Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX 500 1980 vonkt maar aan een kant

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Twinkie70
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 juli 2015 19:50 
Hallo forumleden.
Ik heb een groot deel van het forum doorgelezen en er zijn vele topics over slechte ontsteking of geen ontsteking. Mijn probleem is net even anders dan wat ik gevonden heb vandaar dat ik jullie mijn probleem even wil voorleggen.
Ik heb een CX500 uit 1980. Deze vonkt aan de rechtercylinder, maar links niet. Aangezien ik een donorblok heb ben ik begonnen met het vervangen van de bobine, de CDI en de pulsgever achter de achterdeksel van het blok. Maar het probleem blijft. Ik heb daarna het electrisch systeem laten doormeten bij een kennis en hij zegt ( ik heb van electriciteit geen verstand) dat alles voor en na de cdi in orde is. Dat zou dus duiden op een defecte CDI. Mijn probleem hiermee is echter dat beide motoren liepen en ik het dus meer dan toevallig vind als toevallig allebei de CDI's tegelijkertijd precies hetzelfde probleem vertonen. Met beide CDI's vonkt hij alleen rechts!!
Kunnen jullie hier iets mee? Ik zou graag jullie raad krijgen voordat ik een nieuwe CDI koop. Oh ja, ik woon in Duitsland en ik ken hier niemand die ook een CX heeft om zijn CDI even te lenen.

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 juli 2015 19:57 
zijn de weerstanden uit de bougiedoppen gehaald en vervangen door een veer zijn de kabels niet aangeslagen (groen)
bougies omgewisseld aansluitstekkers van de bobines schoongemaakt is de aarde van de bobines goed ?? is de aarde van het blok goed?
allemaal zaken om goed na te lopen.

Schrijver Twinkie70
Gast 
#3 | Geplaatst: 14 juli 2015 21:31 
Ja, ja en ja. Ik heb zelfs andere bobine geprobeerd. Als ik de stekkerdraden van de bobines omdraai dan vonkt links ipv rechts. Dus de bobines zijn goed.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 juli 2015 22:53 
Tja, raar spul die CX-en......

Je hebt het systeem laten doormeten zie je. Wat heb je laten meten? En wat waren de resultaten.
Ik geef hieronder even het tabelletje zoals de waarde ongeveer moeten zijn.

wit blauw 77 – 95 Ω
wit groen 387 – 473 Ω
blauw groen 464 – 568 Ω
oranje groen 95 – 116 Ω
lichtblauw groen 95 – 116 Ω
oranje-rood groen 81 – 99 Ω
lichtblauw-rood groen 81 – 99 Ω
oranje-wit groen 185 – 225 Ω
lichtblauw-wit groen 185 – 225 Ω

Ik weet niet welke set van draden voor de linkerkant is, maar vermoed dat het oranje is.

Harmony,
Hans.
( ook als het niet kan, kan het vaak toch )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 juli 2015 22:53 
Welke pulsgever heb je vervangen? Die achterop het blok zijn alleen voor de vervroeging, die IN het blok voor links zou defect kunnen zijn.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 juli 2015 22:56 
Mijn idee ook, Frans. Vandaar de ohmse waarden.

Enne, als je ergens aan een Ignitech Cx500 ontsteking kan komen, zou ik dat proberen.

harmony,
hans.
( die soms hetzelfde, maar vaker toch wat anders denkt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Twinkie70
Gast 
#7 | Geplaatst: 15 juli 2015 10:09 
# hansv, ik ga het proberen
# brinkcx, ik heb inderdaad die pulsgever achterop het blok vervangen
Ik lees op het forum vaak over de Ignitech. Moet ik die uit SZechie bestellen of kan dat ook in Nederland?

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 juli 2015 11:13 
Ik weet dat Norby laatst nog een poging gedaan heeft een groepsinkoop te doen om de prijs te drukken (zie hier). Misschien dat er nu meer interesse is?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Twinkie70
Gast 
#9 | Geplaatst: 15 juli 2015 13:21 
Ik heb de Ohms gemeten, ik heb het lijstje van hansv helaas niet kunnen gebruiken omdat de kleuren bij mij niet meer goed te onderscheiden zijn, daarom heb ik de stator check van http://cx500forum.com/mediawiki/index.php?title=CDI_Ignition_Test gebruikt. deze gebruikt nummers en is dus met verkleurde en vuile draden goed te gebruiken.
Uitkomst:
LH low speed coil moet 95-116 geven maar geeft helemaal niets
Source coil low speed moet 387-473 geven maar geeft 299

Wat zouden jullie mij nu adviseren? En als ik de CDI moet vervangen, neem ik dan die van Ignitech of de CDI van Aki Lotjonen, al weet ik niet hoe ik die moet bestellen want ik vind van hem nergens een nummer of internetsite.

Schrijver Twinkie70
Gast 
#10 | Geplaatst: 15 juli 2015 13:52 
ik heb net mijn donorblok doorgemeten en die geeft alles goed aan behalve 5-9 Source coil low speed. die moet tussen de 387 en 473 zijn maar geeft 299 aan. Deze stator kan ik dus niet gebruiken neem ik aan?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 15 juli 2015 16:03 | Aangepast door: Hansv 
Klink logisch: Links geeft geen vonk, en de spoel "Left Hand Low Speed" geeft geen meetresultaat......
Als je het echt wilt proberen dan denk ik dat het misschien nog net gaat lukken met je donorblok stator. Maar !!! Ik zou het niet doen. Ook die stator is al aardig op z'n retour.

Ignitech monteren is het snelste, en eenvoudigste.

Nieuwe stator monteren is het dichts bij het origineel.

En de prijzen zullen elkaar niet al te veel ontlopen, denk ik zo.

Harmony,
Hans.
( die 8 jaar geleden een nieuwe stator in de CX kreeg )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Twinkie70
Gast 
#12 | Geplaatst: 15 juli 2015 16:08 
Als ik een Ignitech monteer, hoef ik dan de stator niet te vervangen?

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 15 juli 2015 17:55 
Volgens mij gaat een ignitech juist niet helpen. Die helpt vooral wanneer je low en high speed coil kapot gaan/zijn, maar volgens mij niet wanneer die pulsers kapot zijn.

De ignitech heeft toch ook die 2 pulsers nodig om signaal te krijgen wanneer hij moet vonken, of ben ik nu mis?

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 15 juli 2015 18:24 
Ik ben eigenlijk vrij zeker dat het blok er uit moet als die LH low speed coil geen waarde geeft. Dan moet je die door andere vervangen, alleen vind je die niet meer nieuw. Dat zijn die twee halve manen die rond de stator zitten.

Dan heb je die low speed coil, die 5/9. Ignitech kan dat wel oplossen dat is geen probleem, maar het blok moet er toch uit voor die coils dan kan je evengoed ook je stator vervangen.

Je hebt een g47 stator en g8 stator. G8 moet je sowieso ignitech bij nemen. G47 stator is duurder dan de g8, maar vind je bij david silver voor zo'n 100 euro. G8 weet ik niet juist, maar daar moet je sowieso ignitech bij kopen.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 15 juli 2015 19:20 
Ik denk zo eventjes dat Boterkoek gelijk heeft.....

Alles bij elkaar lijkt het me dus dat de 'LH low speed coil' uit het donorblok gehaald moet worden, er een nieuwe stator besteld moet worden, en dat na succesvol inbouwen van een en ander alles weer gewoon zou moeten werken. En ik zou dan, omdat je toch van alles gaat vervangen, de G47 stator kiezen, met de originel CDI. Maar da's een persoonlijke keus.

Harmony,
Hans.
( samen komen we er wel uit )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX 500 1980 vonkt maar aan een kant

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven