Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Achtervering verstellen?

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Wesenbeek
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 juni 2015 09:11 
Heb sinds kort een cx500 custom voor de vrouw welke richting caféracer gaat. Vrouwtje is echter slechts 1.60 groot, dus het hele spel moest flink zakken. Voorvork inmiddels flink stuk doorgestoken (cm of 3) en dat is al stukken beter.
De achterste vering staat op zijn hoogste stand, dus die moet ook een paar tikken hebben, echter hoe stel je die? Moeten de veren er daarvoor af of kan dat ook zo?

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 juni 2015 09:26 
Sommige veren zijn niet te stellen.
Als er origineel op zit, dan kun je het stellen door er een speciale haak sleutel op te zetten.
Onder aan de veer zit een onderdeel dat je kan verdraaien. Hierdoor komt er minder spanning op de veer te staan.

Een andere mogelijkheid is om veren te kopen die 28 tot 30 cm lang zijn.
Die je nu hebt is 30 tot 32 lang.

En eventueel banden monteren met lagere wang.
Ook dat is nog een optie.


En neem even contact op met amsilverwing, geloof ik uit den helder.
Hij heeft voor zijn vrouw ook heel wat zaken aan gepast.


groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 30 juni 2015 10:15 | Aangepast door: marcobecker 
André Meuwese

www.ameuwese.nl

Hem bedoel ik, hij heeft ervaring mee met het verlagen van een cx
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 30 juni 2015 10:47 
Kijk even hier.

http://ameuwese.home.xs4all.nl/cx500.htm

Joke is 1.58 meter en heb de motor ook flink moeten verlagen.
In de voorvork kun je een bus in zetten, zie tekening.
De achter veren zijn van een harley davidson die zijn korter daar kwam ik later achter.
Vergeet ook niet de bok in te korten.
Aan het zadel kun je ook iets doen.
succes
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Wesenbeek
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 30 juni 2015 11:15 
marcobecker:
Als er origineel op zit, dan kun je het stellen door er een speciale haak sleutel op te zetten.Onder aan de veer zit een onderdeel dat je kan verdraaien. Hierdoor komt er minder spanning op de veer te staan.

Dat is bij deze het geval, ik mis alleen zo'n haaksleutel. Andere manier om die te verdraaien??

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 30 juni 2015 11:31 
Pak dan een waterpomp tang, let op, dat geeft misschien wel krassen. Geef er even een paar klappen op met de rubberen hamer. Dit draai deel kan vast gaan zitten door vuil / zand / roest.

Die haak sleutel zou bij honda gereedschap moeten zitten.
Kijk bij het achterlicht onder het zadel bij het oer model, en bij het c model zit het aan de rechterkant achter het zij kapje in een blauw rol. Daar zou die haak sleutel moeten zitten.
groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 30 juni 2015 12:14 
haaksleutel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 30 juni 2015 12:45 
goed bezig mast,,,
de grap is dat ik meer zaken zie die je aanpast.
Wel zo lekker.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Wesenbeek
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 30 juni 2015 15:20 
Ja ken die dingen wel, maar zat geen gereedschap bij. Ga 't wel op de primitieve manier proberen....

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 juni 2015 21:43 
De vering is bedoelt om het wiel een vrije slag te geven op een oneven wegdek (kuilen drempels) zonder dat de maximale beweging gemaakt wordt.
Bij minder gewicht op de motor de lage stand bij meer gewicht de hoge stand.
Om de motor lager te krijgen en toch goede demping te behouden zul je iets kortere vering moeten plaatsen, bij sommige motoren worden dan bijvoorbeeld de wishbones vervangen bij de ophanging van de vering.

De vering doet meer dingen dan de meeste mensen in de gaten hebben dat is dus iets om rekening mee te houden.
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 30 juni 2015 22:33 
Hoi Cosmar,

ik heb blijkbaar ook iets niet in de gaten. Heb ik "wishbones" op de CX? Nooit geweten, waar zitten die of hoe moet ik dat zien - leg 'ns uit?

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Wesenbeek
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 1 juli 2015 08:44 
brinkcx:
De vering is bedoelt om het wiel een vrije slag te geven op een oneven wegdek (kuilen drempels) zonder dat de maximale beweging gemaakt wordt. Bij minder gewicht op de motor de lage stand bij meer gewicht de hoge stand

Daarom juist. Staat nu op de hoogste stand maar mijn vriendin is vrij licht, dus zakt weinig in. Dat bedoel ik met verlagen. Tandje minder maakt 'm als het goed is wat weker toch?

Schrijver cosmar

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 1 juli 2015 10:12 
De totaal lengte van de schokbreker blijft hetzelfde.
Het verstellen zorgt dat de veer stugger of slapper wordt.
Zet je de veer te slap word de motor zweverig. Staat de veer te stug dan stuiter je over elke steentje alsof het de Alp duez is.

@ brink. Andere motoren. In het geval van een collega met korte benen een diversion 900.
Andere beugels bij een pro-link zou ook moeten werken maar die zijn mijn wetens nooit in andere maten gemaakt.
een mooie blauwe uit 79, en een vreemde groene uit 97 nu zelfs een gele 650E. Alle stamtafels zijn mij bekend.

Schrijver Teto

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 1 juli 2015 10:16 
Frans, Op een E ( dus niet op een C ) zitten Wishbones.
Dat zou jij toch moeten weten.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 1 juli 2015 22:39 
Teto, Cosmar,

ik heb nooit een E gehad en de enige "wishbones" in veersystemen die ik ken zitten op auto's met onafhankelijk afgeveerde wielen. Snap het dus nog niet echt.

Stel voor dat je me dat op SJK maar eens uitlegt . Zonodig zorg ik dan wel voor extra vulling van de glazen (dat moet niet verlaagd).

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Achtervering verstellen?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven