Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Olie van ergens....

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 juni 2015 12:43 
Laatst was ik een beetje aan het knoeie... euh.. knutselen aan de CX. En ik merkte dat er een heel dun laagje olie achter de linker cilinder lag. Niet op het achterdeksel, maar achter de cilinder, en voor de scheidingsrand met het achterdeksel.
Nu zijn we een paar dagen verder, en nog steeds snap ik niet waar die olie vandaan komt. Heb alles zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt, en 20 km later is het er weer.

Ik meen dat ik zoiets ook eens bij MichaelR heb gezien. Die smeerde het toen dicht, en dat heeft nog jaren gelopen.

In januari is mijn 'Rode Rakker' afgesteld door Jan Dokter, hier in Ede. Die heeft eindelijk het doorzweetpunt gevonden waar ik al jarenlang olie door kwijtraakte, namelijk een totaal platte rubberring rond het voorste inspectiegat. Daar komt geen olie meer door, want daar blijft het nu netjes en droog. Hulde voor Jan Dokter, die dus ook met een Cx overweg kan.

Maar nu dat dicht zit heb ik een ander probleem gekregen, zoals hierboven beschreven. Wie heeft een idee, en kan het kwaad?
Ikzelf denk aan twee mogelijkheden:
- a pakking achterdeksel
- b pakking cilinderkop

Achterdeksel is in juni 2010 voor het laatst losgeweest, keering wissel bij TheoJ.
Cilinderkop, tja, die is nog nooit los geweest. Wel zit daar een helicoil in, op het achterste gat. Dat was dereden voor het wegbrengen in januari. Die helicoil had ik al een keertje wat losgetrokken bij het afstellen van de kleppen, en is toen door TheoJ weer vastgezet, maar ik ben daar een beetje huiverig over.

Wie geeft raad, en bij voorkeur goede raad, hoewel dat best duur kan zijn.

Harmony,
Hans.
( die toch een beetje zorgjes heeft )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 10 juni 2015 14:14 
Toch de zaken goed schoon maken met remmenreiniger.
En dan steeds maar weer test rijden en schoon maken. Net zolang je het hebt gevonden waar hij of zij doorzweet.
Dan pas kunnen we bepalen waar het probleem zit.

Toch die cilinderkoppakking is eigenlijk nooit het probleem. Daar zie ik eigenlijk nooit lekkage van olie.

Kleppendeksel pakking, ja kan, maar dat zie je dan echt wel.

Achter deksel pakking doorslaan, ja zeker, dat kan, allen dat is aan de rechter zijde. Nooit aan de linker zijde????
Dus dat kan ik niet verklaren.
Trek alle boutjes nog eens aan. Kijk of er wat los zit.
en blijf schoon maken en test rijden.

groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 11 juni 2015 22:05 
Hoi Hans,

probeer eens schoonmaken en dan een handje meel of zo er op gooien, dan stukje rijden. Met beetje geluk zie je dan waar oliespoor begint.
En kijk eens goed bij koppakking, stukje waar oliekanaal doorgaat (ja daar bij dat o-ringtje)

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 juni 2015 23:05 | Aangepast door: Hansv 
Bedankt voor de goede adviezen....

Gisteren heb ik, geheel tegen mijn gewoonte in, maar eens alles rondom dat lekpuntje schoon- en drooggemaakt. En daarna de boutjes van het kleppendeksel voorzichtig iets aangedraaid. Zou dat genoeg zijn? vroeg ik me af. Nou is er eigenlijk maar 1 manier om dat te testen.
Pak aan, helm op, tas in de motor, en op weg. Naar de A30, dan Barneveld, en binnendoor naar Nijkerk. Daar bij een tankstation gestopt. Tanken en controle. En nee, geen olie waar het eerst wel was. Zou het over zijn?
Over de brug de polder in, richting Harderwijk. Ook bij Harderwijk even kijken. Nee, geen olie. Dan maar terug naar huis. Elspeet en Nieuw Milligen binnendoor, bij Kootwijk de snelweg op, en via de A30 weer naar Ede. Een laatste controle: weer droog.
120km gereden, max. 125 km/u. Dus echt heel kalm was het niet.

En zo verdenk ik dan toch die kleppendeksel boutjes van het lekje.

Harmony,
Hans.
( als ik niets los hoef te halen, moet ik misschien iets vast draaien ......... )

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 12 juni 2015 08:35 
Denk er aan, met kwartslag stopen voordat het afbreekt. Dat dan wel weer.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 juni 2015 08:48 
Ik zat me net vanmorgen te bedenken... er lekt geen olie meer, misschien is er al zoveel weggelekt dat er niets meer is om te lekken. Of werd de CX zo warm dat de olie aan de buitenzijde verdampt is, of.... of.....

Lekker he, zo'n doemdenk hoofd....

Positief gedacht is het probleem, oftewel de uitdaging, weer onder controle. Motor is klaar om op 30 juni de 500-challangers op te gaan zoeken.

Harmony,
Hans.
( kan door de bomen de regen zien vallen, of zo iets..... )

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Olie van ergens....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven