Dylan:
zijn er setjes voor de vlotters te koop. Ik ben dan ook iemand die wil weten waarom de caburateurs niet over lopen als ik de benzine kraan gewoon open laat staan
Euh.... vroeger, lang geleden, toen ik nog jong was........ toen was dit 'normaal'
De carburateurs lopen niet over omdat de vlotters, die drijven op de benzine in het bakje onderaan de carburateurs, omhoog gaan als er steeds maar weer benzine toegevoerd wordt. Dat toevoeren begint op het moment dat je de benzine kraan open zet. Dan stroomt er benzine in de vlotterkamer, totdat de vlotternaald de toevoer afsluit. De vlotternaald wordt tot deze actie gedwongen door de vlotter, die, zo als gezegt op/in de benzine drijft.
Als er benzine wordt afgenomen, dus met de luchtstroom mee gaat, gasmensel wordt, en uiteindelijk verbrand wordt, zal de vlotter een ietsjes dalen, totdat er weer benzine in de vlotterkamer komt, waardoor de vlotter omhoog gaat waardoor de vlotternaald de benzine toevoer afsluit tot dat er benzine met de luchtstr......
Nou ja, zo dus.
En als er een naaldje niet goed afsluit loopt er benzine 'ergens' heen. Hetzij naar buiten, hetzij in de luchtstroom, dus extra brandstof, met alle bijbehorende probl...euh.. uitdagingen.
Er zijn twee soorten vlotters, die elk hun eigen naaldjes nodig hebben. Oranje vlotters, en zwarte vlotters. Naaldjes zijn NIET uitwisselbaar.
Om het ingewikkelder te maken even een plaatje erbij:
Uiterst rechts, naast de woorden filter<filter>filter is een vlotternaald te zien. Rood is, AFAIK, de benzine stroom, blauw de luchtstroom.
Enne: mijn CX500 loopt rot als er een verstopt en oud luchtfilter in zit. Maar hij loopt net zo rot ( of erger ) als ik er geen luchtfilter in heb zitten.
Harmony,
Hans.
( die z'n cx500 niet gaat verzagen tot een <gruwel> cafe racer < huiver> )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken