Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Koppeling gesloopt

 
Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 aug. 2015 14:04 
Vandaag heb ik mijn koppeling uit elkaar gehaald omdat hij niet ontkoppelde.
Alles mooi schoon gemaakt, alle bramen afgeslepen en de putjes in de korf weggeslepen.
Platen nagemeten, dikte ca. 2,75 mm gemiddeld.
Voor de rest niet verroest e.d., zag er goed uit naar mijn mening.
Alles weer mooi in elkaar, maar toen de boutjes te vast gedraaid, 2 busjes van het achterste deel van de koppeling afgebroken.

Weet iemand of deze los te krijgen zijn?
En wat moet ik aanhouden als ik ze weer vastdraai?
Vast is vast?

Wil het de volgende keer niet weer verkloten.

Wat is bij jullie de stand van de hevel op het koppelingsdeksel als jullie de koppelingshendel ingeknepen hebben?
Naar mijn mening moet de hevel van horizontaal naar helemaal vertikaal, maar ik weet niet niet zeker.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 aug. 2015 18:04 
Zoek het eens op cmsnl.com dan zie je of je ze apart kan verkrijgen. Kan je Engels? Ga dan eens naar hoofdstuk "clutch". Zoek anders een werkplaatshandboek. http://coodie.com/cx/

Welke boutjes zijn het? Die met de veren? Foto doet veel. Is de drukplaat gebroken of wat bedoel je?

Platen blauw verkleurd? Koppelingsveren nagemeten? Wel goed in elkaar gestoken? Als je ze aandraait, denk dat dat 6mm bouten zijn als ik me niet vergis dus tussen 9-12 kg/m. Ik doe gewoon vast, vast is vast en eventueel met wat loctite als je het niet vertrouwt.

Hevel moet niet volledig verticaal komen te staan. Denk dat die nog geen 45 graden staat zelfs. Nogmaals, gebruik een werkplaatshandboek.

Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 aug. 2015 18:56 
Hee, dat werkplaatshandboek is wel handig.
Zal ik een doorheen lezen.

Drukplaat

Hier zijn 2 pinnen van afgebroken.
Ik dacht dat ze echt vast moesten, maar de volgende keer draai ik ze met de hand vast tot ze niet los meer staan en dan nog een klein slagje en klaar.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 aug. 2015 00:22 
ja, reuze handig, zo'n boek

Het gebeurt wel vaker - joh, hoe zou ik dat nou weten - maar reparatie schijnt ook te kunnen al heb ik 't zelf nooit geprobeerd, kijk eens hier (klik)

Vastzetten met loctite lijkt me een goed idee.,

succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 aug. 2015 08:58 
Bericht stukje van boterkoek,,,
Lees ik het goed?????

Lees even mee,
Als je ze aandraait, denk dat dat 6mm bouten zijn als ik me niet vergis dus tussen 9-12 kg/m. Ik doe gewoon vast, vast is vast en eventueel met wat loctite als je het niet vertrouwt.


Zie ik dat nu goed? 9-12 kg meter??? zo dat is veel. Wat wil je er mee vast zetten?
Cilinderkopbouten halen nog niet eens 6,5 kilo gram meter........ Laat staan 9-12 op een m6 boutje...

hierdoor ben ik gedwongen om toch maar even de boeken er bij te pakken.
Ik lees bij standaard boutje M6 0,8-1,2 kilo gram meter.
en of M6 x20mm specifiek: 1,5-2,0 kilo gram meter. ( versnellingsbak boutjes)
Ik zelf zou niet hoger gaan dan 1,5 kilo gram meter. Vast zat.

centrale moer zit wel behoorlijk vast: 8-10 kilogrammeter, en dat is hoog.( gevalletje lucht sleutel,.,,,,,,)
Misschien heb je wat aan deze getallen.

Getalen komen uit: motorfiets techniek Honda peters motorboeken Deventer.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver toto

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 aug. 2015 13:16 
Volgens 't oerhandboek moet je 'n kwartslag voor afbreken stoppen.
Alleen nog de Savage en de Guzzi

Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 aug. 2015 14:50 
Gisteren heb ik dat topic eens doorgelezen en vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en de drukplaat gerepareerd.
Ik moet zeggen, volgens mij is het goed gelukt.
De goede ook direct gedaan om extra stevigheid te krijgen.

Kapot

Gemaakt

Gemaakt

Allemaal weer stevig

Toen alles in elkaar gezet, maar het lukt nog steeds niet.
Ben er achter gekomen dat ik de lifterplate verkeerdom had zitten.

Lifterplate verkeerdom

Deze heb ik omgedraaid, maar het werkt nog steeds niet.

Nu heb ik gemeten wat de afstand is van de rand van het koppelingshuis (rand als je het deksel eraf haald) tot aan het lager.
Dit is ongeveer 14 mm.

Het asje (lifter piece) in het deksel van het koppelingshuis steekt maar 11 mm uit.

Dus het asje zal nooit het lager raken om e.e.a. in elkaar te kunnen drukken.
Dat is dus wat ik niet begrijp.

Snappen jullie wat ik bedoel en hebben jullie enig idee wat het kan zijn?

Is er toevallig iemand in de omgeving Veenendaal die er verstand van heeft en er naar kan kijken voor mij?

Ik hoor het graag.

Schrijver Boterkoek
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 aug. 2015 17:45 
Das een typfout he Marco en dat weet je ook wel. Tis dus 0,9-1,2 kg/m maar vast is vast.

Ik woon zeker niet in de buurt anders kwam ik eens langs. Zeker dat dat paddestoeltje het lager niet raakt? Ik zou hem eens in elkaar steken en met kabel testen. Anders zit er idd nog iets verkeerd.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 aug. 2015 17:56 
Ik wil best even ernaar kijken, en twee weten meer dan een. Maar ik heb het nog nooit zelf bij het handje gehad...... Ben dus geen ervaringsdeskundige, en moet alles uit het boekje (van Peters) doen.

telefoon nr volgt in PB

Harmony,
Hans.
( de wel wil, maar misschien niet kan helpen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 aug. 2015 18:48 
Ik kan ook wel even komen kijken. Kan vanavond. Ik hoor het nog wel.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 7 aug. 2015 22:45 
Nou, vanavond samen met Marco (jimi) aan het sleutelen geweest.
Ik had de koppeling niet goed in elkaar gezet en nu lijkt het goed te zijn.
Ik had 1 van de stalen platen niet goed gemonteerd en hem met het aandraaien krom gedraaid.
Met wat handigheidjes de plaat weer redelijk recht gekregen.
Marco gelijk laten zien dat je vaak te bang bent en dat een cx ook prima loopt zonder olie.

De koppeling voelt goed aan, maar heb het idee dat hij nog niet ontkoppeld..
Ik denk dat ik over een tijdje gewoon een keer ga proberen te rijden en kijken of de koppeling dan los komt.
Zo niet, dan ga ik dan weer verder zoeken.

Marco, bedankt voor de hulp en ook dank aan Marco B voor alle adviezen per mail.

We komen steeds een stapje verder.

Schrijver Gerard Nab

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 6 dec. 2015 12:08 
Gisteren de motor uitgeprobeerd en de koppeling werkt.
Hij giert wel, dus ik moet hem iets minder strak afstelen denk ik.
Maar de reparatie is vooralsnog gelukt.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Koppeling gesloopt

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven