juli 2014 12:55 
Inderdaad, accu eruit en aan een druppellader. De carburateurs kan je aftappen door het schroefje onderaan de vlotterbakjes even los te draaien. De benzine loopt eruit via een slangetje,wel even opvangen in een jampotje oid.
Daarna zou ik zorgen dat de banden geen contact meer maken met de grond. Op de middenbok zetten zodat je achterwiel vrij komt en met een krik onder het motorblok de voorkant net iets van de grond tillen.
Dat voorkomt dat je band na een jaar stilstaan niet meer rond is.
Goede reis!
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Mark Bouwman
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 juli 2014 13:04 | Aangepast door: Mark Bouwman 
Voor de vlotterbakjes: aftappen kan prima, maar nog makkelijker is om de motor te laten draaien met de benzinekraan dicht. Zo lang mogelijk aan de praat houden, dan heb je de benzine er ook wel uit.

Gooi je tank helemaal vol, dan krijg je geen roest in de tank.

Wielen van de grond is ook een goede en erg makkelijk te doen, bijvoorbeeld door middenbok en een leeg kratje bier onder je blok te doen. Of het echt veel uitmaakt als je dit niet doet voor één jaar: geen idee, maar kwaad kan het sowieso niet.

Ook kun je een paar druppels olie in je bougiegat doen, dan weet je zeker dat de boel vettig blijft en dit verminderd de kans op corrosie. Ook hier: geen idee of dit met één jaar al te merken is, maar ook dit kan weer geen kwaad.

Schrijver borisz
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 juli 2014 13:23 
Denk eraan dat als je de brommer voor een jaar onder een kleedje zet dat het kleedje luchtdoorlatend is. Anders krijg je condensvorming onder het kleed. Een laken of een gewone deken is het meest geschikt hiervoor.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 juli 2014 13:37 | Aangepast door: erikcx 
Hele motor inspuiten met dunne olie (wd40 oid) helpt ook om roest te voorkomen.
en inderdaad:
Accu er uit en op plaats zonder vorst aan druppellader,
benzine tank vol,
Carbs leeg (zou ik af tappen weet je zeker dat ze leeg zijn)
Bandjes in de lucht,
Drup olie in de cilinders (bijvoorbeeld WD40)
Goede hoes er over (van binnen uit waterdoorlatend)

En dan een fijne tijd hebben in het buitenland!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 juli 2014 15:55 
Plus: remvloeistof vervangen (trekt vocht aan, schoon beginnen), zorgen dat remmen goed los zijn bij wegzetten, olie verversen (oude kan zuur zijn) en een keer warm rijden, losse delen die bewegen aan de buitenkant zoals bowden- en tellerkabels smeren.

Verder blijft het gewoon een CX, accu er weer in, kraantje open, even wachten, gaan.

Plezier in Verweggistan,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 juli 2014 23:16 
Wielen van de grond, maar ik heb wel het voorwiel ondersteund. Het lijkt mij ( maar ik kan me natuurlijk vergissen ) dat het geen goede zaak is voor de ophanging en vering als het wiel de hele winter komt te "hangen"zeg maar.

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 25 juli 2014 18:25 
http://www.powerplustools.nl/motor/bandenschoen-pp-t-0969.html

Je kunt bij Powerplus een rubberen- bandenschoen aanschaffen en deze onder het voorwiel schuiven, zodat er geen platte vlakken kunnen optreden

Groeten Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver frankvink
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 25 juli 2014 19:28 
Dank voor alle adviezen mannen! Volgend jaar meld ik me weer als ik ga proberen hem weer te reanimeren!

Groeten,

Frank

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 25 juli 2014 21:13 
Het kan allemaal meevallen. Vorige week heb ik mijn rat in één keer gestart na een jaar schorsing. Had 'm helemaal verkeerd weggezet. Carburateurs niet leeg laten lopen, accu er nog in... Even doorstarten en vrrroemmm! Verbaasde me zelf er over.

3 augustus weer er mee de weg op!!! (schorsing verloopt dan).
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver GL5
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 31 juli 2014 17:15 
evt. WD 40 in de uitlaat sproeien en met lappen
de gaten afdichten.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Stallen motor

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven