Olie,
Je de rubriek is er weer.
Ik heb in de oude boeken van mobiel mee mogen kijken. Toen der tijd ging er 10w40 mobil grasmaaier mineraal in.
Onze blokken zijn gemaakt voor minerale olie.
Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij bestond er toen ook niet anders. Dus de keuze was, mineraal.
Echter kwam er al snel een betere olie soort op de markt.
Semi syntheet. Een goed klasse olie, betaalbaar, en wel degelijk de te gebruiken voor onze cx500. Olie is zeg maar opgewaardeerd door hoger temperaturen en druk tijdens fabricage.
Je kunt door gaan naar vol syntheet, maar ik weet niet of dat slim is. Uit eindelijk heb je duure olie die wel langer mee gaat, maar of het meerwaarde heeft voor onze blokken weet ik niet zo. Wel kan ik garanderen dat de cilinders en zuigers langer mee gaan met vol syntheet.
Dan is er nog een andere olie. Deze is de hoogte klasse. Dat nomen we een esther olie van motul. Deze is echt heel goed, maar ook heel duur. Meer waarde is bij mij niet bekend. Olie garandeerd een langere levenduur, bij hogere toeren en veel hogere temperaturen.
Helix olie. Coen liet het al zien. Het is een olie lijn van Shell.
Daar zit bagger bij ( action) en daar zit wel deglijk hele goede olie bij. Geloof me dat ik in een cx500 blok een paar soorten olie kan terug vinden aan het oppervlakte van het aluminium. De betere halfsyntheet helix maakt het blok heel erg schoon van binnen. Zeer schoon mag ik wel zeggen. Het is de enige olie die het aluminium als nieuw er uit laat zien. Ook al zit de olei er 10.000 kilo meter in, het ziet er echt heel schoon uit. Dus helix heeft ook goede producten.
Castroll olie kan ik ook uit de blokken terug vinden. Ik krijg het namelijk niet van mijn vingers af. Heel vervelend tijdens sleutelen. Plak zooi. Uhh, let op, ik zeg dus niets over de werking he. Wel een heel klein min puntje, rubber wordt wel wat sompig bij deze olie. Zie het tuutje achter op het blok waar de dynamo kabels door lopen. Daar kan ik het bijna al aan zien.
Nu komen er meer soorten goede olie op de markt. Het wordt voor mij dus moeilijker om te zeggen welke goed is.
Echter helix action heb ik wel degelijk mijn bedenkingen bij.
Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op:
https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ
http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html