Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Slippende koppeling in 5de versnelling.

 
Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 dec. 2014 11:51 
Hallo allen.
Een cx500E uit 1985 aan het opknappen en tijdens een proefrit viel mij op dat de koppeling in de 5de versnelling tijdens doortrekken slipt, geef je gas met beleid dan pakt hij weer goed op.
Iemand ervaring mee.
Bij voorbaat dank en een vriendelijke groet.

Bertus Klein.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 7 dec. 2014 12:22 
Hallo Bertus. Welke olie gebruik je? De koppeling van eeb CX is gevoelig voor het soort olie. 10W40 halfsyntheet is prima. Verder kan je kijken of de kabel wel juist is afgesteld. En als laatste kunnen de groeven in de koppelings platen volgelopen zijn, of de platen zijn te ver zijn afgesleten.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 dec. 2014 12:33 
Beste Mast.
Ik denk inderdaad dat de koppelingsplaten aan een inspectie toe zijn en evt. vervangen.
Maar het is voor mij een raadsel waarom hij alleen in zijn 5de versnelling slipt.
Bedankt voor je reactie.

Bertus klein.

Schrijver Teto

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 dec. 2014 14:15 | Aangepast door: Teto 
Ik denk dat het aan de Lidl olie ligt.

P.s.
In de 5e versnelling krijgt de motor de meeste weerstand uit de versnellingsbak dus dan gaat ie slippen.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 dec. 2014 14:31 
Bertus dat heeft te maken met de tandwiel overbrenging van de versnelling bak in feite is het zo dat de koppeling in de 5 de versnelling het meeste kracht krijgt te verduren ook al lijkt dat in eerste gedachten niet zo
als je de motor in de 5 de versnelling heb je aan het achterwiel de minste kracht nodig om het blok te laten draaien vanaf die kant is het dus precies omgekeerd

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 dec. 2014 14:40 
Bertus
ik zou ook de vier veren van de koppeling vervangen.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 dec. 2014 15:02 
Heren,allen dank voor het meedenken en de goede raad.
De koppeling en de drukveren worden zeer binnenkort vernieuwd.
En Teto, het is olie van de Action.

Prettige zondag nog.

Bertus Klein.

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 dec. 2014 16:46 
Bertus,
Het zal mij benieuwen of het daadwerkelijk aan de koppelingsplaten en veren ligt of de motor moet ongelooflijk veel gelopen hebben. Mijn motor met meer dan 100.000 km erop had ook last van een slippende koppeling in de vijfde versnelling maar dat kwam doordat de koppelingskabel niet echt 100% terugkwam. De kabel ging veel te zwaar. Nieuwe kabel erop; weg probleem. Trouwens motor van Action is waarschijnlijk voor automotoren en heeft misschien nogal wat friction-improver er in zitten hetgeen funest is voor natte platen koppelingen zoals die op de CX zitten.
Gr.
Jaap

Schrijver Bertus Klein
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 dec. 2014 17:13 
Jaap, dat van die Action olie was een geintje, om de opmerking van Teto teniet te doen.
Ik zal ook de koppelingskabel onderzoeken op zijn gangbaarheid.

Bedankt en een prettige avond.
Bertus Klein.

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 dec. 2014 09:29 | Aangepast door: marcobecker 
Als koppeling slipt,
Dan kijken naar speling koppelingskabel.
Loop kabel vrij.

Hoeveel olie zit er in het blok.

Slipt het dan nog, dan nieuwe platen monteren. Geen nieuwe veren, dat is totaal overbodig.

Wat valt mij op, ik zie dat er veel oplossingen, vragen zijn over de koppelingsplaten. Mijn ervaring is, bij twijfel platen vervangen, en je hebt gelijk weer enorme grip. Let op, koppelingskabel moet wel makkelijk werken.
Zie ook extra info op,







mocht je vragen hebben, mail gerust, ook om een offerte van onderdelen.
groetjes marco. marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 8 dec. 2014 10:32 
Ik heb er nog eens over na gedacht, maar volgens mij probeerd de cx500 wel degelijk wat duidelijk te maken.
Er is gewoon slijtage dat verholpen dient te worden.

Vaak de kabel, maar de platen komen er zeker aan.
De een rijd 30.000 kilo meter met de platen een ander 150.000 kilo meter.

Door de jaren heen heb ik golf bewegingen van problemen gezien.
Het begon met lagerschalen, totn vooral cdi units, en nu de dynamo's. Wat gaat volgen zijn koppelingsplaten.

Olie,
Veel over gesproken, maar ik ben er nu wel achter dat als je goede platen hebt, olie totaal niet uit maakt voor de werking van de platen.

Wel is het zo dat als d eplaten vervuild zijn, of bijna versleten, juist wel verandering van olie dit probleem aan het licht brengt. Zelf nieuwe olie, die je al jaren gebruikt, kan versleten platen aan het licht brengen.

Koppelingsplaten zijn er ook om te slijten. Dat is ook het doel van deze platen. Anders hadden ze het wel anders toe gepast.

Dus, gewoon andere platen monteren, en het zou leuk zijn als je de koppelingskabel ook gelijk doet, en dan heb je weer een heel licht bedienbaar goed werkende koppeling.


Test, 5000 tot 6000 toeren, deze behouden, en dan tijdens het los laten van de koppelings vol het gas er op draaien. Let wel, dat is gebruikelijk van vanaf 3e versnelling.

Dit moet de koppeling echt aan kunnen.
Voor diegene die nog zwaarder willen testen, 5000 toeren, stilstaan, maar wel motorfiets in 5e versnelling, en dan koppeling laten schieten. Blok moet nu vast slaan.
Slipt het, dan is het echt totaal versleten. Doe dit niet bij een 650 model. Kan fout gaan..........

groetejs marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 8 dec. 2014 14:39 
dit staat beschreven in de boeken.
de toleranties die er voor de veren gelden lopen terug. Al bij kleine twijfel kun je het beste de veren vervangen.
ik meet ze nog niet eens op druk ik vervang ze gewoon.
en voor 12 euro heb je een set veren bij roukama.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 8 dec. 2014 15:27 
Klopt, alleen ik ben nog nooit versleten veren tegen gekomen.
Wel veel on nodig zwaar bediende koppelingshandels, versleten en of vervuilde platen. Pas toen ik ze ging vervangen kwam ik er achter wat de verschillen waren.

je kunt de koppeling met 1 vinger bedienen. Zo ligt hoort het te gaan.

Zwaardere veren zijn totaal niet nodig. Honda heeft dit onderdeel toen der tijd goed gemaakt.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Slippende koppeling in 5de versnelling.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven