Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Caferacer CX500 kabelboom verwijderen ?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Glenn

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 dec. 2014 10:50 
Ik sta opnieuw een stapje dichter bij mijn eerste project ombouw van een CX500 naar caféracer.
Nu komt de elektriciteit aan bod. Ik heb me laten vertellen dat ik beter de
kabelboom volledig zou verwijderen en er zelf eentje maken.
Zeker als de ombouw naar caféracer zo grondig gebeurt. Via internet zijn nieuwe onderdelen vlot te vinden:
voor- en achterlicht, richtingaanwijzer en diverse andere onderdelen en gadgets.
Ik heb evenwel weinig ervaring met moto elektriciteit alhoewel de basiszaken me wel duidelijk zijn.
Kortom lijkt het jullie verstandig om de kabelboom te verwijderen
en vanaf nul te beginnen, dus eigenlijk na de spanningsregelaar als ik het goed heb begrepen en zo alles compleet te vernieuwen ?
Die laatste moet ook onder het zadel komen.
Iemand raad, tips of ervaring hierover...

kabelboom1
kabelboom1
kabelboom2
kabelboom2

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#2 | Geplaatst: 11 dec. 2014 11:09 
Glen

Als je eerst de roest weg haalt heb je veel meer plezier van je motor en het het oog wat mooier.
De roest op de achterbrug kan toch niet.

Groet Arno

Schrijver Glenn

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 dec. 2014 11:12 
Inderdaad klopt motor is verre van klaar maar ik wil alvast een beetje info van hetgeen me te wachten staat omtrent die elektriciteit. Er is nog laswerk, demontagewerk en spuitwerk... dat klopt allemaal.

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#4 | Geplaatst: 11 dec. 2014 11:34 
Bedrading je kunt een hoop onder de budy kwijt je zit toch met de spanningsregelaar die warm wordt.
Kijk even naar andere cx cafe motoren je zult dan veel kabel draden moeten verlengen.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 dec. 2014 13:16 
Bij mijn ombouw heb ik de spanningsregelaar, zekeringen, batterij, en wss nog andere dingen verplaatst, dus het lijkt me handig als je al weet waar alles komt te zitten want anders moet je weer beginnen knippen en plakken in je nieuwe kabelboom.

Maarja, belangrijkste bij zo'n project is geduld.

Schrijver Glenn

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 11 dec. 2014 13:22 
Heb je daar soms foto's van of aangepast schema?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 11 dec. 2014 14:38 
Ik zou de kabel boom hergebruiken.
Het bespaard je een hoop werk.

Wel een tip van mijn kant,
spannings regelaar zit direct op het blok. Dus die is los van de kabel boom.
Zorg wel voor goede aarde.

Bij een cx500 is de zwarte draad met witte streep belangrijk. Als je deze los hebt liggen, dan kun je de cx aan duwen en weg rijden.
Uit zetten werk dan niet meer.
Zwarte draad met witte streep wordt aan massa gelegd om hem uit te zetten in het contact slot, en killswitchs.


Ik zelf heb net een cx500 oer model bediening gemonteerd op een CX500E sport model. Totaal anders. Maar wel leerzaam.
Ik heb het nu werken, allen de killswitchs is dus op dit moment niet bruikbaar.

Mocht je een keer met problemen zitten, mail gerust.
Ik weet veel uit mijn hoofd, en kan ook prima schema lezen.

Groetjes Marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 11 dec. 2014 15:31 
Ik heb gewoon mijn bestaande kabelboom gebruikt en daar in geknipt en geplakt. Ik kan met moeite zo'n schema lezen dus daar begin ik niet aan

Ik heb mijn spanningsregelaar ondersteboven onder mijn zit gemonteerd op een plaat, mijn start relais zit boven die plaat , nog steeds onder de zit, de zekeringen zitten ook onder de zit, en mijn overschot van de kabelboom dat uit de koplamp komt zit onder mijn tank.

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 11 dec. 2014 15:41 
Dit bedradingschema heb ik mijn schuur hangen. Of het zo werkt heb ik niet getest maar het lijkt me aannemelijk. Je kunt met een hoop draden minder is mijn overtuiging.
Bedradingschema
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Glenn

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 11 dec. 2014 16:16 
Dat valt me inderdaad ook op dat alles kan opnieuw gemonteerd worden met veel minder bekabeling - klopt dit ? Ik verwijs bv naar volgend onderdeel, zie http://www.caferaceronderdelen.nl/motogadget-m-unit-v2-kabelset-8246283.html - lijkt me heel praktisch instrument ... of niet ?

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 11 dec. 2014 16:36 | Aangepast door: Bertbig 
Wat eigenlijk het mooiste is (maar het meeste werk): schema opstellen wat er aangesloten moet zijn. afstanden netjes opmeten (touwtje) en dan een boom op een plank/plaat maken waarop je alle maten hebt uitgezet. Werkt prima.

Goed materiaal gebruiken is mijn belangrijkste tip. Dit is ook uitstekend spul om de kabelboom waterdicht te maken: zelfvulcaniserende tape: URL

En over dat onderdeel; kost wel 250 euro. En schroefjes om een draadje mee vast te zetten krijg ik wel jeuk van eigenlijk...
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver Glenn

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 11 dec. 2014 17:54 
Als ik eenvoudig en overzichtelijk wil werken zou ik niet beter zo een m unit V2 aanschaffen. Na wat opzoekwerk lijkt me het inplanten en connecteren vrij eenvoudig en heb ik nog eens plaatswinst, zie http://motogadget.com/en/electrics/electronic-control-box-m-unit/downloads.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 11 dec. 2014 19:54 
Het moge bekend zijn dat ik geen 'caferacer-ombouw' fanaat ben. Daarom heb ik wat moeite met "het kan met veel minder draden toe"

Wat Bertbig zegt is de mooiste oplossing, een hele nieuwe boom maken.

Maar toch, minder draden?

Er gaat een draad naar het knipperlicht, en naar de remlicht schakelaar, en naar de koplamp. In wezen is het heel eenvoudig, maar de complexiteit ligt er voor een (groot) deel in dat alles via de koplamp loopt en daar wordt doorverbonden.

Nou kun je zonder grote problemen de zekeringen ergens anders plaatsen. Ja.
Je kunt er zelfs voor kiezen om geen groot licht aan te sluiten, of de knipperlichten gewoon achterwege te laten. Kan allemaal.

Maar dan kom je toch uit op 'zelf maken' Wel heel erg veel ontzettend goed noteren wat je doet, want anders kan niemand er straks nog wijs uit worden. Jijzelf ook niet.

Harmony,
Hans.
( die vroeger kabelbomen heeft ontworpen en getekend, en ook nog wat van electra van de cx500(zAB) afweet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Joram
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 12 dec. 2014 08:49 
M unit wordt duur, héél duur. Unit, bedrading, andere stuurschakelaar etc.

Ik wilde dat eerst ook doen, maar 400 euro voor zon systeem vond ik zonde geld.

Had de originele kabelboom gebruikt, nergens in hoeven hakken en was onzichtbaar weggewerkt

Schrijver Glenn

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 12 dec. 2014 10:36 
Kan je deze unit dan niet vlot koppelen aan de originele knoppen aan het stuur want die zou ik origineel houden ?

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Caferacer CX500 kabelboom verwijderen ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven