Weet je dat nu wel zeker van die Lithium-Ion accu? Naast de voordelen zitten er ook wat nadeeltjes aan namelijk:
- Hoeveel cellen wil je dan benutten? De nominale spanning van een li-ioncel is3,7 volt: met drie cellen vol heb je minder dan 12 volt, en met vier cellen heb je 14,8 volt...
- de laadspanning per cel mag niet hoger worden dan 4,2 volt. Nu zal de spanningsregelaar van de motor dat niet toelaten...
- Verder ontladen dan 2,7 Volt per cel zorgt er voor dat de accu definitief kapot is.
- Dit zorgt er voor dat in apparaten waarin deze accu's worden gebruikt, maatregelen in het laadcircuit zitten om de accu te beschermen. Die heb je niet in het laadcircuit van de CX verwacht ik, omdat daar normale loodaccu's in worden gebruikt.
- Verder zijn Li-ion accu's ook niet goedkoop...
Ik ben dus benieuwd naar de argumenten om dit type accu te benutten. wellicht omdat de afmetingen beter passen als je een caferacer maakt? Je hebt dan ook de mogelijkheid om een AGM loodaccu te benutten, die dezelfde laadkarakteristieken heeft als een "gewone"loodaccu als ik me niet vergis. Een AGM kun je bijvoorbeeld ook op zijn kant monteren.
Maar om je vraag te beantwoorden: hoe lager de laadstroom, hoe langer een li-ion accu meegaat. De laadstroom is over het algemeen afhankelijk van het spanningsverschil tussen accuspanning en de laadspanning, en neemt daardoor vanzelf af als de accu voller raakt. En dan schakelt de spanningsregelaar ook nog uit als het te gek wordt als ik het goed heb. Ik heb het nog niet gemeten, maar wel vroeger geleerd dat de ideale laadstroom van een loodaccu 10% van de capaciteit is. Kortom; een 45 Ah accu laad je ideaal gesproken met 6A.
CX500c '83 Candy Universal blue en een CX500 '81 in Candy Sapphire Blue
(en een Yamaha XT500)