Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Temperatuur meter.....

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 nov. 2014 15:28 
Vandaag was het mooi weer. Tijd om een paar kilometers extra op de klok van de Zwarte te zetten.
Binnendoor richting ver-weg, maar bij Zeist begon de temperatuur meter op en neer te bewegen. Dan weer op 80% uitslag, dan weer normaal, in het midden op 50% uitslag. Lange stukken met 80 km/u hield de meter aardig in het midden. Toch maar gestopt en gekeken. Een aardig lekspoor over het achterdeksel, en zelfs damp/stoom/rook vanaf dat achterdeksel. Wel ruim voldoende koelvloeistof in het reservoir.....
Dus toch maar terug naar huis, met een half oogje op de temp.meter. Maar ergens na Woudenberg wilde de meter helemaal niet meer 'zakken' wat eerst nog wel gebeurde. Meter gaf veel te veel aan, steeds in de 80% uitslag.

In elk geval moet de waterpompseal/keerring gedoe vervangen worden. Er zit nog geen zooi in de olie (gecontroleerd) maar dat wil ik voor zijn.

Maarre...... kan iemand vertellen of er nog meer oorzaken of enge dingen zijn waardoor vele en dure reparaties nodig zijn? Afgaand op mijn verhaal?
Waterpomp materialen komen op ongeveer 80 euro, dacht ik zo. Da's nog wel te doen.......

Harmony,
Hans.
( die zich nog steeds een beetje warrig voelt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 8 nov. 2014 16:14 
Hans
Dit lijkt veel op de thermostaat die blijft plakken.
Of niet open gaat.
Je kunt ook de waterpomp seal vervangen zonder dat het blok uitelkaar genomen word.
Gewoon het binnenste van de waterpomp seal overzetten en het huis laten zitten.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 8 nov. 2014 16:19 
Hans, voldoende koelvloeistof in het reservoir wil nog niet zeggen dat er voldoende koelvloeistof in het systeem zit. Controleer ook de stand van de vloeistof in je radiator.
Als het achterdeksel er toch af moet, is het handig om dan gelijk de distributie ketting en geleiders te vervangen. Dat zorgt voor de extra kosten. En de stator?
Keuzes, nog meer keuzes...
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 nov. 2014 16:44 | Aangepast door: JiMi 
Hans:
Maarre...... kan iemand vertellen of er nog meer oorzaken of enge dingen zijn waardoor vele en dure reparaties nodig zijn? Afgaand op mijn verhaal?

Nou, het kan ook juist heel erg meevallen. Ik heb ook last gehad van een verspringende temperatuurmeter. Maar nadat ik de temperatuursensor in het thermostaathuis vervangen had (5 minuten werk), was het probleem verholpen.
Hoewel de symptomen in jouw geval een andere kant op wijzen, kun je een kapotte sensor niet geheel uitsluiten. Dus mocht je nog ergens een exemplaar hebben liggen, monteer die dan eerst eens en kijk wat het effect is.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het probleem van de waterlekkage verholpen moet worden. Het is alleen lastig inschatten hoe erg het lekt dus hoe urgent het is.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 nov. 2014 20:32 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Hans,

d'r zijn altijd dingen die geld kosten, maar hier gewoon even met de simpele dingen beginnen lijkt mij, zoals daar zijn :

- radiator verstopt?
- koelvloeistof ook eens verversen?
- radiator (erg) leeg? Zo ja vullen, dan warm rijden, belletjes in tankje? Zo ja koppakking lek
- thermostaat controleren (voor test er uit laten kan desnoods ook hoor)
- weerstand opnemertje en werking 7 Volt regelaar controleren
- radiator vullen volgens boekje zodat ie echt vol is

Als ie dan nog moeilijk doet wordt 't tijd om eens achterop te kijken (moest toch al) en nog naar pomp waaier te kijken (splines weg en nu los op as?)

Bruikbare thermostaat (nieuwe is beter) en opnemer heb ik eventueel wel voor je. Pompwaaiertje indien nodig ook nog wel geloof ik.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Temperatuur meter.....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven