Daar hoort helemaal geen koelwater te komen. Dat moet worden tegengehouden door de waterpompseal, in het nederlands de waterpompafdichting, of mechanische afdichting.
De reden dat dat gaatje er is, is dat de afdichting het kan begeven, in meer of mindere mate. Zonder dat gaatje zou er dan koelwater bij de olie kunnen komen, en dat is iets wat je echt niet wilt.
Het eventuele koelwater loopt nu door het gaatje naar buiten op het achterdeksel, waar het een spoortje achterlaat. En dat spoortje geeft aan dat het blok er onder uit moet om de waterpomp seal te vervangen.
In het tekeningetje hierboven bevind zich links van de oliekeerring olie, en rechts van de waterpompkeerring, dus de mechanische afdichting, water. Tussen beide keerringen zit niets, nou ja, lucht dus. Komt er olie daar: foute boel. Komt er water daar: foute boel.
Harmony,
Hans.
( die zo'n geval heeft staan, compleet met lekspoortje )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken