Laatst was ik een beetje aan het knoeie... euh.. knutselen aan de CX. En ik merkte dat er een heel dun laagje olie achter de linker cilinder lag. Niet op het achterdeksel, maar achter de cilinder, en voor de scheidingsrand met het achterdeksel.
Nu zijn we een paar dagen verder, en nog steeds snap ik niet waar die olie vandaan komt. Heb alles zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt, en 20 km later is het er weer.
Ik meen dat ik zoiets ook eens bij MichaelR heb gezien. Die smeerde het toen dicht, en dat heeft nog jaren gelopen.
In januari is mijn 'Rode Rakker' afgesteld door Jan Dokter, hier in Ede. Die heeft eindelijk het doorzweetpunt gevonden waar ik al jarenlang olie door kwijtraakte, namelijk een totaal platte rubberring rond het voorste inspectiegat. Daar komt geen olie meer door, want daar blijft het nu netjes en droog. Hulde voor Jan Dokter, die dus ook met een Cx overweg kan.
Maar nu dat dicht zit heb ik een ander probleem gekregen, zoals hierboven beschreven. Wie heeft een idee, en kan het kwaad?
Ikzelf denk aan twee mogelijkheden:
- a pakking achterdeksel
- b pakking cilinderkop
Achterdeksel is in juni 2010 voor het laatst losgeweest, keering wissel bij TheoJ.
Cilinderkop, tja, die is nog nooit los geweest. Wel zit daar een helicoil in, op het achterste gat. Dat was dereden voor het wegbrengen in januari. Die helicoil had ik al een keertje wat losgetrokken bij het afstellen van de kleppen, en is toen door TheoJ weer vastgezet, maar ik ben daar een beetje huiverig over.
Wie geeft raad, en bij voorkeur goede raad, hoewel dat best duur kan zijn.
Harmony,
Hans.
( die toch een beetje zorgjes heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken