Hallo,
Goed, eerst even om verwarring te voorkomen, ik moest 't ook 2x lezen : de Motobat accu's zijn wel voor motorfietsen, zie
http://www.motobatt.com/ voor details (en wat zij zeggen over opladen!).
De genoemde accu is (als door Marco en Amsilverwing gezegd) niet echt geschikt voor de motorfiets. Je kan er misschien net mee starten maar de volle stroom kan zo'n accu niet leveren. (Zelf heb ik een (dikkere) accu van dat soort als starthulp, werkt wel en draait een CX motor net langzaam rond, houdt dat wel lang vol, handig in de garage maar niet onderweg).
Wat HonkieTonk bedoelt : de zwarte draad
die van de regelaar komt losmaken in de connector en direct aan de + van de accu leggen.
De regelaar gebruikt het voltage dat op die zwarte draad binnenkomt om te regelen. Zet je die zwarte draad direct op de accu dan wordt dus de
accu spanning geregeld. Standaard zit die zwarte draad aan het boordnet achter het kontaktslot en regelt dan dus het voltage daar, en bij slechte kontakten onderweg - en die zijn er meestal - compenseert de regelaar dat dan automatisch door wat hogere spanning af te leveren. Fijn voor alles wat stroom gebruikt, maar de accu krijgt nu ook die wat hogere spanning en dat is minder prettig. Zet je de zwarte draad dus om naar de accu wordt de accu (laad) spanning zo goed mogelijk geregeld, de spanning "aan boord" zal lager uitvallen afhankelijk van kwaliteit bedrading/connectoren.
Dat is prettig voor de accu, de exacte spanning varieert wat afhankelijk van de individuele regelaar maar is dan typisch 14,2 - 14,4 Volt. Wie een voltmetertje wil plaatsen om dat te zien moet dat dus direct op de accu aansluiten (met relais en zekering!)
Werkt voor mij en anderen al jaren prima. Als je het doet, dan wel zeer degelijk uitvoeren. want met zwart draadje los loopt spanning op naar meer dan 17 volt en dat overleeft (minstens) de accu niet, kan zelfs gevaarlijk zijn als accu ploft. Het draadje is zo ook altijd spanningvoerend, ook met contact af. De andere verbindingen rondom de accu moeten ook goed in orde zijn natuurlijk.
Voor de preciezen onder U die met de oscilloscoop de spanning die de regelaar aflevert bekeken : daar verandert natuurlijk niets. Zelf nog nooit gedaan, staat nog op m'n lijstje van vermakelijkheden om eens te proberen.
Plezier,
Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰