Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Trillen boven 100km/u

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 maart 2015 17:23 | Aangepast door: Hansv 
Er is al vaker een topic geweest over het trillen van een CX stuur.... maar nog niet van mij.

Maar goed. Vandaag voor het eerst na de winter weer op de snelweg geweest. Altijd een beetje spannend, want snelweg daar gaat alles zo... snel, zeg maar.
Motortje draait prima, maar zo tegen de 100 km/u in 5de versnelling begint het stuur erg te trillen.
De motor is begin januari even 'weggeweest' bij de plaatselijke motorman om af te stellen en een klein onderhoud te plegen.
(Daarbij is eindelijk het doorzwetende pakkinkje gevonden. Hoera !! )
Ook zijn toen de carburatuers afgesteld, en kleppen gesteld , hij stond er toch......

Naar mijn mening trilt het machien nu duidelijk meer als in november, toen hij voor het laatst een flink eind heeft gereden. De paar kilometers in januari en februari tellen amper mee.... Ook klinkt het geheel wat 'rauwer'.

Heeft iemand een goed idee ? Behalve dan stuurdempers plaatsen......

Harmony,
Hans.
( die weet dat er een verschil is tussen trillen en schudden )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 maart 2015 17:46 
Hoi Hans
Misschien een overbodige vraag maar staan de banden op spanning zit het loodje van het balanceren er nog op of is dat er soms afgevallen dan krijg je vreemde effecten
en even de kleppen chekken of ze niet te strak staan ``
Misschien niet te voelen is er misschien speling gekomen op het balhoofd even iemand achterop laten zitten en voelen of het stuur niet te licht draait zonodig even een slagje na stellen

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#3 | Geplaatst: 6 maart 2015 21:54 
Hi Hans,

Zit de voorrem niet vast, komt de zuiger wel goed terug ?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 maart 2015 11:20 | Aangepast door: Hansv 
Naar mijn mening komt de zuiger goed terug. Geen gepiep bij, of beter gezegd, na het remmen. Remt trouwens nog steeds best goed. Maar om het zeker te weten? Ik kan het niet zien, wiel loopt niet aan (los van de grond rondgedraaid), schijven worden niet warm tijdens het rijden.....

Loodjes zitten er op, maar, vreemd genoeg, vlak bij het ventiel.

En de kleppen (erg) strak afgesteld, ik denk het eigenlijk wel. Kan dat het 'rauwe' gevoel verklaren ?

Harmony,
Hans.
( die probeerd mee te denken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 maart 2015 12:07 
Ja kleppen te strak kan het rauwe geluid verklaren en zorgt ook voor verbrande kleppen omdat de klep niet lang genoeg in de zitting zit om zijn warmte af te voeren aan de klepzitting daarom zegen ze altijd je kan de kleppen beter iets horen bij een koude motor dan dat je ze niet hoort want dan staan ze te strak
de loodjes zou kunnen bij mij zit die ook in de buurt van het ventiel (waarschijnlijk om dat daar een stuk uit het midden van de opstaande rand weg is juist voor het ventiel)

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 maart 2015 22:08 
Ik zou het wiel even laten balanceren Hans.
Loodjes die er niet opzitten mis je namelijk ook niet.

Oh nee ......................nee.

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#7 | Geplaatst: 8 maart 2015 07:34 
luc,

kan je van die loodjes die eraf gegaan zijn dan niet nog een afdruk zien?

groetjes werner (mijn stuur rammelt ook haha)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver borisz
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 maart 2015 11:26 
beinhart:
(mijn stuur rammelt ook haha)

Volgens mij rammelt het in je hoofd!!
Wie later remt is langer snel!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 maart 2015 19:44 
Het eigenwijze ding vond dat 'ie zich vandaag netje kon gedragen. Zo tegen de 90 op de snelweg, even de handen boven het stuur gehouden. Geen getril, motortje bleef netjes braaf kalm en rustig rechtuit rijden. Dan wat harder, en ook niets.
Werd vandaag voor de tourrit geopperd dat er een vuiltje tussen gezeten heeft....

Harmony,
Hans.
( die een vuiltje niet erg vind, als het maar weer verdwijnt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 8 maart 2015 21:47 
Zo, de Rakker weeet gewoon weer wie de chef is. Bij de motorfietsen dan !
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Trillen boven 100km/u

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven