Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Accu verrot testrit

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 29 maart 2017 15:54 
Heren (dames?),

Wellicht dat iemand een idee heeft.
Voor het weekend een testrit gepland staan, nou geeft de huidige eigenaar alleen aan dat de accu 'het stil staan niet heeft overleefd'.
Beste man heeft zelf nog een rondje gereden en geeft aan verder niets geks te hebben ontdekt en dat ik dus prima een ritje kan maken.
(Verder overeengekomen dat de prijs iets lager gaat worden en ik zelf een nieuwe accu regel, echter dit is pas na de koop.)

Mijn vraag is dan, na wat berichtje op internet te lezen, maar niet specifiek voor een CX:

Kan ik hier inderdaad wel een rondje op rijden en vervolgens +- 30 km mee naar huis rijden of ga ik hopeloos dingen slopen en problemen krijgen. Accu laat ik wel in de motor zitten en weet uiteraard ook niet precies wat 'niet overleefd' inhoud...

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 29 maart 2017 17:24 
Simpel gezegt: een standaard CX heeft over het algemeen geen spanning vanaf de accu nodig om te rijden. Ook zal er weinig tot niets kapot kunnen gaan bij een ritje naar huis.
Om het toch wat ingewikkelder te maken: Wat voor een CX heb je? Een z, A, B, C, DeLuxe, GL en wat belangrijker is, is het transistor of CDI ontsteking.
Bij een z-A-B ligt er onder het zadel een blikken doosje, ongeveer de afmeting van een sigarettenpakje. Dat is de CDI. Die heeft verder geen accu spanning nodig, als de CX eenmaal loopt.
Een transistor ontsteking is te herkennen aan twee kleine blokjes. Die heeft altijd voeding spanning nodig. Ook asl de CDI is vervangen door een zgn. Ignitech ontsteking is een redelijk stabiele voedingsspanning vanuit de accu noodzakelijk.

Goed. de vragen zijn beantwoord.

Harmony,
Hans.
( die wel wil weten van wie en waar en welke achter Certifiable zit. Voorstellen is een kleine moeite ........)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 maart 2017 19:29 
Dank voor de info en ik heb me voorgesteld!

Welk type, uhm... hij komt uit 1979, ow en hij is blauw (god lijk mijn vrouw wel) en daarna weet ik het niet. sowieso geen C,D of GL.
Volgens mij gewoon een a, zoals op het plaatje is ie in elk geval.

Honda

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#4 | Geplaatst: 29 maart 2017 20:44 
certifiable:
(Verder overeengekomen dat de prijs iets lager gaat worden en ik zelf een nieuwe accu regel, echter dit is pas na de koop.)

na de koop, dus je hoort de cx niet voor de koop lopen?
was dat jou idee of het idee van de verkoper?

groetjes werner
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 maart 2017 20:53 
Nee, zoals ik aangeef in het eerste bericht:

Hij heeft zelf van de week nog gereden, ik ga gewoon een testrit maken en rij hem ook gewoon naar huis.

Vandaar ook mijn vraag of dat kwaad kan.
Neehoor, als hij niet loopt hoef ik hem niet, dat risico is mij te groot, wil wel een goed lopend blok.

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#6 | Geplaatst: 29 maart 2017 20:58 
ok dan is het goed ;)

maar wat die eigenaar met ''accu stilstaan niet overleefd'' bedoeld weet ik ook niet?
zou misschien kunnen dat het al een oudere accu was en met afgelopen winter (wat je winter kan noemen?)
de accu nu niet meer de cx wil starten? met een goeie druppellader wil dat meestal toch wel ;)
accu bijvullen en 2 dagen op de lader, als ie dan nog niks doet is de accu wel dood hihi
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 maart 2017 21:03 
Ach ik kwam een mooi dingetje tegen:
Grote condensator ter vervanging van de accu. (voordeel van kickstart)

Oftewel nooit meer accu geneuzel! Gok dat die er direct op komt.

Schrijver beinhart

Agendabeheer 
#8 | Geplaatst: 30 maart 2017 09:05 
leuk projectjes... we zien hier graag hoe dat projectje gaat verlopen....
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 30 maart 2017 10:25 
Ha Stefan,

Als er een accu in de motor zit, zou ik de motor starten met behulp van een andere accu, van een motor of auto, gewoon met startkabels.
Dan kan je er een proefrit op maken (wat ik zeker zou doen, onder andere om te testen of hij meer dan 6500 toeren draait...)
De accu er in laten zitten, met losse accuaansluiting rijden zou ik niet doen, heeft risico van kortsluiting. (1979 blijft meestal lopen zonder accu).

En nog iets....: je hebt het over een kickstarter.... heb je het over een CX? dat zou de eerste zijn die ik zie met een kickstarter.

Groet Erik

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 30 maart 2017 10:42 
Je hebt helemaal gelijk... Kwam toch echt info tegen over een cx met KS.
Tevens snap ik niet dat ie hem dan gestart krijgt zelf zonder KS, nouja misschien dan via auto idd.

Maar ga sowieso een rondje, dat staat vast, zonder koop ik hem niet.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#11 | Geplaatst: 30 maart 2017 11:52 
Kijk even of je in de gelegenheid bent de dynamo te testen. Accu is gemakkelijk te vervangen, dynamo is wat meer werk.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 30 maart 2017 12:03 
Tip hoe dat snel en makkelijk te testen is?
Als verlichting brand met rijden werkt ie toch of denk ik dan te simpel?

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 30 maart 2017 12:28 
Ik denk dat Coen de ontstekingsspoel bedoeld.
Die voor de hoge toeren gaat nog wel eens kapot.
Je verliest dan vermogen ergens tussen de 5500 en 6500 toeren.
Vandaar dat ik al aangaf om zeker bij een proefrit de hoge toeren te proberen.

Groet Erik

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 30 maart 2017 12:29 
Dank, zal ik zeker even doen... Even doortrekken!

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 30 maart 2017 12:39 | Aangepast door: certifiable 
Iemand trouwens een tip voor het soort accu welke ik nieuw moet halen (als ie echt overleden is)?
Accu Honda CX500 1978-1982 YB14L-A2 Yuasa ?

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Accu verrot testrit

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op PHP Forum Software miniBB ®
↑ Naar boven