Zo, zojuist bij Ben vandaan gekomen, waar ik, gewapend met een geringe hoeveelheid kennis, een multimeter en een lijstje met meetwaarden naar de CX500c ging kijken.
Eerst maar even de meetwaarden op het grote stekkerblok:
(waarden in ohm)
wit - groen 347-473 --> 420
blauw - groen 464-568 --> 510
oranje - groen 95-116 --> 109
lichtblauw - groen 95-116 --> 110
oranje/rood - groen 81-99 --> 93
lichtblauw/rood - groen 81-99 --> 93
oranje/wit - groen 185-225 --> 207
lichtblauw/wit - groen 185-225 --> 207
Dat ziet er allemaal prima uit. Gaan we verder naar de spanning op wit en blauw, die uiteindelijk voor de ontsteking moeten zorgen. En dan was heel gek:
wit >90V 8,7 volt
blauw >100V 17,4 volt
Dat heb ik drie-vier keer gemeten, en het werd niet beter. Ik weet overigens een beetje hoe ik met een multimeter moet omgaan, dus ik snapte er niks van.
Deze waarden werden gemeten met de auto accu erbij, zodat de startmotor de zaak voldoende snel kon ronddraaien.
Ook maar het laad circuit gemeten, de drie gele draden van het voorste stekkerblok. Ook daar vreemde waarden
(waarden in ohm)
geel1-geel2 0 --> 1,8
geel2-geel3 0 --> 5,1
geel3-geel1 0 --> 4
En dat moet echt allemaal nul zijn.
De weerstand van elek gele draad naar massa moet oneindig zijn, en dat is het ook al niet:
(waarden in ohm)
geel1-massa - --> 500
geel2-massa - --> 450
geel3-massa - --> 450
Hier klopt iets helemaal niet !!
Zoeken, meten en zoeken. Zoeken, denken en zoeken. We kwamen er niet uit.
Totdat ik Ben zijn verhaal nog eens liet vertellen. En Ben had het over een branderige lucht die hij had geroken......
Peilstok losgehaald, en daar eens aan geroken. En of we zijn beiden slachtoffer van een massa hallucinatie, of er is een rooklucht aan de peilstok te ruiken. Te warm geweest? Of sluiting, en daardoor schroeien/brandje in de dynamo door een los metalen schilfertje? Dat laatste zou de afwijkende weerstandswaarden kunnen verklaren.
Mijn (voorlopige) conclusie: stator overleden: moet nieuwe in.
Wie heeft er een beter/sneller/goedkoper idee ?
Oh ja,.....
Ik weet dat er gezegd wordt dat een stator niet door te meten is, maar ik ben eigenlijk zo gruwelijk eigenwijs..........
Harmony,
Hans.
( die het best jammer vind dat 'ie niet meer behulpzaam kon zijn )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken