Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Achterdeksel pakking vervangen

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 okt. 2015 11:14 | Aangepast door: Hansv 
De CX heeft een olielek, niet genoeg om te druppelen, maar wel genoeg om met grotere regelmaat dan voorheen steeds dat dure spul er bij te moeten gooien.
Samen met Frans is de meest waarschijnlijke oorzaak vervangen, namelijk de cilinderkop-pakking. Tevens werd ook het deksel rubber vervangen door een gloednieuw exemplaar. Toch, na het ritje naar huis, zat er weer een flinke laag olie op de linkerzijde van het blok.

Ik verdenk nu, helaas, de achterdeksel pakking.

Dat is wel iets meer werk als een koppakking, maar uiteindelijk wel te doen.

Komt de vraag:
In 2010 is de waterpompseal vervangen. ( lees HIER ).
Als ik nu die zaak los moet halen, om de achterdeksel pakking te vervangen, moet er dan ook weer een nieuwe seal in?

Ik zal toch wel wat onderdelen nodig hebben, zoals het beruchte koperen ringetje, en misschien een waterpomp rubber, en een .....

Harmony,
Hans.
( het graag weer in orde wil hebben )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 8 okt. 2015 13:29 
Tsja, als het achterdeksel toch los moet, kan je beter het zekere voor het onzekere nemen en de seal meteen vervangen. Stel je doet het niet en als het later toch blijkt te lekken, kan het blok er weer onderuit en heb je ook weer een nieuwe achterdeksel pakking nodig.
Als je na 2010 veel km's hebt gemaakt (60.000+) kan het verstandig zijn om ook de nokkenasketting meteen te vervangen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 okt. 2015 14:34 
Ik weet dat de stator is vervangen in 2008, km stand 012500. Nu staat de km teller op 056547. De nokkenasketting is in de afgelopen negen jaar nog nooit vervangen, en in 2010 zei Theo dat 'ie nog wel een flink eind mee kon. Maar ja, dat is dan ook al weer ruim 40.000 km geleden. Die ketting zit er minstens 60.000 km in......

Dus minstens de Waterpomp Seal en de Nokkenasketting....

Harmony,
Hans.
( die nu ziet dat het groot onderhoud een erg groot onderhoud aan het worden is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 8 okt. 2015 14:55 
nokkenas ketting kan lang mee gaan, maar meer dan 60.000 kilo meter is hij aan vervanging toe.
De meeste slijtage zit dan in de ketting.
Spanners kun je nog wel eens her gebruiken. Alleen daar kom je pas achter als je een nieuwe ketting er in monteert
Daarnaast wil ik ook aan geven dat de waterpomp seal het beste toch vervangen kan worden.
Na 1 jaar of 15.000 kilo meter blijkt dat dit onderdeel het niet leuk vind om los gehaald te worden. Het is dan nog niet versleten, maar geeft vaak wel problemen. Ik zelf monteer altijd een nieuwe seal. Ja, heel snel. Alleen als blijkt dat binnen 500 kilo meter er iets niet goed was, of toch fout is gegaan, dan laat ik de seal zitten, Maar bij twijfel, en dat heb ik heel snel, dan vervang ik die seal gewoon.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 okt. 2015 15:12 
dat was het dus niet. maar een pakking voor achter heb ik ook nog wel en de brug hier in de garage is nog leeg.....
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Achterdeksel pakking vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven