Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Betaalbaarheid

 
Schrijver Adrian
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 dec. 2014 00:53 
Hallo, ik heb nog niet zo lang een CX en nou heb ik al het een en ander gelezen en gehoord over deze motoren en ook over een aantal wat zwakkere punten zoals de keramische koelvloeistof afdichting en de dynamo, dat beiden nog wel eens willen begeven en omdat ze in het blok zitten en die er af moet voor reparatie dat nogal duur op kan lopen, mijn vraag is of deze motoren een beetje betaalbaar zijn in onderhoud of is het van de ene dure reparatie naar de andere?
AA

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#2 | Geplaatst: 23 dec. 2014 08:54 
hallo adrian,

ik rij meer als dat ik sleutel, blok is eronderuit in 2 uurtjes. maar dynamo hoeft niet zo vaak vervangen te worden. en die keramische dichting heb ik nog nooit problemen mee gehad.
ik heb vaker problemen gehad met de cdi-unit en niet eens bij elke cx, alleen bij 1 van mijn cx'en.

groetjes werner (betaalbaar in onderhoud? ik kom al jaren niet meer bij een motorzaak, wat is tegenwoordig het uurloon daar?)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver Bertbig

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 dec. 2014 09:17 | Aangepast door: Bertbig 
Hoi Adrian,

Eens met Werner. Het voordeel van een relatief klassieke motor is dat je heel veel zelf kunt doen, mits je een beetje handig bent. En een beetje is al genoeg. Ik heb aan veel verschillende typen motoren gesleuteld en de CX500 is van het type makkie.

Niet al te veel grote ontwerpproblemen. En naar mijn idee werd er vroeger veeel meer gėinvesteerd in onderhoudbaarheid bij de motorfabrikanten.

Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken. En daarnaast staat er heel veel informatie op deze website van deze club. Marco Becker die hier regelmatig meeleest heeft een eigen Youtubekanaal met tientallen handige filmpjes.
Gaat goed komen met je CX. Veel rijplezier
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue (en een Yamaha XT500)

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 dec. 2014 09:52 
Adrian
Als je zelf kunt sleutelen is het een van de goedkoopste motoren.
Kijk hier maar eens voor plus minus 600 Euro opgeknapt.
URL
URL
URL
van dit soort films staan er veel op internet.

Al bij al ben ik blij met de cx en de gl.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 dec. 2014 11:15 
Is relatief een zeer goedkope motor, net als hie boven beschreven als je een beetje handig bent kan je veel zelf.
Zo niet, zijn er altijd mensen hier die wel willen helpen (denk ik). En stuk gaan?? Ik vind het een zeer betrouwbare motor, ze heeft me nog nooit laten staan.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 dec. 2014 11:38 | Aangepast door: Hansv 
Of ze betaalbaar zijn in onderhoud?
't Is maar wat je betaalbaar noemt. Het kost altijd wel wat. Maar het meest kun je zelf doen, zelfs als je maar een klein beetje handig bent (ik dus)
Keramische keerring en dynamo zijn inderdaad de zwakke punten, die 'vaak' kapot gaan, soms wel elke 50.000 kilometer. Ik heb mijn Rode CX nu 8 jaar, en er is inderdaad een dynamo vervangen, en ook de keramische keerring is al vervangen. De eerste jaren heb ik er dus vrijwel geen omkijken meer naar.
Overigens, dat blok uitbouwen.... het kan binnen twee uur eruit zijn. Hangt wel voor een groot deel af van hoeveel en in welke staat je 'sleutelruimte' is. Het gata makkelijker, heb ik gemerkt, in een verwarmde schuur, met ruimte rondom en op een motorbrugje, dan klem tussen de fietsen, op de koude grond in een slecht verlicht hokje......

Harmony,
Hans.
( die de standaard dingen ook meestal wel zelf doet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 dec. 2014 11:45 
undefined:
Ik heb mij Rode CX nu 8 jaar, en er is inderdaad een dynamo vervangen, en ook de keramische keerring is al vervangen. De eerste jaren heb ik er dus vrijwel geen omkijken meer naar.

Hans, spreek je je nu niet tegen eens in de 8 jaar is zeer weinig is mijn idee
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Adrian
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 dec. 2014 11:58 
Dank voor reacties. Klein onderhoud dan ik wel zelf, olie, koelvloeistof vervangen en licht sleutelwerk, het grotere sleutelwerk begin ik niet aan omdat ik helaas geen schuurtje heb waar die in kan, alleen een fietsenschuurtje met wat gereedschap. Ik vind de CX wel erg leuke en mooie motoren, wel jammer dat het meteen zo een grote en voor mij dure operatie wordt als de dynamo of keramische ring vervangen moet worden, bij luchtgekoelde motoren zit de dynamo een stuk bereikbaarder dacht ik, achter het carter als ik me niet vergis. Maar goed, mijn motor is nu in orde en ik hou hem voorlopig nog wel.
AA

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 dec. 2014 14:08 
Beste Adrian,

De cx en gl zijn oerdegelijke motorfietsen, mist ze maar de liefde krijgen die jij al kan geven. Olie, en normaal onderhoud, en ze zijn al snel te vreden.

Dan de waterpomp afdichting. Deze gaat niet in 1x kapot. Hij begint te lekken, en dat probleem wordt erger en erger. Je kunt er best nog even mee door rijden. Wel bij vullen met koelvloeistof. Vergeet niet dat de kans bestaat dat deze al is vervangen in jouw blok. Levenduur van dit onderdeel is niet aan te geven. sorry.

Dynamo. Ja, moeilijk te zeggen. Gaat vaak helaas wel in 1x keer kapot, vooral bij warm weer. Echter moet het blok wel meer dan 65.000 kilo meter hebben gereden, en vooral korte stukken. Vocht en slechte olie verlengen of verkorten de levens duur van de dynamo.

Ditrubutie ketting, gaat ongeveer 70.000 kilo meter mee, maar er is in het verleden door honda een terug roep actie geweest, en alle distributie kettingen met spanners zouden dus vervangen moeten zijn.
Dus we kunnen niet goed aan geven hoe ver een cx500 komt met de distributie. Gaat spanner kapot in buitenland, dan gaat heb blok meer herrie maken. Ik kies er voor om door te rijden tot huis. Niet goed voor het blok, maar het kan wel.

Mocht je om hoog zitten, dan mag je altijd mailen. Voor meer info wil ik je ook door verwijzen naar mijn you tube kanaal,,, marco becker. ZOek er maar eens op. Wie weet geeft het je een hoop info.

Volgend jaar ga ik ook los met het verkopen van onderdelen op markptlaats. Eind januarie zal ik veel onderdelen op markplaats hebben staan.

En probeer nog eens langs te komen op de motorbeurs in groningen. Hou de site in de gaten, want ik zet hier wel een vermeling neer.

groetjes marcobecker@zonnet.nl
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Adrian
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 dec. 2014 19:58 
Ok, top bedankt. Biddinghuizen is ook nog wel af te leggen voor me vanuit Utrecht voor reparatie.
AA

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Betaalbaarheid

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven