Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   

te lage knipper frequentie

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 maart 2016 15:52 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb weer eens wat....

Het viel me vandaag op dat de knipper frequentie van mijn knipperlichten wat aan de lage kant is.
En ja, alle vier de lampen doen het. Als ik de 'alarm'-schakelaar op 'aan' zet, knipperen ze alle vier. Nou gaat dat weliswaar over een separaat knipper-relais, maar het geeft in elk geval aan dat de lampen goed zijn.
Als er een lamp stuk zou zijn, of geen aarde hebben, dan gaat de knipper frequentie aan die kant omhoog, wordt sneller. Daar is hier helemaal geen sprake van.

Ikzelf denk aan:
a- vuile of vochtige contacten
b- problemen met het knipperrelais.

Wie weet raad, of heeft zoiets eerder gezien/gehad ?

Harmony,
Hans.
( die het soms wel, soms niet, soms wel, soms niet..... weet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver beussie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 maart 2016 17:00 
Hans controleer je accu
wordt deze wel voldoende opgeladen want als er een probleem met het relais is zal meestal of geen van beide het doen of het licht constant branden aan de kant welke je inschakelt en zoals je zelf al aangeeft ~vuile of vochtige contacten~ is ook nog een mogelijkheid
succes met je zoektocht
groeten Beussie

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 24 maart 2016 20:55 
Ideetje; de weerstand is (te) hoog geworden? Corrosie op/in aansluitingen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver norby
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 24 maart 2016 22:49 
en als je het ronde relais eens vervangt voor een autorelais ben je van het probleem af, hans.
nb

Schrijver Johan001

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 maart 2016 21:25 
Goede tip aan Hans zelf ook gedaan onlangs werk prima
Liefde is als een draaiende motor, telkens weer.

Schrijver Michaelr

Bestuur 
#6 | Geplaatst: 25 maart 2016 23:19 
Ik heb ook een auto relais genomen omdat ik de aanhanger cq fietsdrager achterop heb...en daar was het oude originele relais te zwak voor...probleem opgelost
Gl500 (RodeWoerd) GL650 (Puk) CX650E (Lammetje) CX500A
CX500E (Orca)

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 maart 2016 10:10 
Ik zit ook in dezelfde richting te denken. Er is ergens een lekstroom. Het bimetaal in het knipperrelais wordt bij een grotere stroom sneller heet met als gevolg dat je knipperfrequentie omhoog gaat. Als de stroom lager wordt gaat ook de knipperfrequentie omlaag. Bij een kapot lampje wordt de stroom zo laag dat het bimetaal niet heet genoeg meer wordt.

Ergo: er gaat minder stroom door je knipperrelais. Als alles goed werkt zal er ergens een lekstroom zijn of een verhoogde weerstand. Vuile contacten, aardings foutjes, ... afijn dit riedeltje ken je zelf ook wel.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 maart 2016 10:32 
Jottum,

In deze CX zit een relais zonder bi-metaal. In DIT ARTIKEL van het transistor forum wordt uitgelegd hoe dat gekke ding werkt. Het heeft in hoofdzaak te maken met de hoeveelheid stroom die door de schakeling loopt.

Nou ja, mijn probleempje is denk ik op twee manieren op te lossen:
1- relais vervangen
2- contacten schoonmaken

Maar voor beiden moet de Polaris er 'even' af......

Harmony,
Hans.
( die hoopte op een wat minder arbeidsintensieve oplossing ..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 maart 2016 22:15 | Aangepast door: brinkcx 
Nja Hans, als je alle (paas)eitjes in 1 Polaris mandje steekt zit 't er wel in dat je die moet openmaken als er eentje breekt. Daar hebben wij ook geen oplossing voor

Maar je zou ook de (grijze?) draad naar de stuurschakelaar ergens kunnen oppakken en er even een los nieuw knipperkastje in kunnen hangen, eentje van het soort dat ook voor LEDs zonder weerstand gebruikt kan worden. Zo eentje van 1 tot 2x23 Watt, die trekken zich dus niets aan van de stroom naar de lampen of lekstroom (en je merkt dus ook niet als er eentje kapot gaat maar da's weer wat anders).

plezierige Pasen, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 te lage knipper frequentie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ brinkcx ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven