Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Onderhoudsvrije accu?

 
Schrijver Hans Leenders
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 mei 2016 18:00 | Aangepast door: Hans Leenders 
Hallo allemaal,
Na langgge afwezigheid, door oa hernia, hierbij een vraag om mijn trouwe CX500E weer leven in te blazen (want de hernia is behandeld en de resultaten verbluffend!)
De accu (Yuasa YB14L-A2) is logischerwijs ter ziele.
Nu dacht ik misschien te investeren in een onderhoudsvrije accu zoals 'motobatt-mbtx14au' (http://www.mlmparts.com/nl/motobatt-mbtx14au-accu.html)
Heeft iemand hier ervaring mee of advies over de do/don'ts/adjusts hieromtrendt?
Bij voorbaat dank.
H.F.Leenders

Schrijver norby
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 mei 2016 21:54 
Hans, koop gewoon een varta accu voor je motor, die houden het lang vol en zijn ook onderhoudsvrij.
Ze kosten ong 40 a 50 euro maar ze gaan lang mee.
gr norby
nb

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 mei 2016 00:26 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
@norby, onderhoudsvrij betekent, dat je er nooit meer naar hoeft te kijken, maar jouw Varta accu zul je toch moeten controleren of het vloeistofniveau wel hoog genoeg is! Dus het is geen onderhoudsvrije accu, daarvoor gebruik je een gel-accu. Ik heb die Motobatt accu ook gekocht, maar nog niet geïnstalleerd. Ik dacht, daar adverteren ze mee, dat je door de 4 accupolenpunten er gemakkelijk meer draden aan kwijt zou kunnen, maar er worden maar 2 bevestigingspunten bijgeleverd, dus.....die vlieger gaat niet op.

Groeten van Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 mei 2016 09:34 
klopt henk
er worden inderdaad twee bevestigingspunten bijgeleverd maar deze kun je gewoon bestellen.

http://www.mlmparts.com/nl/motobatt-accupool-adaptor.html

hans ik heb deze accu ook en ik gebruik hem in de aanhanger van de motor en word opgeladen door zonnepanelen.
ik kan hem ook in de motor stoppen als de accu van de motor het begeeft.
hans deze accu is prima maar ik zou wel even naar je laadspanning kijken deze mag niet 15 volt zijn of hoger.

Andre uit den helder
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Jan Peijs
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 mei 2016 09:38 
Beste Hans, Heb een Motobatt in mijn BMW en zal er een in mijn Silverwing plaatsen zodra de "gewone" accu is versleten. Kan er niet zo veel over vertellen. Accu in de motor zetten en nooit meer naar om kijken. Geen idee hoe lang hij mee gaat maar hij is goed en in vergelijking met andere gel accu's goedkoop.
peijsj

Schrijver sieds

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 mei 2016 09:25 
Pas op: Motobatt s must be charged by a charger that states it is designed for AGM batteries.

De laadspanning voor AGM accu's moet 14,6 Volt zijn, voldoet u lader hier niet aan dan beïnvloed dat de levensduur van de accu.
Ontlaadt de accu niet dieper dan 11,75 Volt (70% ontlading).
Onderhoud in de wintermaanden, ontkoppel de min pool en gebruik een goede onderhoudslader die geschikt is voor AGM accu's
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'
'Leaver dea as slaef'

Schrijver norby
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 15 mei 2016 09:29 
gemeten laadspanning bij mij 14.5 volt.
Het zou dus kunnen?
dat die niet geschikt is!

Misschien heeft sieds gelijk, ik weet wel dat een varta accu goed is maar ook deze motobatt zou wel eens erg goed kunnen zijn.
Als je tenminste een goede lader hebt.
nb

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 mei 2016 12:52 
Voor het officieele Motobatt verhaal zie de FAQs op hun site (klik) onderaan de pagina.

Daar staat vooral wat Sieds al zei : gebruik een geschikte (=moderne, slimme) lader. Te hoge spanning is een slecht idee. Een "ouderwetse" lader zonder goede regeling van voltage moet je beslist NIET gebruiken. Geen goedkope bouwmarkt lader voor dikke auto accu's er aan dus.

Dus voor een CX, wat daar voor "lader"in zitten dan? Nu heb ik toevallig de laatste weken wat gespeeld met spanningsregelaars op de CX omdat ik een elektrische fan er op heb die nogal wat stroom zou kunnen trekken en om droogkokende accu's te voorkomen. Op een andere moter (de PC800) heb ik na een jaar al een AGM accu moeten afvoeren. Dus maar eens wat verder gekeken, elektrisch is die nog slechter dan mijn CX.

De huis-tuin-en-keuken CX (zoals de mijne) heeft bedrading die niet altijd 100% meer is en uiteindelijk krijgt de accu dan meestal laadspanning van zo rond de 14,5V. Da's ongeveer maximaal voor een Motobatt/AGM accu volgens specificatie van de accu fabrikanten. Een gewone lood/zuur accu vindt dat ook wat hoog en je zal 'm op z'n minst zo nu en dan moeten bijvullen. Laden begint past echt als de motor op toeren komt. Wanneer de accu vol geladen is wordt de spanning niet wat terug geregeld, zo slim is de standaard regelaar niet. Voor een gesloten "onderhoudsvrije" accu is dat niet aardig, een gewone accu zou op termijn droog kunnen koken - daarom moet je er dus zo nu en dan eens naar kijken.

Na optimaal maken van de bekabeling en zwarte draad van de standaard regelaar direct op de accu komt de spanning bij volle accu, lichten aan, motor op toeren, zo rond de 14,1V uit. Verschillende standaard regelaars geprobeerd, scheelt weinig. Heel redelijk voor een ouderwetse lood accu, beetje laag voor AGM/Motobatt lijkt me.

Een moderne MOSFET regelaar (Chinese FH010-BA) werkte al veel beter, laadt al bij veel lagere toeren maar kwam uiteindelijk wel op 14,7V en dat vond ik te veel worden. Andere types regelaar zal ik ook nog eens proberen voor zover aanwezig.

Conclusie? Ik ben er nog niet uit. Een goedkope accu houdt het bij mij lang uit (3+ jaren) en wordt (bij mij) goed geladen. OK, lagere capaciteit en meer werk dan AGM/Motobatt, maar voorlopig mag íe blijven. Volgende keer een Motobatt als er genoeg euro's in het motorpotje zitten op dat moment en dan eens zien.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hans Leenders
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 mei 2016 14:09 | Aangepast door: Hans Leenders 
Harstikke bedankt voor jullie reactie's.
Er zit aardig wat (hands-on) informatie bij die ik ter harte heb genomen, zowel over de accu als over de CX eigenschappen hieromtrent. Gezien de (ont)laad eigenschappen van de accu, en de toch al oudere en fluctuerende eigenschappen van mijn CX electronica, heb ik toch maar besloten voor de ouderwetse & bewezen Yuasa YB14L-A2 YuMicron (via bij MLM-parts).
Ik heb geen tijd om nu de elec. eigenschappen van de motor te onderzoeken of passend te maken. Andere zaken hebben ff voorrang. Vooral moet hij/zij gewoon zsm lekker rijden zodat ik weer kan gaan genieten!

Bedankt!
H.F.Leenders

Schrijver Kees de Jong
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 17 mei 2016 20:58 
Ik heb de motobat in mijn caferacer, een 9 ampie zelfs, erg tevreden.
Beter goed gepikt dan slecht bedacht.

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Onderhoudsvrije accu?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven