Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

olie achterschokbreker cx500e bj 1984

 
Schrijver eric van someren
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 maart 2016 22:33 
heb keerring achter schokbreker cx 500e vervangen wie weet hoeveel en welke olie er in moet bvd eic

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 maart 2016 23:41 
Voor de schokbreker van de GL500/650 staat de procedure voor vullen (met een pers) in het service manual. Dat specificeert ATF en totaal 669cc, en als ik 't goed begrijp regelt de hoeveelheid zichzelf maar ik heb 't nooit gedaan bij gebrek aan een eigen pers.

Dat manual heb je natuurlijk bij de hand en vast wel gelezen, mocht je het even kwijt zijn kijk dan in de QR (klik!) van het USA forum en volg de links naar manuals etc.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 21 maart 2016 13:23 
olie bij vullen, dat is een heel karwij. ( atf olie sae 10, of sae 10 olie)
Brinkcx heeft het één en ander al beschreven.

Echter let op, er zijn meerdere type's in omloop.
En het staat niet goed beschreven in elk hand boek.
Hoeveelheid olie???? ik heb hier 5 verschillende type's liggen.............. dus.....

Wat ik persoonlijk deed was ongeveer bij benadering de hoeveelheid olie op laten zuigen.
Daarvoor moet je wel een pers hebben. En tijd.
Het gaat moeizaam.
En het geeft een tering bende.
En dan weet je nog niet of het werkt.
Eigenlijk moet je dan voor af aan beginnen.
Vragen?
waar is de olie?
hoe haal je het er uit?
wat was er kapot?
en hoe krijg je het er weer in.
Zijn onderdelen nog leverbaar?

Ik zelf verkoop al geen veren meer. Die gebruik ik zelf bij reparatie. Als blijkt dat bij test rijden de zaak toch kapot is, gooi ik de hele veer weg.
Ik ga er niet meer aan beginnen.
Gevaar voor ogen en vingers, de troep, en dan nog maar hopen dat je de juiste onderdelen vind.
Dus....
Ik zeg dus niet dat je het niet kan, maar in mijn ogen.... moeilijk te doen.

Wil je het toch zelf doen, maak recht hoekig frame.
Zet daar een pot krik in, en pers daar je veer mee samen.
Let op, de kracht die nog is rond de 500 kilo. en als er geen olie in zit, kan die 500 kilo druk ex0lposief los komen.
Dus ogen, tanden beschermen. Of de veer echt goed vast zetten in frame.



groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver eric van someren
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 maart 2016 22:33 
bedankt voor de info ga zaterdag aan de gang met vullen keerring vervangen was geen probleem (geen leverings probleem http://www.cmsnl.com/)
schokbreker op zijn kop in de pers iets in persen ring na beneden tikken springveer los puteren
Parker in keerring draaien uit kijken voor schade door Parker en er uit trekken nieuwe in vetten en op zijn plek leggen ring er op en op zijn plaats drevelen
onder pers spring veer terug plaatsen

word vervolg

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 22 maart 2016 10:29 
Beste Eric, ik zie dat er nog 2 liggen.
Ik hoop dat dit de goede zijn.
Ik zelf heb veel problemen ervaren met het bestellen van onderdelen die betrekking hebben op de prolink. Wat jij besteld is namelijk van een CX650E. Bij de cx500e zijn ook andere modellen gebruikt. CMSNL vind het niet nodig om cx500e op te nemen in hun bestand.
Ik heb nog even in het boek gekeken cx400E cx500e en daar zou het volgende nummer staan, 91257-mc7-003
nogmaals, honda heeft veel verschillende onderdelen in omloop hier op gehad.
Dus pas op.
Je weet het pas zeker als je het in huis hebt.



Druk het geheel iets aan met de pers.
Dan als de cirklip vrij komt, die er uit pakken.
Nu komt het, je krijgt die keer ring er niet zomaar uit.
De veer wil namelijk niet zomaar uit elkaar. Dus je moet hem er op de een of andere manier uitsteken.

Wel is het zo dat je keer ring alleen maar op zijn plek wordt gehouden met de cirklip.
Wat je kan doen is lucht druk op de slang zetten, en bar of 7 is geen probleem.
Pas op, de keer ring kan er nu met geweld uitklappen. Zet een bril op.
Mocht de keer ring er nog niet uit willen, dan de huls van het veer element bewerken met rubberen hamer.
Nu komt de keer ring wel los.
Vaak komt de teflon bus die er onder zit ook mee.
Schrik niet, dit gebeurd met een knal.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver eric van someren
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 maart 2016 21:04 
bedankt voor alle info marco alle onderdelen tot nu toe van 650 voor mijn 500e besteld waren ok via http://www.cmsnl.com/)voorpoot keerringen revisie set voor en achter remklauwen keerring versnelling pook as en keerring achterschokbreker
vandaag schokbreker gevuld onder pers
neem een plastic fles draai ventiel van slang schokbreker
maak een gat in dop van fles zodat slang strak in gat dop gaat
vul de fles met ongeveer 600cc olie zet de schokbreker recht op in pers pers hem ongeveer 3 a 4 centimeter in (geen druk opbouwen )
hou nu de fles op zijn kop en laat de schokbreker omhoog komen wacht ongeveer 1 a 2 minuten met nogmaals in persen om de olie er in te laten zuigen
herhaal deze procedure net zo lang totdat alle olie er in zit
ventiel monteren en klaar is eric
gemonteerd lucht bij pompen 1,5 bar en proefrit 40 km helemaal top
na anderhalf jaar compleet de en monteren stralen spuiten ook frame alle kunstof en tank spuiten wit met oginale strepen er op laten spuiten en polijsten poetsen en reviseren helemaal blij met compleet (nieuwe) cx 500e

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 olie achterschokbreker cx500e bj 1984

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven