Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

start koppeling

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 maart 2015 10:25 
Beste club leden, hierbij wat uitleg van de start koppeling.
Momenteel krijg ik er veel mail over, vermoedelijk is het weer voorjaar en probeerd men zijn of haar stalen ros weer te starten met alle problemen van dien.

Vooral voor de 650 rijders, hierbij wat uitleg.






Heb je op of aanmerkingen over deze filpmje, en of vragen, mail dan naar Marcobecker@zonnet.nl

Groetjes Marco Becker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 23 maart 2015 14:52 | Aangepast door: MAST 
Wederom een instructief filmpje Marco!
Mocht je de drie Torcks bouten los moeten halen, kan je die daarna niet meer gebruiken. Het zijn zgn rekbouten die je maar 1x kunt aandraaien. (is mij wel eens verteld)
Toen mijn 650 niet meer wilde starten en ik het blok open had, zagen ze er zo uit:
Startkoppeling met kapotte bouten


Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 maart 2015 15:21 
Het zou kunnen dat je gelijk hebt.
Gisteren avond kwam ik er achter dat de boutjes iets harder en of sterker zijn dan mijn gereedschap. Ik heb twee torks doppen laten knappen op deze boutjes. Wel weet ik zeker dat deze boutje één van de weinige met lock tide is vast gezet door honda. Dat zou voor mij inhouden dat het geen rek boutje is. Deze boutjes zijn zo sterk dat het vliegwiel eerder kapot gaat dan het boutje.
Als alles goed werkt, dan komt er niet zoveel druk op de boutje. Echter gaat de zaak klapperen, dan zijn de krachten ongehoord hoog.
Bij uitzondering komen deze boutje los, en een heel enkele keer heb ik de scheef zien zitten in het vliegwiel. Eigenlijk ben ik nog nooit geknapte boutjes tegen gekomen.

Wel is het zo dat deze boutjes extra aandacht nodig hebben met monteren. Ik zou ze gerust weer gebruiken. Maar wel met lock tide. Laat ik dus in het midden of het een rekboutje is. Ik weet het domweg niet.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 23 maart 2015 16:09 | Aangepast door: MAST 
Marco, de boutjes waren bij mij niet kapot, maar wel los getrild of losgeslagen. Blijkbaar was mijn blok de uitzondering waarbij ze wel los komen.(was mijn eigen schuld, te lang doorgereden met een kapotte startkoppeling) Het schroefdraad was bijna weg en de koppen waren deels afgesleten.
Plaatje: afgesleten en kapotte bouten
Ik heb er maar nieuwe ingezet, als het echt rekbouten zijn, helpt loctite ook niet om ze een tweede keer vast te krijgen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 maart 2015 22:45 | Aangepast door: brinkcx 
Honda geeft in het handboek aan dat je die boutjes altijd moet vernieuwen wanneer je ze losmaakt en dat je loctite moet gebruiken.

Dat zeggen ze niet voor niks en voor wie het niet gelooft, welnu, vele kapotte starkoppelingen en motorblokken zijn U voorgegaan. Je krijgt dan ongeveer dit model:

afgeknapt

en dat is nog een nette, verder niks kapot geslagen ....

En zeker wie een 650 heeft kan beter zorgen dat er altijd een goede accu in zit en de startmotor voorzien is van de truuk met de extra draad in de kap (staat ook ergens op de site hier dacht ik). Als dat allemaal niet echt goed in orde is zal de 650 zo nu en dan eens terugslaan en dan gaat de boel na een tijdje echt kapot.

Maar ze kunnen echt met 1 druk op 't knopje lopen, en zo hoort 't ook !

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 maart 2015 16:15 
Vervangen, ja ik weet het niet hoor.
Er staan wel meer dingen in het Honda boek. Trouwens, andere dingen staan er juist weer niet in, en dan vermeld ik juist dat je het moet vervangen.

Rekbouten, nee ik denk van niet. Een rekbout heeft een andere vorm, en is vaak ook langer. Een rekbout hoef je ook niet vast te zetten met locktite. Wel is het zo dat deze boutje met locktite vast gezet moeten worden, en als ze los komen in het blok, dan zijn ze eigenlijk overleden. Dan is vervangen zeker een must. Juist de speling zal het schroefdraad kapot maken. Ja dan wel vervangen.
Als je ze los draait, en weer vast zet met locktite, dan denk ik niet dat het een probleem is.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver borisz
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 24 maart 2015 21:26 
Waar staat die truc met de extra draad in de kap? Heb al ff gezocht maar nog niks kunnen vinden.
Wie later remt is langer snel!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 maart 2015 22:31 | Aangepast door: brinkcx 
Hi Borisz,

Over die draad in de startmotor: sorry, de meest gebruikte link (ofapars) is weg. Het betreft een verbetering van de loop van de stroom in de startmotor zelf, dat geeft door ouderdom problemen die je kan verhelpen met een extra draad. Je kent je startmotor niet terug als je er last van had.

Een alternatieve beschrijving staat KLIK HIER op het Australische forum.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 24 maart 2015 22:49 
En in het Nederlands te lezen op de site van Erik1
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 24 maart 2015 22:53 
Ah, dank ! Ik wist wel dat 't "ergens" te vinden was. Zal eens aan Erik vragen dat als apart verhaaltje onder techniek op de site te zetten.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver sieds

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 25 maart 2015 12:14 
En hier nog op het forum: "startmotor modificatie"
modificatie startmotor 650
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 start koppeling

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven