Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Ik zie er een gat in.....

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 nov. 2015 10:34 | Aangepast door: Hansv 
Het komt wel eens voor dat iemand verzucht: 'ik zie er geen gat meer in' , een goed Nederlands spreekwoord wat betekend dat men er geen oplossing meer voor heeft.
Helaas , ik zie er wel een gat in, zo wel links als rechts

Een paar weken geleden hebben Erik en ondergetekende de nogal rotte balanspot van de Rode Rakker vervangen.
Van de toen al niet passende uitlaatbochten had ik een centimetertje of zo afgezaagd, om ze wel te laten passen. Dat stukje was bewaard, en er door Erik vakkundig weer opgelast. Maar hoe goed Erik ook is in lassen, hij zag het toen even niet zitten om ook het afgezaagde stukje van de binnenpijp weer op z'n plek te krijgen. Dat werd toen achterwege gelaten.
( als ik iets verkl**t, doe ik dat ook goed).


Omdat mijn Rakkertje toch wat bezig was met ploffen werd de uitlaat nagekeken. Ja, de rechterdemper heeft een gat. Die moet vervangen worden. Ik hoop eind februarie beide dempers te kunnen vervangen. Tot dan mag 'ie wel een beetje ploffen.

Maar waar de demper de H-box in gaat zit, vlak na de opgelaste ring van de bocht, een gat. Zowel bij de linker als er rechter bocht zit dat gat daar. En gek genoeg aan de boven zijde. Ik heb er even geen idee van wat dat daar moet. Nou ben ik toch al geen ster in uitlaatgas stromen en de derhalve techniek, maar weet iemand hoe en wat? Ik leer graag bij (soms).

gat

Het zou kunnen dat de balanspot niet de juiste is
Het zou kunnen dat de pijp niet ver genoeg in de balanspot is geschoven
Het zou kunnen dat de bochten van een 'C' zijn en niet goed passen op een 'z'
En
Het zou kunnen dat ik weer problemen maak waar ze helemaal niet zijn.......


Wie het weet mag het zeggen, wie het niet weet mag ook wat zeggen.....

Harmony,
Hans.
( die het gat ook gewoon kan dicht maken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 nov. 2015 12:45 
Naar mijn mening hoort dat gat daar niet te zitten, het is dat je ver weg woont anders was/ ben je welkom om ze door mij dicht te laten lassen
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#3 | Geplaatst: 7 nov. 2015 15:25 
Hansv:
Wie het weet mag het zeggen, wie het niet weet mag ook wat zeggen.....

ik weet niet of het wat uitmaakt met welke bochten je erop hebt, volgens mij niks...

groetjes werner (zoek ook nog iemand die straks eens kan lassen voor mij)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 nov. 2015 15:57 
beinhart:
groetjes werner (zoek ook nog iemand die straks eens kan lassen voor mij)

Geen probleem, maar woon niet in de buurt
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 nov. 2015 19:20 
Ja Hans, die gaatjes hebben we die lasmiddag ook al besproken. Ik begreep ook niet waarom ze aan de bovenkant zitten. Aan de onderkant kan ik mij nog voorstellen dat ze condens moeten afvoeren.
Ik wil ze best eens voor je dichtlassen, geen probleem.

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 7 nov. 2015 19:46 
Ik heb het eens even nagezocht. 't Gebeurt wel eens dat ik, na nog wat nadenken en rustigjes overwegen, een ingeving krijg. Zo ook nu. Het gaatje hoort daar kennelijk wel. Ook in de vorige uitlaatbocht zat er op die plek een gaatje, zoals te zien op de foto's in DIT VERHAAL . Ik dacht al: waar heb ik die bochten toch ook al weer vandaan.... En toen wist ik het.

Harmony,
Hans.
( die verder gaat zoeken ..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver peter cxje

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 8 nov. 2015 16:20 
Bij mij zitten in beide cx'en daar geen gaatjes, dus wat ze bij jouw er in doen is me een raadsel.
Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 8 nov. 2015 19:56 
Zowel in de, nu reeds ter schroothoop gevaren, heel oude bochten, als in de wat minder oude nu in gebruik zijnde bochten, zit een gaatje.

Het einde van de uitlaatbocht, waar deze de collector ingaat, is op een paar centimeter van het eind voorzien van een metalen ring, die om de uitlaat zit. Wanneer we nu een uitlaatpakking over dit stuk schuiven, kan deze niet verder dan de ring geschoven worden. Het reeds eerder genoemde gaatje zit net iets verder dan de ring, gezien vanaf de cilinder. De uitlaatpakking blokkeerd het gaatje wat dan ook niet meer zichtbaar is.

Een H-box heeft minder wijde openingen als een collectorbox. De uitlaatpakkingen zijn hier overbodig. Wel is er het probleem dat de uitlaatbochten niet zo heel erg ver in de H-box geschoven kunnen worden. De uitlaatbochten worden dan ook iets ingekort, waardoor het gaatje uiteindelijk binnen de H-box valt, en dus niet meer zichtbaar is.

Overigens: de functie van het gaatje ?? Geen idee.......

Harmony,
Hans.
( die tot het gaatje gaat om het uit te zoeken....... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver norby
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 nov. 2015 21:54 
Hans, het gaatje is volgens mij een soort condensgaatje.
Dit moet eigenlijk onder zitten zodat de condens weg kan druppelen.
De H box was van Jama en zoals gezegd als nieuw.
Het beste maar dat zul je wel gedaan hebben zowel de uitlaatbochen en einddempers van een goede kwaliteit plaatsen.


Dan heb je voor langere tijd geen omkijken meer, gr norby
nb

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 9 nov. 2015 01:02 | Aangepast door: MAST 
Ik vond in mijn archief nog een plaatje van uitlaatbochten van een CXE type.
Op de ene buis is duidelijk te zien dat daar een gaatje zit, net na de verdikte rand.
Waarom? Afwatering van condens zou je aan de onderkant verwachten.

CX bochten met gaatje detail
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver chantal

Bestuur 
#11 | Geplaatst: 9 nov. 2015 10:01 
vrouwenlogica..... om er een schroef ofzo in te zetten zodat de boel vast aan elkaar zit....en niet uit elkaar kan trillen.... is voor mij de enige reden waarom er een gat aan de bovenkant zou kunnen zitten...... zeg zomaar wat en kan er totaal naast zitten

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 9 nov. 2015 10:26 | Aangepast door: Hansv 
Ik ben geneigd er een fabricage-eigenschap of noodzaak in te zien. Het gaatje zit op een plek die onder normale omstandigheden onder een uitlaatpakking valt, of in elk geval binnen de H-box/Collectorbox. Het kan bijvoorbeeld een ophangoogje zijn om de uitlaat in het chroombad te hangen.

Ik weet trouwens wel waarom het gaatje bij de door mij gebruikte uitlaatbochten zichtbaar is:
Mijn Rakkertje is van het CX500(z) type
Deze bochten zijn van een CX500ca.

Het past gewoon niet. De lengte van het stuk wat in de H-box/Collectorbox schuift is te groot.

Een foto vergelijk met foto's van CMSNL bracht mij tot die conclusie.

CX500z CX500ca

Het verschil zit sowieso in de lengte van het stukje NA de opgelaste ring. Misschien zijn er nog meer verschillen

Harmony,
Hans.
( die dus twee gewone voorbochten gaat zoeken )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 9 nov. 2015 15:26 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Heeft het misschien iets met het uitzetten/krimpen bij het warm/heet/worden en afkoelen te maken ?????
Het zou ook nog kunnen, dat hier een verbinding gemaakt wordt met de binnen uitlaatbocht, om deze vast te zetten.?????
(Chantals' vrouwenlogica idee )
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 10 nov. 2015 20:44 
Aangezien het gaatje normaal gesproken onder de pakking zit en er dus geen uitlaatgassen doorheen gaan lijkt me het vermoeden van HansV zelf dat het voor het productie proces is de goede oplossing. Al was 't maar voor 't haakje om 'm in 't chroombad te hangen

Als je naar de voorkant van een (originele) uitlaatbocht kijkt zit daar in de ring ook altijd een gat maar dat is af fabriek dicht gelast.

Als iemand weet hoe die dubbelwandige pijpen gemaakt worden, vertel dan eens? Moet een slimme truuk zijn, ik vind 't knap. Ooit heb ik nog wel eens wat geleerd over pijpjes en er dingetjes mee construeren, maar dubbelwandig buigen stond niet in dat boekje.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Ik zie er een gat in.....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven