Ok,
vervroegingsverschillen.
Helaas heb ik het niet meer op papier staan, maar volgens mij ging het om het volgende,
Start vervroeging, op 2500 toeren, en sommige op 3400 toeren.
Max vervroeging bij 4200 toeren tot 5700 toeren.
Hier moet je aan denken als ik over de verschillen praat.
Voor een normale rijder is dit totaal niet merkbaar.
En als je net zo als ik bijna altijd boven de 5500 toeren rijd, is de vervroeging eigenlijk altijd maximaal.
Reden van dit probleem is eigenlijk heel simpel te verklaren.
Het hele systeem is op gebouwd uit spoelen, weerstanden, en condensatoren.
Ook jouw bobine is een spoel die de cdi unit kan doen reageren. Zelf de compressie en brandstof verhouding zal de opgenomen energie doen verschillen via de vonk. Let wel, een vonk maken onder 12 bar druk is moeilijk dan bij 1 bar. Dat is nu net de reden dat de weerstand in de bougie dop zoveel problemen kan veroorzaken op de cdi unit.
Als deze componenten werken met elkaar samen en reageren dus verschillende het toerental van het blok.
Aangezien er in de cdi unit twee afzonderlijke kanalen zijn ( links rechts) ontstaan er dus verschillen in tijdstip vonken.
Voor een elektroboer zoals ik heb er rekenkundig aan moeten werken om wissel spanningsweerstanden ( (Z) dus niet ohm) te berekenen van een spoel, in combinatie met een weerstand, en condensator. Geloof me, dat is pittig werk. Ik zou het nu ook niet meer kunnen. Maar de ervaring is wel, dat een kleine afwijking bij hoge frequenties grote gevolgen kan hebben. Vandaar dat de CDI unit bijna nooit 100% kan werken. Alle componenten hebben van nature een afwijking van 5%
Ga hier maar eens aan rekenen.
Voorbeeld, neem alleen al een luidspreker van 8 ohm. Dat is de gelijkstroom weerstand. Nu gaan we kijken wat deze bij wissel spanning is.
Bij 20 Hz is deze in een keer 27 ohm.
Bij 20.000 Hz is deze in een keer 15,000 ohm.
Dit is nog maar 1 spoel, en nu de combinatie met een condensator, en weerstanden er bij.
En kijk dan eens naar onze spoelen magneten, en toerental?
Ik hoop dat je er een beetje een beeld bij hebt gekregen.
Daarom is het ook zo moeilijk meten met een multi meter, deze meet alleen gelijk spanning.
Vandaar dat ik hier op de site nooit meet waarden geef.
Je komt er toch niet echt uit. Behalve die eenling die echt weet hoe het werkt. Maar die behoeft dan ook geen uitleg.
Met vriendelijke groet Marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html