Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Het lek in beeld

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 okt. 2015 23:01 | Aangepast door: Hansv 
Er is (door mijzelf) al veel geschreven over het lekje van de Rode Rakker. Een poging om het lek bovejn wate...olie te krijgen door de koppakiing te vervangen, een mogelijke oorzaak, mislukte. 't Lek zat ergens anders.
Tip van Frans: Maak het blok schoon, gooi een handje meel over het blok en ga rijden. Daar waar het meel het eerste zwart wordt, daar komt de olie vandaan.
Advies opgevolgd, en kijk, daar zit het lek. De foto is een zoek plaatje, geef ik toe. De foto is genomen met een iPhone, die net over de linker aanzuigbuis is gestoken. Aan de onderkant is de rand van die aanzuigbuis nog te zien, en men kijkt recht naar beneden, op het blok. Het witte gedoe is de meel, het zwarte puntje daarin de olie, die na vijf minuten daar tevoorschijn kwam.
De plaats is de scheiding tussen het achterdeksel en het middendeel, ter hoogte van de bovenste grote bout die het waterpomp deksel tegen het achterdeksel drukt, net iets meer naar achteren dan de doorgang van de waterpijp. En nee, er is geen olie in het water, en ook geen water in de olie, dat is meermalen gecontroleerd.
lek

Harmony,
Hans,
( die er erg mee bezig is )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 okt. 2015 23:11 
Hans gefeliciteerd met de vondst, hebben we weer iets "interessants" om over te praten op de Veluwestamtafel a.s. woensdag .

Gr. Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 24 okt. 2015 23:30 
Goed gevonden!
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 okt. 2015 09:13 
Geweldig dat het lek gevonden is. Nu is een adequate oplossing nabij.
Wat een een goede tip van Frans om er meel op te gooien! Briljante aanpak.
Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 25 okt. 2015 16:47 | Aangepast door: MAST 
Misschien is het op te lossen door de bouten van het achterdeksel nog eens na te trekken? Zou een hoop werk en kosten schelen!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 25 okt. 2015 22:51 
Dat lijkt mij ook. Bovendien kan ik me voorstellen dat er methoden zijn om het lek van buitenaf te dichten, bijv afkitten. Voor die paar druppels zou ik in elk geval niet speciaal het blok open halen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 okt. 2015 19:53 | Aangepast door: Hansv 
Afgelopen zaterdag is het motorfiets weer helemaal in elkaar gezet. En afgelopen zondag was het dan ook: lek of geen lek, ik ga rijden !!!
Al weer veels te lang niet op de motor gezeten dus.
Het werd niet Rotterdam, maar Bodegraven, toch zo'n 75 km over de snelweg. Daar even gecontroleerd hoeveel olie er nou langs de zijkant liep. Huh? Niets? Euh..... Dan maar terug rijden.
Thuis weer gekeken. En weer niets. Komt vast door het meel, is het lek dichtgebakken. Meel, olie, warmte..... er zijn wel gekkere dingen gebeurd.

Op maandag even wat serieuzer gedaan, inlaatstuk weggehaald en ik kon precies zien waar het lek zit. Daarna alles netjes schoongemaakt, weggepoetst en met ammoniak gereinigd. Tubetje met vies spul, siliconenkit voor hogere temperaturen, gehaald, en dat er min of meer netjes opgesmeerd. En een beetje laten drogen.

Vanmorgen naar kantoor per motor, bij terugkomst geen lekkage vastgesteld.
Dan maar eens iets anders doen.....
Vanmiddag eventjes naar Kleve gereden, en weer terug. In Kleve bedacht ik me dat geen olie door het lek ook kan betekenen dat er te weinig olie in het blok zit. Ai!
Maar nee, na terugkomst in Ede gepeild: netjes op de helft van de markeringen.......
Morgen dus per CX naar de stamtafel....... hoop ik....

Harmony,
Hans.
( die blij is dat de vieze klodder spul achter het inlaatstuk verborgen zit )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 28 okt. 2015 17:50 
Je had beter in kleve naar je olie kunnen kijken, GrWim

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Het lek in beeld

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven