Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olie carterontluchter

 
Schrijver Davy
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 22 sept. 2015 13:18 
Hallo
Heb een tijdje geleden een caferacer gekocht en verder in orde gezet, maar er blijft echter 1 probleem over en dat is dat er redelijk veel olie Door mijn carterontluchter word gelost, ik heb al een Opvang bakje gemaakt werkt niet ,een buisje ophoog laten komen met kelkje werkt ook niet, dus vrees ik dat ik onderdruk heb Door slijtage kan dit ? En kunnen die zaken opgelost worden zonder heel de blok uit een te halen ?

Mag

Schrijver Arno Luierweert
Gast 
#2 | Geplaatst: 22 sept. 2015 15:33 | Aangepast door: Arno Luierweert 
Gewoon terug in het blok toch.

Geen CX heeft een opvang bakje voor de olie.

Je had zeker het hele blok eronder.

Groet Arno

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 22 sept. 2015 16:05 
Normaal hoort de carterventilatie uit te komen in het luchtfilter. Maar met café racers kan dat wel eens anders zijn. (open luchtfilters)
Maar dan nog hoort er niet heel veel olie uit te komen. Het kan zijn dat er teveel olie in het blok zit. (peil je wel op de juiste manier?)
of je blok is zo versleten dat de olie eruit gegooid wordt.
Compressie meten en je weet meer.
Hoeveel olie gebruikt je motor per 1000 km? Bij meer dan 1 liter per 1000 km zou ik me zorgen gaan maken.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Davy
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 22 sept. 2015 20:59 
carter CX
Het olie peil is correct. Ik hoop dat je op deze foto kan zien wat ik gedaan heb.
Maar goed, ga de compressie meten en hoop zo meer te weten te komen.
Maar vrees het ergste eigenlijk.

Alvast bedankt

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 sept. 2015 21:37 | Aangepast door: A Koopmans 
Hoi Davy op dat inspectie gat hoort normaal een adapter met een interne kamer deze kamer is zo gemaakt dat de overdruk van het blok hierin wervelt(rond draait) en daardoor de olie van de lucht separeert
dat onderdeel heeft men hier laten vervallen en er gelijk een slang op gezet de overdruk blaast nu de olie zo uit het blok

de olie komt van het vliegwiel waar de merktekens op zitten en wordt als het ware zo het gat in geslingerd en de overdruk in het blok doet de rest

Naar mijn mening moet je gewoon dat onderdeel terug er op zetten en het probleem is over

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 sept. 2015 00:38 | Aangepast door: brinkcx 
Zoals Arnold al zei, gebruik bij voorkeur de originele adapter.

Probleem nu is waarschijnlijk (ook?) dat de ontluchting/slang te dun en te kort is. In de neergaande slag van de zuigers wil er even snel zo'n halve liter lucht naar buiten en daar komen dan de nodige olie spetters mee (hier van het vliegwiel) De standaard ontluchting is ruimer en gaat eerst omhoog zodat de meeste olie langs de wand terug de motor in kan lopen dat gaat hier niet zo goed lukken lijkt het en dan kom het in 't filtertje. Dat allemaal nog afgezien van overdruk door "blow by".

Overigens is er in de standaard ontluchting normaal wel degelijk een olieopvang aanwezig, onder in/aan het luchtfilter. Bij de GL types is dat zelfs een klein apart tankje, bij de Z/A/B/C onderin filterhuis. Daar hoort dan een slangetje aan te zittten met een dopje onderaan er in. Dat dopje moet je er als onderdeel van normaal onderhoud zo nu en dan eens afhalen om de opgevangen olie weg te laten lopen. Bij veel CX-en is dat dopje al lang verdwenen....


plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 sept. 2015 09:24 
olieschraap veren en zuigerveren versleten. Of zitten vast.
Eventueel verkeerde olie gebruikt. Ik weet dat er een paar goedkope semi syntheet olie soorten worden verkocht met een hoog verdampingsgehalte.

Verkeerde dikte olie.
Olie te hoog in het blok??

https://www.youtube.com/watch?v=0tHxMRrv0mU

En ik kan het niet zien bij jouw cx500, maar als je nog de originele luchtfilter / luchtfilter huis hebt, dan moet het luchtfilter schoon zijn.
Vooral bij de 650 modellen is dit een bekent groot probleem. Als het lucht filter dicht slaat, zal de onderdruk in het blok enorm toe nemen, met als gevolg dat het blok aardig vacuem wordt gezogen. Wat weer tot meer olie afdampen tot gevolg heeft, en die doen dan weer het lucht filter dicht slaan.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Davy
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 sept. 2015 11:07 
Orgineel zit daar eigenlijk gewoon een dop op dus van die orginele adapter zie ik niet direct iets terug.
Ik dacht nu van de linker en rechter cilinder een ontluchtingsmogelijkheid te maken en die met een verbindingsstukje aan elkaar te koppelen en zo in een potje laten terechtkomen. Nu ligt dat ontluchtingsgat volgens mij gewoon te laag.
Maar alvast allemaal bedankt voor der hulp en zodra er resultaat is laat ik het weten.

Greetz

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 sept. 2015 11:54 
Als er 'gewoon een dop' op gezeten heeft, dan zou er op de beide cilinderkoppen een pijpje moeten zitten van de ontluchting.....
Hoef je niet te maken, dat 'hoort' er dan te zijn. Ben je al weer bijna klaar.

Harmony,
Hans.
( pijpje op cilinders: is een z of A blok )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 sept. 2015 13:43 
Bij sommige cilinderkoppen zit de ontluchting ook boven aan.
Neem de latere GL500 en CX500E modellen.
Daar zit het dus boven aan.

Maar ik kan je vertellen dat dit niet zoveel uit gaat maken.
Probeer het maar uit, en mocht het lukken, of juist niet, dan zien we je wel weer terug hier op de site...
En als je wel wat hebt gevonden wat werkt, laat het dan ons zeker weten.
Is altijd leerzaam.
groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 23 sept. 2015 17:05 | Aangepast door: amsilverwing 
dit bedoeld A Koopmans

ontluchting

Je ziet ook hoe hoog de slang zit.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Victor Merison
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 sept. 2015 09:24 
Als de compressie correct is, dan moet het lukken met een langere slang. Carterontluchting was vroeger feitelijk bedoelt om de overdruk naar het luchtfilter te brengen en zo de directe vervuiling van de buitenlucht te beperken.
In oude auto's de carterontluchting verleggen was ook een manier om je benzineverbruik met grofweg 10% te verbeteren omdat je minder vervuilde lucht in je carburateur/verbranding kreeg..
Mijn caferacer (sorry Hans..) heeft ook een lange slang die hoog uitkomt onder de tank, werkt prima.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olie carterontluchter

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven