Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Grasmaaier met CX500 -motorblok

 
Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 28 okt. 2016 11:46 
Een paar jaar geleden kreeg ik na een klus een CX500 motorblok en enige kratten onderdelen.
Meegenomen naar mijn stekje in Frankrijk om te knutselen en experimenteren.
Echter, nog geen kans gezien om dit blok op te starten, mis nog wat onderdelen (zie rubriek: Gevraagd)

Kortgeleden komt een vriend van mij langs ; Had een probleem met zijn maai-installatie achter zijn trekker.
Die trekker heeft te weinig vermogen om via de aftak-as (CARDAN) de noga grote maai-installatie (3 maaidekken, 6 messen) aan te drijven en dan ook nog genoeg power over te houden voor het rijden van de trekker zelf.

Plan is om nu op het maaidek een CX500-motor te monteren in een stuk van het frame en met de cardan het maaidek aan te drijven.
Qua afmetingen en beschikbare plaats past het aardig en de bedoeling is om de beide cardan-assen aan elkaar te zetten; Met enig laswerk maken we dan een combinatie-cardan zodat het goed past op het motorblok van de CX , maar ook op de transmissiebox van de maaidekken.
Foto's volgen nog.
Het lijkt ons een leuk, maar zeker ook haalbaar project.
De motor van de CX500 heeft meer dan genoeg power voor het maaidek en wellicht nog meer dan de motor van de trekker.
Ook het idee dat de aandrijvingen gescheiden zijn trekt ons wel aan.
Ik kom echter nog wat onderdelen tekort, zie de rubriek gevraagd.

Ik houd jullie op de hoogte.................
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver BobvdHeijdt
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 28 okt. 2016 14:28 
Hallo Joost,
Het lijkt mij een uitdagend project, kijk uit naar je foto's.
Maar waar zit je ergens in Frankrijk, wij rijden regelmatig
door Frankrijk heen met de Camper.

Groet Bob.

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 28 okt. 2016 18:28 
Hoi Bob, Dit speelt zich af in De Morvan, midden Frankrijk.
Eerst moet het motorblok werkend gemaakt worden. Ik heb dus het blok zelf gecontroleerd en ben nu bezig om alle benodigde aansluitingen te realiseren. Er zit nog een startmotor op en carburateurs en ook heb ik een kabelboom en een CDI en bobines.
Ook heb ik een frame, waarvan ik eerst een testbok wil maken. Later zal dat frame voor de montage worden gebruikt.
Mist nog een tank, maar ik heb nog wel wat liggen. De bediening wordt grotendeels compleet aangesloten.
De motor gaat dan functioneren als stationaire motor op een toerental van ca. 1500 rpm.
Alhoewel alles qua maatvoering aardig lijkt te passen, komt er nog veel aanpaswerk bij.
Over ca. 2 weken heb ik foto's.
Haast heeft het niet, we gaan er de hele winter over doen en waarschijnlijk een deel van het voorjaar.
groet, Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 okt. 2016 21:12 | Aangepast door: erikcx 
Hoi Joost.

Leuk project!
Als je het toch op een grasmaaier maakt hoeven veel onderdelen niet van een CX te zijn, dan denk ik aan radiateur, benzinetank, contactslot (kan je ook met schakelaars doen, er rijd niemand weg met je maaibalk...) maar ook de uitlaat, al die zaken kan je bijna overal vandaan halen, auto, motor of wat er maar uitkomt....

Maar zo te zien kan je ook bij beinhart terecht.....

Ik kijk ook uit naar foto's!

Groet Erik

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 okt. 2016 18:15 
Hoi Erik,
Ja, dat idee kwam ook bij me op, om onderdelen ergens anders van te gebruiken.
De radiateur past mooi op het blok en de ventilator zit er nog op, dus vandaar die vragen.
De algemene gedachte is om het blok eerst te kunnen testen, evt. kort.
Daarna volgt de passende inbouw/opbouw en definitieve plaatsing.
De reden om juist dit motorblok te gebruiken is de kwaliteit en beschikbaarheid van dit type blok.
Ook de kracht die dit blok oplevert is ronduit prima voor deze toepassing.
Daarbij kwam dat er al sprake was van een cardan-aandrijving, welke met enige aanpassing waarschijnlijk
goed bruikbaar is met die van dit motorblok.
Al met al; we zien er wel brood in...


groet, Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 31 okt. 2016 14:36 
Joost,

mooi project! Maar let op : bij 1500 toeren ga je nauwelijks vermogen hebben, die voorgespiegelde 50 paarden zitten zo ergens rond de 7000 toeren, beste koppel en brandstof gebruik zo ergens ronde de 6000, dat alles met standaard in- en uitlaatspul natuurlijk. Met 1500 toeren belasten gaat de boel waarschijnlijk snel kapot ook door te lage olie doorstroming in de krukas lagers.

En voor een stationaire motor zal je een regulateur moeten maken die het toerental constant houdt bij wisselend afgenomen vermogen, met alleen de carburateurs vasthouden in één stand gaat dat niet.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Teto

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 31 okt. 2016 20:53 
Ik zou er ook maar een grotere radiateur op zetten, je mis met je stationaire motor de rijwind.
Triumph Tiger 1050 ABS

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Grasmaaier met CX500 -motorblok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven