Ja, dat is er.
Zet de motor op de bok en laat iemand op de bijrijdersplaats zitten. Zodoende komt (hopelijk) het voorwiel van de grond en het achterwiel op de grond.
Voel nu zelf aan het stuur en beweeg het langzaam naar links en naar rechts. Voel je daarbij klikjes, alsof het stuur in een soort slotstand valt, dan moeten de lagers vervangen worden. Je voelt dan een soort slotstand in de rechtuitstand en om de zoveel graden uit het midden. De kogeltjes van het lager hebben dan in de lagerschalen (konussen) putjes gemaakt en dat is wat je voelt.
In principe zou het stuur vanzelf als het voorwiel van de grond komt naar links of naar rechts moeten vallen. Doet het dit niet dan is 1. of het balhoofd te strak aangedraaid 2. of zijn zoals boven de lagers versleten 3. of het vet is uit het lager gelopen, maar dat komt eigenlijk nooit voor en indien toch dan zal het lager ook wel versleten zijn.
N.B. Ik weet niet of het "slotstand"-truukje ook op gaat voor naaldlagers.
Ook belangrijk is (eerst) checken of het balhoofd speling heeft: rij zachtjes met het voorwiel tegen een muur en leg een paar vingers op de stuurklem of bovenste vorkplaat. Voel je een klikje dan zit er waarschijnlijk speling in het balhoofd en moet het aangedraaid worden. Als er nog speling in het balhoofd zit heb je best kans dat je slotstanden bij aan het stuur draaien niet voelt (zie boven).
Bij grote balhoofdspeling zoals ik laatst meemaakte vangt de voorvork boven een bepaalde snelheid de hobbels niet goed meer op. Als je dan langs de vork kijkt tijdens het rijden dan maken de buitenste vorkpoten (dus aan de kant van de vooras) kleine uitslagen naar voren en naar achter dus HAAKS staan op de veerweg. Als je dat ziet klopt er iets niet! Dan is er dus of (zoals bij mij) balhoofdspeling of de binnen en buitenpoten van de voorvork hebben speling t.o.v. elkaar.
Zonder balhoofd speling worden hobbels beter opgevangen en stuurt de moter aanmerkelijk zekerder, "scherper" meer wegcontact in bochten.
Hopelijk heb je hier wat aan. Misschien heeft iemand nog eenvoudigere of andere truukjes?
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike!
(ofwel: als het maar functioneert)