Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motorblok ontluchten

 
Schrijver Johnny
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 maart 2017 10:28 
Hey CX ers.
Ik heb mijn waterpomp een revisie gegeven nadat deze lek was.Honda CX 650 E.
Nu is mijn vraag/ Hoe ontlucht ik motorblok inclusief het hele water netwerk.
Ik heb al ergens gelezen als dit niet goed gedaan zal worden de temperatuur meter niets meer aangeeft met het risico dat het blok overhit word en zo stuk gaat.
Graag van jullie een goede eenvoudige oplossing om te ontluchten.

Groetjes Johnny.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 maart 2017 14:39 
Hallo Johnny,'

gewoon volgens 't boekje...... dat heb je wel neem ik aan, maar vooruit, als volgt dus:

alles afvullen, dus tankje en dan de radiateur. Dan starten met radiateur dop er af,laten draaien tot thermostaat open gaat. Dan wordt de laatste lucht de radiateur in geblazen, zonodig bijvullen tot radiateur geheel vol is tot aan de dop, dop er weer op, klaar.

Na eerste rit(ten) nog even controleren ( radiateur en tankje) altijd een goed idee.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 maart 2017 21:35 
gewoon af vullen, blok iets schuin houden. Blok geeft soms een klein boertje, en dan gewoon aftoppen tot radiateur dop.
Dat is alles.
de rest doet de dop zelf.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 26 maart 2017 22:45 
Soms....hmmm.....boekje(s) zelf nog eens opgezocht.....en zelfs nog eens gelezen!

En daar blijkt dan inderdaad eigenlijk te staan "gewoon afvullen" en daarna nog even controleren. Afhankelijk van waar je in welk boekje kijkt ook nog "motor even laten draaien tot er geen belletjes meer komen".

Dan doe ik al heel lang teveel moeite blijkbaar ! Ging overigens prima, maar het kan dus blijkbaar ook zonder warmdraaien. Weer een verkeerde gewoonte afgeleerd, mooi (nou al die andere nog )

Excuus Johnny, gelijk heb je Marco !

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, nu weer met originele voorvork en zonder kuip nog wel B wielen
VT500 E 1983 , leuk maar kenteken door RDW op 20 kW, goed voor A2, liefhebbers?
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 maart 2017 09:33 
sorry, ik wist ook niet beter, ik doe het altijd zo.
Heb het ook nog nooit op andere manier gedaan. Als het blok op de tafel staat, dan kan je het blok lekker scheef houden, en dan doet het blok echt een boertje.

Zit het blok onder het frame, dan hou ik de motorfiets wat scheef, maar dan blijkt het net even wat moeilijker te gaan. Je houd van 5mm ruimte over boven in.

Kijkt men goed naar de radiateur dop, dan zie je dat overdruk wel degelijk weg kan, en lucht zorgt voor over druk. Bij afkoelen zal de lucht bel juist weer behoorlijk onderdruk gaan geven. en zie hier in de radiateur dop zit een klein klepje onder in dat makkelijk open gaat waardoor er bij minimale onder druk koelvloeistof aan gezogen kan worden. Dus, iets lucht boven in de radiateur kan geen kwaad, als de lamellen met duidelijk onder vloeistof staan.

Groetjes Marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motorblok ontluchten

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 12
Members - 1 [ Hans ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven