Dit is wat ik erover kan vertellen:
- In het officiële onderhoudsboek staat geen vervangingsinterval voor de distributieketting.
- Op diverse fora wordt een interval tussen 75.000 en 125.000 km gemeld.
- Over de invloed van rijgedrag op de slijtage van de ketting bestaat geen bewijs.
- De distributieketting moet juist gespannen zijn. Er bestaan 2 soorten kettingspanners: handmatige en automatische. De eerste CX modellen t/m 1981 hebben een handmatige spanner en de modellen vanaf 1982 een automatische spanner.
- De kettingspanner heeft een maximale uitslag. Is deze bereikt, dan kan de ketting niet verder worden gespannen en moet je op termijn rekening gaan houden met het vervangen van de ketting.
- Als de kettingspanner op maximaal staat en je blijft ermee doorrijden, dan zal de ketting gaan verslappen.
- Een slappe ketting kun je (met een geoefend oor) horen ruisen. Wat feitelijk gebeurt is metaalcontact, er wordt dan materiaal van de onderplaat afgeschraapt. Dit schraapsel kun je terugvinden in je oliefilter.
- Rij je dan nog langer door, dan zal het ruisen overgaan in gerammel.
- In het uiterste geval is het mogelijk dat je ketting een tandje verspringt over het tandwiel, hetgeen betekent dat je kleptiming uit de pas gaat lopen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.