Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Connectors

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 11 sept. 2016 22:05 | Aangepast door: Hansv 
Forummers,

In Juni 2010 heb ik, met hulp, de bekende waterpomp seal van de CX vervangen. LEES HET HIER . Daarbij kwamen we tot de ontdekking dat de driepolige connector totaal gesmolten was.
gesmolten
Omdat er geen driepolige connector op voorraad was is er toen een driepolig kroonsteentje gebruikt, wat in plastic werd gewikkeld.
Vanmiddag heb ik die constructie teruggebouwd naar een connector. Het kroonsteentje zag er nog prachtig wit uit, toen het uit het plastic kwam.

Twee vragen:
a- Heeft iemand een idee hoe die connectors zo gesmolten er uit konden komen te zien? Vocht bij de hoge spanning? Vuil ? En is het handig/noodzakelijk om de connector weer in te pakken ?
b- Ik had geen idee welke kant male en welke female connector was, en heb toen maar gekozen voor 'stroom leverend : female , stroom afnemend male' als vuistregel. Klopt dit eigenlijk wel ?

Harmony,
Hans.
( die zich een beetje zorgen maakt over het loshalen en wijzigen van iets dat best goed heeft gewerkt de afgelopen 6 jaar )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 11 sept. 2016 22:38 
Ha Hans,
Mijn antwoorden op je vragen:
A Vuil in combinatie met hoge stromen. Vuil gaat een weerstand vormen en warmte ontwikkelen.
B Klopt! Loshangende female connector met spanning er op kan dan niet zomaar in contact komen met bijvoorbeeld massa.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Pouw
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 12 sept. 2016 14:07 
Grappig is hier dat de connector behuizing Female is met een male kontakt en vice versa,

dus welke heeft voorrang ?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 12 sept. 2016 17:22 
Ja hoor !
Ga het even nog moeilijker maken dan het al is. Weet je, het zit erin, met nieuwe, schone contacten, en ik laat het lekker zo zitten.
Is het fout.... Dan wordt het bij een volgende stator wisseling, over een jaar of 10-20 wel weer goed gezet....


Harmony,
Hans.
( die al warrig van zichzelf is, en geen hulp nodig heeft bij nog warriger worden )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 sept. 2016 14:56 
Hallo Hans,
Je verhaal over de connectors volgend dacht ik ineens aan deze link. Jou wel bekend neem ik aan en ook het bestaan van een repair set van Honda. Slechte contacten en te hoge overgangsweerstanden lijken mij de oorzaak van het uitbranden van de verbinding.
Je hebt je eigen oplossing inmiddels voor elkaar dus prima zo.

genebitsystems.com/MotorcycleElectrical Problems

Mijn verhaal met het plaatsen van de Ignitech kent nog steeds geen happy end. Na de SJK met veel water onderweg thuis gekomen . De CX gaf trouwens geen klap verkeerd. De CDI deed het prima.
Kort daarna blok uitgebouwd en de stator gedemonteerd. Vooraf al een andere stator uit mijn voorraad waarvan de dynamospoelen kapot waren laten wikkelen en ook gelijk de ontstekingsspoelen laten wikkelen. Voor montage alles op continuïteit gecheckt. Ok.
Na het geheel gisteren ingebouwd te hebben wilde de motor niet starten.De CDI van de SJK is nog gemonteerd. Vonk gecontroleerd en die was in ieder geval rechts aanwezig. Na lang starten met een hulpaccu enorme knallen uit de rechter pijp. Het lijkt er sterk op dat het moment van ontsteken niet goed is. Na een lange dag sleutelen vond ik toen even genoeg en ben er eerst maar eens over gaan nadenken maar.... nog geen ingeving gehad.
Gr.
Jaap

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 sept. 2016 21:19 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Jaap,

Eh, hij deed 't goed en toen heb je 'm uit elkaar gehaald ? Dacht dat alleen ik zoiets deed !

Maar goed, zowel laadspoelen als ontstekingspoelen van de stator doen niets voor de Ignitech en dat zou geen probleem mogen zijn. Maar je moet wel ook de kabels voor de pickup spoelen los gehad hebben en als bij het terugzetten daarvan iets fout gegaan is?

Gewoon eerst eens de bekende stator meting doen en zien of dat allemaal klopt lijkt me, daarmee zou je verkeerde aansluitingen moeten kunnen vinden, in de eerste plaats van de pickup spoelen in het blok maar ook laad-, CDI-voeding- en CDI-vervroegingspoelen.

En dan kan je met wat moeite de linker en rechter pickup spoel verkeerd om in het achterdeksel monteren, dat komt de timing ook niet ten goede. Drie keer raden hoe ik dat weet, geen prijs voor eerste keer goed ! Controle: kijk even in het inspectie gat voor timing, je moet dan op midden van de behuizing van de (rechter) pickup spoel het opstaande randje zien waarmee je de timing moet controleren. Zie je dat niet, zitten ze verkeerd om ........

Laat 'ns horen hoe het afloopt en als 't niet goed gaat komen we allemaal helpen!

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 sept. 2016 16:21 
Ha Frans en Hans,
Had natuurlijk voor het monteren van het achterdeksel ook de pickups verwisseld. Gelukkig nog net gecorrigeerd en nu door het inspectiegat nog even gecheckt voor de zekerheid.
Ook nog even een andere CDI geprobeerd maar het zelf negatieve resultaat. Klappen door de uitlaat.
Dan maar gaan meten. Weet je nog een praktische website met b.v. genummerde pennen en meetwaarden daartussen?
Op de SJK zag ik zoiets geloof ik voorbij komen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 sept. 2016 16:48 
Hallo Jaap,

Hier
http://cx500forum.com/mediawiki/index.php?title=Stator_testing_on_a_CDI_Bike

Om te beginnen? Er is ook ergens een zeer gedetailleerde beschrijving met een tooltje om de gemeten waarden in te vullen maar die link ben ik even kwijt.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#9 | Geplaatst: 14 sept. 2016 18:55 | Aangepast door: MAST 
Stator test tool
Deze Frans?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 14 sept. 2016 19:22 
Ook bedankt Marcel,
Ik ga nu eerst eens de waarden tussen de pennen opmeten.
Ben benieuwd wat ik vind want ik heb een oude statorspoel met de pickups ingeleverd bij een wikkelbedrijf en opdracht gegeven om de dynamospoelen en de ontstekingsspoelen opnieuw te wikkelen. De pickup-spoelen zijn ingegoten dus die blijven buiten discussie. Ik dacht dat die goed waren maar we gaan meten. Iemand beweerde dat die bij het drogen van de nieuw gewikkelde spoelen in de oven wel eens een knauw hebben kunnen krijgen. Iemand daar ook een negatieve ervaring mee?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 14 sept. 2016 20:45 
Jaap,

Op SJK werd er een waarde van NUL gemeten op pin 6, de LeftHand High Speed spoel, als ik het goed heb onthouden.

Overigens heb je mail....

Harmony,
Hans.
( die het rot vind dat je CX niet doet wat er van hem verwacht wordt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 14 sept. 2016 23:12 
@MAST : ja die bedoelde ik, dank !
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Connectors

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven