Zoals Arnold al zei, gebruik bij voorkeur de originele adapter.
Probleem nu is waarschijnlijk (ook?) dat de ontluchting/slang te dun en te kort is. In de neergaande slag van de zuigers wil er even snel zo'n halve liter lucht naar buiten en daar komen dan de nodige olie spetters mee (hier van het vliegwiel) De standaard ontluchting is ruimer en gaat eerst omhoog zodat de meeste olie langs de wand terug de motor in kan lopen dat gaat hier niet zo goed lukken lijkt het en dan kom het in 't filtertje. Dat allemaal nog afgezien van overdruk door "blow by".
Overigens is er in de standaard ontluchting normaal wel degelijk een olieopvang aanwezig, onder in/aan het luchtfilter. Bij de GL types is dat zelfs een klein apart tankje, bij de Z/A/B/C onderin filterhuis. Daar hoort dan een slangetje aan te zittten met een dopje onderaan er in. Dat dopje moet je er als onderdeel van normaal onderhoud zo nu en dan eens afhalen om de opgevangen olie weg te laten lopen. Bij veel CX-en is dat dopje al lang verdwenen....
plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰