Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

snerpend, schurend geluid in 5de versnelling

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 aug. 2014 16:52 | Aangepast door: Hansv 
Nu de remmen goed zijn maar eens een langer testrondje

Gaat allemaal lekker, totdat ik in de 5de versnelling schakel.
Knerpend en schurend en slepend geluid vanuit de motor.

Dus terug naar huis, en daar de motor op de bok gezet, met draaiende motor.
Testen van de versnelingen 1-2-3-4 gaat allemaal goed, achterwiel loopt rustig mee.
Dan naar 5de versnelling. De omloop van het achterwiel lijkt meer te 'stoten' minder rustig, ook schurende geluiden te horen, en trillingen door de hele moter heen.

Op de site kom ik alleen iets vinden van ene Lincky, maar die was aan een halve nieuwe versnellingsbak toe.

Heeft iemand een idee ?

Harmony,
Hans.
( die tot de 4de versnellng een prettig motortje heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 aug. 2014 17:04 
Nee, deze keer weet ik het ook niet.
Kijk de olie eens na?
Ik heb er geen verklaring voor. Het zou niet moeten mogen.

Ik zou het werkelijk niet weten, reden, de tandwielen draaien altijd, maar waarom geeft het dan een extra geluid in zijn 5?

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 aug. 2014 18:00 
Hoi Hans ,
Als ik het zo lees zou ik eerst even het achterwiel er uit halen en kijken hoe de vertanding van de meenemer er uit ziet en of er wel vet op zit dan kun je ook gelijk inspecteren of er soms een zware plek in de tandwiel overbrening zit
als ze vergeten zijn met het vernieuwen van de achterband de vertanding in te vetten kun je gekke dingen krijgen en in ieder geval een grote slijtage
Ook bij het monteren van het achterwiel moet de remplaat gecentreerd worden anders ontstaan er veel krachten tijdens het remmen met de achter rem die niet goed zijn en een vreemd resultaat geven bij het remmen
tijdens het vast zetten van de achteras moet de achter rem ingetrapt worden om te centreren
controleer ook gelijk of de lagers soepel lopen zonder tik of zoiets

gr Arnold

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 aug. 2014 18:10 
Kan het zijn dat er een tandwiel van de vijfde versnelling id versnellingsbak beschadigd is?

Als het in geen enkele andere versnelling zit zou ikzelf aan de versnellingsbak denken.. Ik hoop alleszins van niet!

Schrijver beussie
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 aug. 2014 19:00 
goedkope oplossing: niet meer naar z`n 5 schakelen
ik hoor wel wat de reden van dat geluid is Hans bij een kopje chokokoffie met heet water op zaterdag plusminus 10.00uur in SJK.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 aug. 2014 19:21 
Okee Beussie,

Ik sta weliswaar ingeroosterd als parkeerwachter rond dat tijdstip, maar vanuit jouw riante onderkomen is er vast wel een wakend oog te houden op eventuele aankomenden.

Ik vrees echter hetgeen Boterkoek schreef: tandwiel defect. En dan wordt het een interessant verhaal.

Harmony,
Hans.
( die nog veel te leren heeft omtrent een CX )

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 aug. 2014 19:32 
@Marco,
Je schreef:
Ik zou het werkelijk niet weten, reden, de tandwielen draaien altijd, maar waarom geeft het dan een extra geluid in zijn 5?

Logischer wijze zou dat verklaard kunnen worden door het simpele gegeven dat er dan belasting op het defecte onderdeel komt, wat weer kan wijzen in de angstige richting van versnellingsbak problemen in de vijfde versnelling. Dus een/het tandwiel van de vijfde versnelling zou defect zijn.

Harmony,
Hans.
( die logica een geweldig stuk gereedschap vind, zelfs als het niet logisch is )

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 aug. 2014 20:08 
ja, maar als het kapot is, zal er toch wat in de olie filter gevonden moeten worden.
Loop dat toch eens na.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 aug. 2014 21:45 
Hallo Hans,

als al gezegd, die tandwielen draaien altijd, een tandje er af of zwaar beschadigd zou je wel merken denk ik, idd olie en filter nazien.

Maar zou het kunnen zijn dat er een schakelvork krom is bv na eens vallen waarbij de schakelpook een knal heeft gehad? Dan zou het kunnen zijn dat in stand schakelwals voor 5 er wat anders net aanloopt, of dat ie niet echt goed in 5 komt.
Als je in 5 een beetje omhoog of omlaag drukt op het pookje (zonder 'm uit 5 te halen) scheelt dat?

Maar klinkt toch als blok open en bak nakijken vrees ik. Of ermee doorrijden in 5 een goed idee is kan je moeilijk zeggen maar v-bak die vast slaat kan redelijk heftig zijn.

plezier..., Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 aug. 2014 23:14 | Aangepast door: Hansv 
Zoals al uit bovenstaande blijkt heb ik absoluut geen idee van de werking van een versnellingsbak. Het heeft iets te maken met tandwielen, schakelarmen en een schakelas, en verder weet ik het niet.

Morgen, als 't droog is (hoop ik) zal ik in elk geval het door Frans voorgestelde test ding doen. En de resultaten hier ergens neerschrijven.

Tot dan, niet verder als de vierde versnelling.......

Harmony,
Hans.

<naschrift>
Net even gestart, en in 5de gezet. Het blijft klinken als een dure reparatie. Blok open dus....
</naschrift>
( die er eens rustig over gaat slapen )

Schrijver Joram
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 9 aug. 2014 12:46 
Denk een kromme schakelvork die je 5e versnelling niet meer goed zet.

Bak zal niet vastslaan, maar voor het behoud v/d bak niet meer naar zn 5 gaan.

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 aug. 2014 16:08 
Wat Arnold schrijft klop.
Bij de cx van joke was de cardan stuk lekke kering dus te weinig olie.
In zijn eerste en tweede derde en 4 versnelling ging alles goed maar in zijn vijfde versnelling.
Bonken en een hoop herrie.
Dit hoeft het probleem bij jou niet te zijn maar kijken kan geen kwaad.

andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Joram
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 aug. 2014 17:56 
Als je het vanuit de motor hoort kan het nooit de cardan zijn.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 9 aug. 2014 20:31 
@Joram we hebben hier op de site wel eens meer naar vreemde geluiden gezocht
uiteindelik bleek dat de toerenteller een jankend geluid kan maken die je aan alles toeschrijft maar niet aan de toerenteller
het blok zit gekoppeld aan het achterwiel en geluid kan zich op de meest rare plekken laten horen
met een stehtoskoop kun je het misschien beter lokaliseren zo'n luisterding van de dokter maar dan met een spaak er aan die vast zit aan een plaatje waardoor het geluid versterkt wordt
dat laatste stuk was jip en janneke taal voor de uitleg

gr Arnold

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 9 aug. 2014 21:07 
Het is inderdaad best mogelijk dat het meer een geluid uit de cardan, dan uit het blok zelfs is.
Tijdens het rijden kwam het 'achter/onder' me vandaan, en ik ben niet naast de CX gaan hollen om precies te luisterend waar het vandaan kwam.

Toen de motor op de standaard stond, bij het testen in 1/2/3/4/5 stond ik aan de linkerkant van de motor, die nogal dicht tegen de muur aanstond ( kwestie van heel netjes parkeren)
Toen viel het geluid me vooral op vanuit de buurt van de cardanas.

Excuses voor het niet al te duidelijke duiden waar het onduidelijke hokken en knerpen vandaan kwam.

Ook 'hokken en knerpen'zal ik nog wel eens uitleggen

Harmony,
Hans.
( die wel eens wat hoort ergens vandaan )

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 snerpend, schurend geluid in 5de versnelling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven