Voor het officieele Motobatt verhaal zie de FAQs op
hun site (klik) onderaan de pagina.
Daar staat vooral wat Sieds al zei : gebruik een geschikte (=moderne, slimme) lader. Te hoge spanning is een slecht idee. Een "ouderwetse" lader zonder goede regeling van voltage moet je beslist NIET gebruiken. Geen goedkope bouwmarkt lader voor dikke auto accu's er aan dus.
Dus voor een CX, wat daar voor "lader"in zitten dan? Nu heb ik toevallig de laatste weken wat gespeeld met spanningsregelaars op de CX omdat ik een elektrische fan er op heb die nogal wat stroom zou kunnen trekken en om droogkokende accu's te voorkomen. Op een andere moter (de PC800) heb ik na een jaar al een AGM accu moeten afvoeren. Dus maar eens wat verder gekeken, elektrisch is die nog slechter dan mijn CX.
De huis-tuin-en-keuken CX (zoals de mijne) heeft bedrading die niet altijd 100% meer is en uiteindelijk krijgt de accu dan meestal laadspanning van zo rond de 14,5V. Da's ongeveer maximaal voor een Motobatt/AGM accu volgens specificatie van de accu fabrikanten. Een gewone lood/zuur accu vindt dat ook wat hoog en je zal 'm op z'n minst zo nu en dan moeten bijvullen. Laden begint past echt als de motor op toeren komt. Wanneer de accu vol geladen is wordt de spanning niet wat terug geregeld, zo slim is de standaard regelaar niet. Voor een gesloten "onderhoudsvrije" accu is dat niet aardig, een gewone accu zou op termijn droog kunnen koken - daarom moet je er dus zo nu en dan eens naar kijken.
Na optimaal maken van de bekabeling en zwarte draad van de standaard regelaar direct op de accu komt de spanning bij volle accu, lichten aan, motor op toeren, zo rond de 14,1V uit. Verschillende standaard regelaars geprobeerd, scheelt weinig. Heel redelijk voor een ouderwetse lood accu, beetje laag voor AGM/Motobatt lijkt me.
Een moderne MOSFET regelaar (Chinese FH010-BA) werkte al veel beter, laadt al bij veel lagere toeren maar kwam uiteindelijk wel op 14,7V en dat vond ik te veel worden. Andere types regelaar zal ik ook nog eens proberen voor zover aanwezig.
Conclusie? Ik ben er nog niet uit. Een goedkope accu houdt het bij mij lang uit (3+ jaren) en wordt (bij mij) goed geladen. OK, lagere capaciteit en meer werk dan AGM/Motobatt, maar voorlopig mag íe blijven. Volgende keer een Motobatt als er genoeg euro's in het motorpotje zitten op dat moment en dan eens zien.
Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰