In het theoretisch ideale geval staat de cardan "recht" in normaal gebruik. Wanneer de cardan niet recht is zal de draaïng niet meer regelmatig overgebracht worden, daarom hebben auto's met voorwiel aandrijving "homokinetische koppelingen" bij grote uitslag van de voorwielen is dat echt nodig. (vraag maar aan oude 2-CV rijders!).
Voor de CX geven sommige luitjes aan dat de cardan +/- 4,5 graden mag staan maar dat heb ik nooit onderbouwd gezien. Gewoon, hoe krommer de cardan hoe meer onrust in de aandrijflijn, maar zoals Marco ook al zei gaat de boel niet snel kapot.
Wat aan dat alles een voor- of nadeel is hangt er maar net van af wat je zelf leuk/belangrijk vindt.
plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰